Nekromanti Pratchett -Thud!

Jambu

Swordsman
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=39660

Ja, nu har Terry Pratchetts nya bok släppts! Det är ännu en watch bok med Sam Vimes som huvudperson, och handlar den här gången om upptrappande fientligheter mellan dvärgarna och trollen. Vimes har dessutom fått en son som han varje kväll måste läsa en särskild barnbok för (denna bok har även getts ut: http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=41289 )

Jag har inte fått tag i ett exemplar ännu, så meningen med den här tråden var mest att kolla om det finns nån här som är lika upphetsad som jag XD!¨

(och snälla, inga spoilers utan varning!)

Dilandau

Myrmidon
Håller på att läser THUD! nu. Verkar helt ok än så länge. Men i allmänhet måste jag säga att jag tycker att kvaliten på Pratchetts böcker har dalat rejält på sistone. Den sista riktigt bra boken var i mina ögon Interesting Times. Kanske med undantag av Night Watch.

Hunk

Hero
Re: Pratchett [lite OT]

Det var säkert tio år sedan jag läste något av Pratchett, men i går kväll började jag läsa om "Magins Färg" i den gamla Ävisversionen och tyckte att den var ganska trevlig. Kan även minnas att de övriga Pratchettböcker jag läst har varit rätt justa. Så därför kommer min fråga; vilka Pratchettböcker skall man se till att få tag på om man vill återupptäcka Discworld?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Själv tycker jag precis tvärt om.

Mindre corny fantasy och mer satir och samhällskritik = jag gillar.

Jambu

Swordsman
Håller definitivt inte med... Några av mina favoriter är 'Theif of Time', 'the Truth', 'Going Postal' och 'the Last Continent' (håller inte reda på de svenska namnen). Håller med om att det blir stor skillnad på stilen runt Interesting Times, men jag gillar både de tidigare och senare böckerna :gremlaugh:

Jambu

Swordsman
Mort

Jag tycker att det är rätt stor skillnad melan de första tre- eller så böckerna och den senare serien. Jag föreslår Mort (4:e Discworld boken), särskilt om du inte läst den. Handlar om Dödens lärling om du inte redan visste det. Förmodligen min favorit bland Pratchetts verk.

Om det verkligen var 10 år sedan du läste Pratchett så har du ju missat ett helt gäng bra böcker, men du borde kanske börja med någon av de tidigare för att "få in rätt känsla" så att säga :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Coolt !

Sicken tur att man får lön imorgon då.. =)
Då skulle man kanske masa sig ner & fixa den boken då. För det var allt för länge sedan som jag läste nått från Pratchett !

Ceram

Hero

vilka Pratchettböcker skall man se till att få tag på om man vill återupptäcka Discworld?
En man på sin vakt och Levande musik.

/Ceram, kunde inte komma på något att motivera.

Man Mountainman

Storsvagåret

"Interesting times"/"spännande tider" är min personliga favorit. "Small Gods" anses av många vara hans bästa.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Läs dem i utgivningsordning eftersom somliga böcker hänger ihop. (Det bakomliggande motivet till det förövade brottet i "Feet of clay" blir helt obegripligt om man inte läst "Guards! Guards!" och "Men at arms" först.)

Undvik alla böcker om Rensvind.

Dewil

Hunk

Hero
Tack till alla!

Vill bara tacka er som har svarat!

Mort missade jag faktiskt att läsa när det begav sig - vet inte riktigt varför, men den kan ju vara värd att kolla upp (däremot gluttade jag lite på den tecknade TV-serien, som jag inte blev särskilt förtjust i). Den sista Pratchettbok jag läste var (nog) Levande Musik och det var nog inte senare än 95/96 nånting. Köpte förvisso Discworld Companion något år därefter, men sedan tog det av någon anledning stopp (spelade inte heller rollspel mer än vid ett par enstaka tillfällen eller läste någon annan fantasylitteratur under perioden 95-00, så det kanske inverkade).

Hjalle

Swashbuckler
Okej, tillräckligt många har kanske svarat att de inte håller med, men... Det gör inte jag heller. Kvalitéten på böckerna bara ökar och ökar och han blir bättre och bättre. Jag blir helt exalterad över att läsa hans böcker, och Thud! ska bli förbaskat kul att läsa. 'Svinvinternatt' står dock först på tur - mest för att den är på svenska.

-Hjalle, weldit bäääd on utrikish. :gremsmirk:

Dilandau

Myrmidon
Recension

Titel: THUD!
Författare: Terry Pratchett
Förlag: Doubleday
Betyg: :tekopp: :tekopp: :tekopp:

THUD! handlar om Sam Vimes och stadsvakten. Jag tänker inte beskriva handlingen, för det är det mest meningslösa man kan göra i en recension. Vill ni veta, läs.

Jag blev en aning besviken på THUD! Pratchett får mig inte längre att skratta. Småle, ibland, och kanske en och annan igenkännande fnysning. Men inte skratta. Det är tråkigt.

Som någon nämnde längre ner i tråden har Pratchetts böcker blivit mer satiriska och samhällskritiska de senaste 5-6 åren. Så även i THUD! Temat för dagen är krig och rasmotsättningar, och det krävs inte mycket fantasi för att se Israel-Palestinakonfliken bakom dvärgarna och trollens Koom Valley. Eller, egentligen kan nog Koom Valley representera vilket långvarit krig som helst.

Da Vinci-koden får sig även en känga.

THUD! fortsätter även med en av Pratchetts mer olyckliga plot-devices. Vem-begick-brottet? Deckaren. Pratchett är inte en bra deckarförfattare och det är synd att han så ofta blandar in brott i sina böcker (även om det är naturligt i böckerna om stadsvakten). Han har den dåliga vanan att inte ge läsaren en chans att själv lista ut vad som pågår. När jag läser en deckare vill jag gärna åtminstonte tro att det är möjligt att gissa mördaren. Det går inte i THUD! där läsaren helt enkelt inte får tillräcklgit med info.

Men i slutänden är det ju ändå en Pratchett-bok vi snackar om. Pratchett är som sex, rätt bra även när han är dålig. Man känner ingen det mesta i form av karaktärer, platser och skämt. Och det är tyvärr så att det är de gamla bekanta sakerna som fortfarande är intressantast och roligast. Jag tar Carrot före vampyrfotografen Otto alla gånger.