Re: Solklart? =)
Okej, jag följer med i resonemanget. Däremot så tycker jag att nackdelarna med att vara försvarare är tillräckligt stora ändå. Om den försvarande inte har en sköld utan bara ska parera/undvika och försöka sig på ett motanfall så får han i så fall, med FC 15 (vilket ju är hög skicklighet enligt era definitioner) knappt 60% chans att lyckas med sin parad och knappt 30% chans att träffa med ett motanfall där han, om motanfallet inte pareras/blockeras/undviks gör halv skadeverkan. För min del så tycker jag att halv skadeverkan kombinerat med att man inte kan styra motanfallet på något sätt (snabbt, precision...) är tillräckligt för att visa betydelsen av att ha initiativet i striden.
Däremot så tycker jag det är på tok för milt och snällt man inte ska få en tärning svårare för en deklarerad parad som man inte behöver utnyttja för att anfallaren missar. Försvararen väntar ju knappast på att se svärdet komma flygande mot ansiktet om han har tänkt sig att parera utan kommer ju följa med attacken och slänga upp vapen/sköld till försvar oavsett. Som du ju själv påpekat är ju ett anfall inte bara ett enstaka hugg utan en serie av slag i syfte att komma igenom motståndarens gard och skada honom. Då verkar det konstigt att försvararen, som ska vara på defensiven, plötsligt ska ha den stora sinnesnärvaron att konstatera att "ha, det där kommer inte leda nån vart så det behöver jag inte lägga nån energi på att försvara mig mot".
Så, egentligen skulle jag vilja att systemet bytte ut dessa två modifikationer: Ingen extra svårighet för att deklarera olika sorters försvarshandlingar, men däremot alltid en tärning svårare per (extra) anfall man försöker parera/undvika/blockera vare sig anfallet är lyckat eller ej.
Mvh / Phelan