Pratar rollspelare bättre engelska än andra?

luddwig

Lawful evil
anth;n346996 said:
Däremot har majoriteten av de rollspelare jag träffat gått på högskola och har kontorsjobb.
Kan det bero på att du själv gått högskola och har kontorsjobb så att det fallit sig naturligt att du rört dig i sådana kretsar?

Jag vill påstå att rollspel av naturliga skäl tilltalar folk som gillar att läsa och skriva. Å andra sidan motsäger min egen spelgrupp det påståendet. I gruppen finns nämligen två-tre personer som inte direkt gillar att läsa eller skriva. Fyra av sju personer är högskoleutbildade. Fyra av sju personer (men inte samma fyra personer) har också kontorsjobb. En åttonde person som ibland hoppar in i gruppen har varken högskoleutbildning eller kontorsjobb. En enskild spelgrupp, eller ens tio grupper, är såklart inget att luta sig mot rent statistiskt. Det vore intressant med en bredare studie.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tror inte det har alls med hobby att göra utan om populärkultur. Film, musik, TV-serier, böcker, och ofta även humor och nyheter—allt på engelska. YouTube-klipp delas på engelska. Och ja, spel (och rollspel) må också vara på engelska, men som en del av en helhet. Tvärtom skulle jag nog säga att många rollspelare har något av en övertro på sin engelska. Men listor med synonymer för vapen och olika sätt att beskriva våld är inte samma sak som språklig kompetens. :)

Rangertheman

Myrmidon
entomophobiac;n347056 said:
Jag tror inte det har alls med hobby att göra utan om populärkultur. Film, musik, TV-serier, böcker, och ofta även humor och nyheter—allt på engelska. YouTube-klipp delas på engelska. Och ja, spel (och rollspel) må också vara på engelska, men som en del av en helhet. Tvärtom skulle jag nog säga att många rollspelare har något av en övertro på sin engelska. Men listor med synonymer för vapen och olika sätt att beskriva våld är inte samma sak som språklig kompetens. :)
Håller med dig. Även om vi svenskar generellt sett är duktiga på engelska är det få som kan uttrycka sig med samma bredd och nyansrikedom som någon som har engelska som modersmål. Inga problem att göra oss förstådda men det blir antingen en aning platt eller alltför högtravande.

RasmusL

Champion
Måns;n347052 said:
Byt grupp! De är uppenbarligen inga riktiga rollspelare.

;)
Vafalls! Jag som trott att vi spelat rollspel i alla dessa år när det i själva verket bara var pöbel-lekar med teaterinslag! Jag får grunda "pöbelspel.se ", ses där!

lupmet

Swordsman
Med stor risk att försvinna iväg på en tangent...

Jag håller inte med om att rollspelare av idag är bättre på engelska än folk i allmänhet på grund av rollspelen, däremot tror jag att det beror på att ett intresse för rollspel ofta går hand i hand med ett intresse för SF och fantasy. Den genomsnittlige rollspelare, tror jag, har därför en bättre läs- och hörförståelse och större ordförråd än genomsnittet, men inte nödvändigtvis bättre förmåga att uttrycka sig på engelska. Däremot tror jag att rollspelare har en större förmåga att uttrycka sig i tal (men även i skrift) än genomsnittet eftersom det är det vår hobby går ut på. Däremot sker det nästan uteslutande på svenska, skulle jag tro. De av oss som jobbat bort den svenska brytningen har nog snarare gjort det genom studier, resor eller arbete. Jag tror inte på att vi har jobbat bort brytningen genom rollspelen.