Tell
Hero
Projekt SEH - projekt storeuropeisk historia, enligt forumbegäran att inte kalla det för världshistoria (vilken jag nog tänker respektera tills vidare)
Vad saknas?
Vad kan slås ihop?
Jag tänker mig att det löper en färgglad tidslinje i övermarginalen, som visar på århundrade (och den beskrivna episodens slut), men att det därutöver inte skall förekomma speciellt mycket siffor. Tror ni att det skulle vara möjligt att följa?
Idealt vill jag ha 24 kapitel + intro, men det kanske är en idé jag får skrota.
- INTRO: Egyptenfokuserat, lite allmänt förklaringar kring begränsningen med historia och avsaknaden av skriftliga källor. Legenderna om den mörka tidsåldern, möjligtvis, eller om Minoerna.
- Babylons diplomater och stadsstater
- 3e mellanperioden, och egyptens senare tider. De Nubiska drottningarnas välde och den egyptiska kulturens överlevnad i söder.
- Fenikiernas urhistoria, Hyxoshypotesen, och fenikiernas kolonisation.
- Mahajanapada
- Greklands tre stammar vid början av den klassiska tiden, och dessas samhälle. Grekernas litteraturkritik och sofister, frukterna av det klassiska grekland.
- Höst och vårperioden.
- Persiens världsvälde
- Philip, Alexander, Diadocherna och hellenismen generellt
- Mauryariket
- Ashoka Vettvillingen
- Sibyllans böcker, Etruskerna och roms arv ifrån norr, som motvikt till det helenistiska
- Pamirriket/indoskyterna
- Handynastin.
- Roms utveckling som republikanskt imperium, sociuskrigen, inbördeskriget, Sulla. De juridiska institiutionerna.
- Gallernas hjälpbegäran. Caesars fantastiska karriär.
- Arminius & Augustus, och det nya väldet.
- Cartago och Mauritanien, de konkurrerande västliga rikena.
- Marcus Vitruvius, som exempel på civilisationens frukter. Vetenskaperna, Civilisationens förutsättningar
- Romarnas grannar/lydriken - Armenien, Israel och Pontus
- Svarta havets barbarfolk
- Det judiska undantaget och den religiösa situationen under antiken
- Gallienus – postumus – Zenobia
- Sassaniderna
- Plotinus och neoplatonismen – syntesen av antikens filosofier
- Arianus v Athanasius v Constantin & Nicea
- Julian Apostaten v Theodicius.
- Augustinus
- Stilcho, Honorius, Aetius, Atilla och västroms fall
- Vandalriket
- Gregorius Magnus återuppbyggnad av Kyrkan – arvsdonationen.
- Muhammad - och inbördeskriget efter hans död. Slutar epoken med byggandet av Cairo.
Vad saknas?
Vad kan slås ihop?
Jag tänker mig att det löper en färgglad tidslinje i övermarginalen, som visar på århundrade (och den beskrivna episodens slut), men att det därutöver inte skall förekomma speciellt mycket siffor. Tror ni att det skulle vara möjligt att följa?
Idealt vill jag ha 24 kapitel + intro, men det kanske är en idé jag får skrota.