Pratar rollspelare bättre engelska än andra?

Conan

انتفاضة
Och isåfall varför?

Får det intrycket när jag lyssnar på rollspelspoddar. Har det att göra med att man spelar mycket engelska rollspel, att man spelar mycket wow eller att man är nördigt lagd från början? Eller vad är förklaringen?

erikt

Hero
Den genomsnittlige svenska rollspelaren är nog bättre på engelska än den genomsnittlige icke-rollspelaren, ja.
Anledningen är väl helt enkelt att rollspelare tenderar att spela och läsa många spel på engelska vilket ju över upp språkkunskaperna.
För egen del vet jag att läsandet av engelska rollspel en gång i tiden förbättrade mina kunskaper i engelska ganska signifikant - än mer så när rollspelandet ledde in på att läsa fantasylitteratur på engelska.

Minimoni

Homelander
Jag ser mig själv som rätt bra på engelska och har flera gånger fått frågan av amerikaner, vilken stat jag kommer ifrån då min ”dialekt” är lite underlig. När jag bodde i Japan så hängde jag och en vän med ett gäng amerikaner under rätt lång tid och de trodde i flera dagar att vi var från ett land med engelska som modersmål.

Detta är mina egna personliga erfarenheter men jag upplever också att andra rollspelare ofta är språkligt begåvade och därmed duktiga på engelska. Varför är det så här då? Jag tror rollspelare läser mer än gemene person och ofta böcker/rollspel på både svenska och engelska samt att språket i dessa böcker mer än sällan har ett ganska avancerat språk. Det första rollspelet på engelska jag läste var VtM och jag var nog 14 eller så, jag tyckte det var svårt men uppenbarligen så gav det mersmak.

Tror också rollspelare är mer aktiva än gemene man i andra ”nördiga” aktiviteter, såsom datorspel, film där svensk text inte alltid är en valmöjlighet osv. Sen är det mitt intryck att de flesta rollspelare är akademiker av olika slag och inom många utbildningar så är litteratur på engelska lika vanligt som litteratur på svenska.

Vimes

Sillkung
Vilka andra? Än genomsnittssvensken? Ja, säkert. Än genomsnitts-25-åringen? Ingen aning. Än genomsnittssvensken som studerat på högskola de senaste 20 åren? Fan vet. Än genomsnitts-multiplayergejmern? Nah. Än genomsnitts-svensken som bott utomlands i flera år? Nej, det tror jag inte.

Jag gissar att de flesta som tillhör en subgrupp där i varje fall några av de till den hörande aktiviteterna medieras via engelska kommer vara bättre än genomsnittssvensken på engelska.

Mogger

Hipsteranka
Jag vet inte... Svenskar överlag pratar bra engelska. Jag har rest rätt mycket och snackat med väldigt många från olika länder och jag vet inte hur många gånger jag har hört att de tror att det talas engelska i Sverige. Men jag tror inte vi pratar mycket bättre engelska än norrmän eller danskar, men att vi inte dubbar är ju en grej. Sedan finns det såklart subkulturer, yrkesgrupper m.m. som av olika orsaker använder engelska mer än andra.

I mitt fall (och jag är nog above average) lärde jag mig ffa engelska från att läsa låttexter. Och senare för att jag alltid läste böcker av engelska författare på orginalspråk framför svensk översättning.

Idag är det nog främst genom jobbet som jag använder engelska.

Så, rent anekdotiskt är svaret på frågan nej. Eller kanske. Eller, det beror på. :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har en egen teori om att det är en särskild generation svenskar som är vädligt bra på engelska för att de växte upp med, och huvudsakligen lärde sig engelska från oändliga engelska/amerikanska TV-serier och filmer, och därför lärde sig mycket om uttalet redan från första början. (Och jag tror många rollspelare vi hör idag både hör till den generationen, och antagligen tittat på mycket film och tv-serier)

Jag tror att generation direkt efter tappade väldigt mycket av det då de lärde sig engelska huvudsakligen från internet och dataspel i skriven form.

Jag tror dock generationerna efter det börjar återerövra uttalet igen och antagligen kommer blir ännu bättre eftersom de växer upp med både skriven och talad engelska från både tv-serier (netflix och dylikt), dataspel och internet i stort.

Men detta är bara helt lösryckta tankar som koagulerat i min hjärna, så det är säkert helt fel.

JJoghans

Regelknackare
Jag kan ju bara tala för mig själv, men...

...ni vet säkert om att det finns svenska rollspelspoddar som spelas in på engelska.

Jag klarar inte av att lyssna på dem.

Jag har gjort flera försök, men så fort jag hör en människa som på ett överdramatiserat sätt med förställd röst talar engelska med en katastrofal svensk brytning är det ridå. Nej tack. Skämskudde. Den enda trösten är väl att utlänningar inte upplever det på samma sätt.

luddwig

Lawful evil
JJoghans;n346982 said:
...så fort jag hör en människa som på ett överdramatiserat sätt med förställd röst talar engelska med en katastrofal svensk brytning är det ridå. Nej tack. Skämskudde.
För egen del plockar jag fram skämskudden även om personen talar utan brytning. Jag klarar helt enkelt inte av det där överdramatiserade sättet.

