Nekromanti Precisa och balanserade vapen med tvillingattack

Lasse

Veteran
Ny fråga: Tvillingattack ger som bekant +1 i försvar, förutom att det ger möjlighet att slåss med två vapen. Hur fungerar det med precisa (+1 i attack) och balanserade (+1 i försvar) vapen? Vad händer t ex om man slåss med två mästersmidda vapen som båda är både precisa och balanserade? Rimligen ger var och en av attackerna +1 i respektive attack, men försvaret då? Har man totalt +3 i försvar om man har två balanserade vapen med tvillingattack?

Paal

Imaginär fantast
Vi kör så.
I en gammal tråd här på forumet angående bucklare och parerdolkar diskuterades det fram tillsammans med Järnringen att max ett bonusföremål per arm ger sin bonus. Så man kan inte tillgodogöra sig bägge bonusarna från en bucklare och en parerdolk om de bärs på samma arm. Däremot kan man ha en i varje hand och få totalt +2. Förmågan Tvillingattack räknar jag ovanpå detta.

Sen är bucklare tråkiga och för bra eftersom de inte tar en hand i anspråk när de används, men det är en annan diskussion.

Edit: hittade tråden: https://www.rollspel.nu/threads/70990/post-934493

Lasse

Veteran
Tack för svar! Ja, det verkar rimligt. Och ja, bucklare suger. Ska nog ta bort dem från spelet helt, annars kommer ju alla springa omkring med såna på armen.

PjåtrimKaj

Veteran
Angående bucklare:

Jag har dragit upp bonusen för Försvar på vanliga sköldar till +2. Stålsköld ger alltså +3. Bucklare +1. Risken blir då kanske att sköldarna blir lite väl bra.

Alternativt att Sköldkämpe aldrig går att använda med bucklare, och balansera ut det så. Hur som helst är det helt orimligt för mig att en bucklare ska ge samma Försvar som en tre gånger så stor sköld. Vill bara inte ta bort den helt ur spel...