Nekromanti Pre-steampunk

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Mitt spelgäng planerar en cineastisk 1700-talskampanj med pirattema (dock ej Jack Sparrow-style). Jag är fundersam på hur man bygger en bra variant av "pre-steampunk" i miljön och undrar om någon kan tipsa om böcker åt det hållet?

Troberg

Sinister eater
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter? Sailpunk? Pre-steam gadgeteering? Clockworkpunk?

Vilken är visionen?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bland saker som kan uppta naturfilosofiskt sinnat folks intresse är luftpumparna främst. Vakuumpumpen upptäcks under 1600-talet och får stå som symbol för vetenskapens framsteg. Helt plötsligt kan människan skapa ett tillstånd som så vitt man vet inte existerar naturligt, vakuum. Pneumatiska konstruktioner av olika slag torde därför vara intressanta.

Överlag är den filosofiska materialismen i uppsving under denna tid. Människokroppen är blott en maskin, och huruvida vi har en själ eller en fri vilja är hett debatterat. Under den senare delen av 1700-talet kan vi också se många strömningar som intresserar sig för kroppens "animala magnetism", till exempel helbrägdagöraren Mesmer, som klär sitt charlataneri i en vetenskaplig skrud.

Universiteten är ofta tillbakablickande institutioner, misstänksamma mot de nya filosofiska inriktningarna. Den mer framåtblickande diskussionen sker i stället via korrespondens (i filosofernas Respublica literarias), i lärda salonger eller i vetenskapliga sällskap, där det förnämsta är Royal Society i London. I dessa sällskap finns också en viss möjlighet för personer utifrån de akademiska miljöerna att träda in, framför allt för instrumentmakare, även om samhällets traditionella hierarkier så klart håller i sig.

Sedan bör så klart också de politiska sidorna av tidsandan återspeglas på olika vis. Hemliga sällskap är ett måste! Som inspiration kan denna alldeles nyligen knäckta kod kanske tjäna.

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Umberto Ecos Gårdagens Ö. Inte så mycket sjöröveri men en massa inspiration om långseglingar och bizarr experimentell teknologi och vetenskap ("teknologi" och "vetenskap").

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det låter som något jag hade använt Höstdimma till, både till regler och spelvärld, så mitt tips blir väl kika på det spelet.

Annars tyckte jag att världen i Pullmans Northern Lights/The Golden Compass hade en rätt cool steampunk-men-ändå-inte-steampunk setting. Se filmen någon kväll, eller läs första boken i trilogin. De andra två kan man gott vara utan IMO.

Mekanurg

Pneumatik och pumpar låter som en intressant vetenskaplig vinkling. Passar därtill bra för en sjöfarande gadgeteer. :gremcool:

Mekanurg

wilper said:
Det låter som något jag hade använt Höstdimma till, både till regler och spelvärld, så mitt tips blir väl kika på det spelet.

Annars tyckte jag att världen i Pullmans Northern Lights/The Golden Compass hade en rätt cool steampunk-men-ändå-inte-steampunk setting. Se filmen någon kväll, eller läs första boken i trilogin. De andra två kan man gott vara utan IMO.

Tack för tipsen, men Pullmans världar är inte lämpliga här.

Mekanurg

Owlbearpig said:
Umberto Ecos Gårdagens Ö. Inte så mycket sjöröveri men en massa inspiration om långseglingar och bizarr experimentell teknologi och vetenskap ("teknologi" och "vetenskap").
Den ska jag ta en titt på.

Lupus Maximus

Tekniker
Svarte faraonen said:
Under den senare delen av 1700-talet kan vi också se många strömningar som intresserar sig för kroppens "animala magnetism", till exempel helbrägdagöraren Mesmer, som klär sitt charlataneri i en vetenskaplig skrud.
Inte att förglömma var att medicinen på den tiden fortfarande handlade om åderlåtning. Så att ge folk ett alternativ till något annat än att anlita en vanlig läkare kunde ofta öka deras chans till överlevnad; även om det inte var av den anledning som Mesmer trodde.