Mogger
Hipsteranka
Säg att du har ett spel som utgår från karaktärens handlingar för att överkomma problem och hinder. För att lösa konflikter. Alltså inget abstrakt. Vill du lyfta något tungt så är det dina muskler som avgör om du orkar eller inte. Min fråga är vilka fält som är vettiga att ha med. De ska vara heltäckande men ändå tydligt avgränsande:
Kraft: Du löser problemet med våld, eller genom fysisk styrka, uthållighet.
Charm: Du löser problemet tack vare din medfödda karisma, ditt smicker eller ditt utessende.
Intuition: Du löser problem genom att chansa. Du kör på din magkänsla och hoppas på det bästa. Du vet inte om det funkar, om det ens borde funka men med lite tur så...
Skärpa: Du har koll. Och du löser problem genom att veta hur du ska göra.
Vilja: Du löser problem genom din jävla envishet. Du viker inte en tum!
-------------
- Vilka av dessa flyter in i varandra?
- Finns det något fält som inte täcks upp?
- Förstår du vad ska slå mot vid en given konflikt?
- Är termerna begripliga?
Kraft: Du löser problemet med våld, eller genom fysisk styrka, uthållighet.
Charm: Du löser problemet tack vare din medfödda karisma, ditt smicker eller ditt utessende.
Intuition: Du löser problem genom att chansa. Du kör på din magkänsla och hoppas på det bästa. Du vet inte om det funkar, om det ens borde funka men med lite tur så...
Skärpa: Du har koll. Och du löser problem genom att veta hur du ska göra.
Vilja: Du löser problem genom din jävla envishet. Du viker inte en tum!
-------------
- Vilka av dessa flyter in i varandra?
- Finns det något fält som inte täcks upp?
- Förstår du vad ska slå mot vid en given konflikt?
- Är termerna begripliga?