I övrigt nej, jag tror inte att rollspelare pratar bättre engelska än andra. Däremot tror jag att folk som ger sig på att podda på engelska i allmänhet är bra på engelska.

JJoghans

Regelknackare
luddwig;n346983 said:
För egen del plockar jag fram skämskudden även om personen talar utan brytning. Jag klarar helt enkelt inte av det där överdramatiserade sättet.
My brother from another mother!
Det blir bara värre med brytningen.

anth

Vetefan
En intressantare fråga:
Är rollspelare intelligentare, bättre betyg, högre utbildning än genomsnittssvensken?

Om svaret är ja ger det sig självt att de även talar bättre engelska.

afUttermark

Swashbuckler
Det är ju allmänt känt att dem som spelar rollspel utgör gräddan av den intellektuella eliten i Sverige. Så svaret på din fråga är naturligtvis ett rungande JA!
UD borde ha förstått det och främst anställa rollspelare då vi är så kunniga om politik, språk och allt.
Rollspelare äger.

anth

Vetefan
afUttermark;n346994 said:
Det är ju allmänt känt att dem som spelar rollspel utgör gräddan av den intellektuella eliten i Sverige. Så svaret på din fråga är naturligtvis ett rungande JA!
UD borde ha förstått det och främst anställa rollspelare då vi är så kunniga om politik, språk och allt.
Rollspelare äger.
Jag förstår att du är ironisk.

Men faktum kvarstår:
Vi har talat om att rollspel ska vara inkluderande, och att vi arbetar för att fler tjejer ska känna sig välkomna och börja spela rollspel.

Men hur är det med vanliga arbetare? Hantverkare, städare, o.s.v.
Ja, de finns, men andelen som rollspelar är mindre än andelen i samhället. D.v.s. de är underrepresenterade.

För att inte tala om invandrare.
Jag har träffat ett hundratal rollspelare och antalet invandrare i den gruppen kan räknas på ena handens fem fingrar.

Däremot har majoriteten av de rollspelare jag träffat gått på högskola och har kontorsjobb.

Så jag frågar igen och undarber mig ironiska svar:
Är rollspel en hobby som lockar till sig intellektuella, medan icke-intellektuella ägnar sig åt datorspel, ishockey och fotboll?

JJoghans

Regelknackare
anth;n346996 said:
Så jag frågar igen och undarber mig ironiska svar:
Är rollspel en hobby som lockar till sig intellektuella, medan icke-intellektuella ägnar sig åt datorspel, ishockey och fotboll?
Det ginge nog att skriva en bra avhandling på det där. Svaret är tvivelsutan "JA", även om jag tycker att uppdelningen mellan "intellektuella" och "icke-intellektuella" känns en aning problematisk. Jag tror det handlar om många olika faktorer som samverkar.

anth

Vetefan
JJoghans;n347008 said:
Det ginge nog att skriva en bra avhandling på det där. Svaret är tvivelsutan "JA", även om jag tycker att uppdelningen mellan "intellektuella" och "icke-intellektuella" känns en aning problematisk.
Jag håller med om "intellektuell" inte är världens bästa ordval, men de flesta förstår vad jag menar. Och det är svaret på trådstartarens fråga om rollspelare talar bättre engelska än andra.

RasmusL

Champion
anth;n347009 said:
Jag håller med om "intellektuell" inte är världens bästa ordval, men de flesta förstår vad jag menar. Och det är svaret på trådstartarens fråga om rollspelare talar bättre engelska än andra.
Min förra grupp är två anläggare, en snickare och en bagare. Min nuvarande är två sjuksyrror och två snickare.

DanielSchenström

Swashbuckler
Läser och förstår engelska tror jag svenska rollspelare i allmänhet är bra på, men tal beror nog mest på hur ofta man använder det. När jag jobbade på en gymnasieskola så var den gemensamma nämnaren för folk som var bra på engelska onlinedataspel, många kör med folk från hela världen och får mycket övning. Jag tror det är en större faktor än just att man spelar rollspel.

Sidospåret är ju intressant, ens uppväxtmiljö spelar såklart in i vilka hobbies man exponeras för, och hobbies med nördstämpel har ju ofta undvikits av många. Det är synd för rollspel just då det är en så lätt hobby att de flesta kan hålla på med den utan någon monetär insats.
Många nördhobbies är ju väldigt dominerade av vita människor av manligt kön, vi är inte de enda som har svårt att locka kvinnor, och folk från andra kulturer. De som kommer in kommer sällan in av sig själva utan har introducerats av pojkvänner och kompisar.

RasmusL

Champion
Känns också alltid soft när rollspelare sitter och övertalar varandra om hur smarta rollspelare är ;)

Mogger

Hipsteranka
RasmusL;n347031 said:
Min förra grupp är två anläggare, en snickare och en bagare. Min nuvarande är två sjuksyrror och två snickare.
Byt grupp! De är uppenbarligen inga riktiga rollspelare.

;)