Nekromanti Prenumerera på Rollspel?

Är det något ni skulle kunna tänka er att göra?

Föreställ er följande upplägg:

Ni får 5 böcker för 600 kr som kommer ges ut under en 1 års period.
Det är specifierat vad varje bok heter och hur många sidor den kommer att ha (mellan 70-100 sid) och ni vet vem som har gjort reglerna och vem/vilka som kommer illutrera ALLT till rollspelet. Alla titlar plus omslag kommer att finnas tillgängliga tillsammans med en sammanfattning om vad boken kommer innehålla. Det handlar om ett och samma spel.

Vad skulle få er att köpa en prenumeration, respektive inte köpa en prenumeration?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Paizo erbjuder prenumerationer sedan lång tid tillbaka, och de verkar väldigt populära. Det fiffiga med att prenumerera från Paizo är att man får en gratis pdf av varje fysisk produkt man får hemskickad. Jag prenumererade på deras Adventure Paths, och det är verkligen helt suveränt att ha bra pdf:er av de äventyr jag nu spelleder.

Så ja, prenumeration är bra, men det måste finnas ett mervärde i prenumerationen. Dvs. inte bara att; "du får den hemskickad varje gång en produkt är klar". Antingen ska priset vara rejält lägre än om du köper produkterna separat, eller så ska du få "något mer" om du är prenumerant.

Vitulv

Draugen said:
Låt säga att alla prenumeranter får dels en pdf + ett 10 sidigt äventyr till varje utgåva?
Ja, det låter som en vettig idé.

Är 600 kr för 5 böcker + Pdf och ett 10 sid äventyr för mycket?
Skulle du våga betala det till ett företag som inte gett ut någon produkt och vadskulle isåfall krävas från din sida?

Vitulv

Draugen said:
Är 600 kr för 5 böcker + Pdf och ett 10 sid äventyr för mycket?
Skulle du våga betala det till ett företag som inte gett ut någon produkt och vadskulle isåfall krävas från din sida?
600 kronor är kaaanske lite i tuffaste laget, kan jag tycka rent spontant då böckerna är ganska tunna. Om jag kände till företaget, och redan hade en god relation till dess produkter så skulle det vara helt okej, men som du skriver så är det lite en chansning att prenumerera på en produkt från ett sådant företag som du beskriver.

Generellt tror jag att det är nästan omöjligt att sälja prenumerationer på en produkt som folk inte redan har en relation till.

120 kr per bok är väl inte farligt? Då får man dessutom med en pdf + ett 10 sid äventyr.

Men jag håller med om att det nog är en något svårsåld produkt när folk inte har en relation till den. Å andra sidan så köper folk saker på nätet som de bara sett ett omslag och läst n kort beskrivning utav för de summorna så å andra sidan, why not?

Vitulv

Draugen said:
Å andra sidan så köper folk saker på nätet som de bara sett ett omslag och läst n kort beskrivning utav för de summorna så å andra sidan, why not?
Därför att det är ett engångsköp, till skillnad från en prenumeration, där man binder upp sig för flera köp i framtiden. Tröskeln är mycket högre för prenumerationer än impulsköp av enskilda produkter.

ripperdoc

Myrmidon
Fast om du säger att du får 5 böcker för 600kr på ett år så låter det mer som ett förköpspaket för mig. Prenumeration känns för mig som något man får mer ofta, men kanske i mindre portioner, och något som sträcker sig längre framåt. Så det bör nog handla om mycket mer smågrejer - PDFer, tillgång till forum, tutorials, etc utöver bara böckerna.

Jag tror att när folk funderar på att köpa nya rollspel som är tidigare otestade i sig och dessutom kommer från ett nytt företag så är bästa strategi att få ned summan man måste ligga ute med. Bättre att ta lite betalt för något mindre till en början än mycket för mycket, så att säga.

Sist men inte minst - att som rollspelsskapare ha större delen av sin försäljning i prenumerationer ger lite utrymme att bli försenad - och tro mig, försening händer alltid. Du riskerar hamna i en situation där du behöver betala tillbaka prenumerationsavgifter som du säkert redan spenderat. Om du ger ut bok för bok så är det ingen som tar ekonomisk skada av en försening.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Supplement är inget som intresserar mig, oräknat sådant som följt med när jag köpt begagnade grundregler har jag köpt ETT supplement de senaste sex åren. (Bloodstained Stars till Burning Empires, det var värt pengarna.)

Men för diskussionens skull antar vi att jag faktiskt var intresserad av supplement eller att det var ett nytt spel i varje bok.

600 pix för 5 användbara böcker låter inte så farligt. Innan jag skickade slantar hade det krävts en rejäl internethype, så att jag hör från många att det är bra grejjer som kommer, och att leverantören har kapaciteten att fullfölja projektet. Eller att jag har personlig kännedom i saken. (Just nu hade jag antagligen bara nappat om Fria Ligan stod bakom produkten, eller möjligen NeoGames (om vi låtsas att jag var intresserad av NeoGames produkter i övrigt)).

Jag tror att jag hade blivit lättare att övertyga om jag först köpt grundboken löst och kunnat skapa mig en uppfattning om makaren/makarna och deras produkt.

Vitulv

Draugen said:
Säg att man skulle halvera summan till 300 kr, skulle det göra det mer intressant?
Kanske, men jag tillhör inte din målgrupp, eftersom jag nästan aldrig provar ett nytt rollspel.

Fast det finns iof en del tidningar där ute som inte ges ut mer än 4-6 gnger per år. 6 gånger är nog mer normalt än 4. Att prenumerera på hårdrocksblaskan Close-Up kostar tex 450 kr för 10 nummer och visst, de ligger väl omkring 80-90 sidor men med massor av reklam, så på så sätt sjunker sidantalet.

Jag inser att man inte kan jämföra en prenumeration på ett rollspel och en hårdrockstidning, men det är endå samma grundprincip.
"Du betalar för ett år och får det här och det här smt detta för 300 pix!"

Förseningar är en risk, ja! Det är därför man har gjort ett förarbete som minskar risken för detta, samt att man inte förlitar sig på mer än en person till utöver sig själv att hålla deadlines eftersom sådant lätt bryts pga sjukdom eller annat. Men om det är ens eget skötebarn så kan man arbete till trots att man är sjuk (såvida det inte är 42 graders feber) och man är sällan så sjuk att man inte kan arbete hemma.

Du pratar om extra saker utöver pdf och äventyr. Vad skulle locka dig att betala 300 kr för något som detta?
Forum, tutorials?
Låt säga att man får tillgång till detta. Vad för slags tutorials skulle folk vilja se?

Förstår din ståndpunkt. En del köper inte supplement för de klarar sig utan dem. Så enkelt är det.

En hype är självklart en bra sak i ett fall som detta, helt klart.

Varför just från Fria Ligan? Är det för att du är bekant med dem som skribenter från Mutant och Coriolis eller beror det på annat?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fria Ligan har den smått unika sitsen att de både har visat prov på att kunna göra något som intresserar mig (Svavelvinter-rollspelet, jag har inga nostalgiska band till Svavelvinter, men jag har sett spelrapporter och det verkar vara ett system som skulle passa mig. Och Version Noll var ju inte så dumt.) Och de har erfarenheten som gör att jag tror att de vet vad de ger sig in på, iom arbetet med just Mutant.

Dvs två magiska och sammanfallande faktorer 1. Något som intresserar mig. Och 2. Att jag tror att de faktiskt kan leverera vad de lovar.

-

Alla andra jag kan tänka mig faller på ena eller andra punkten.

Vi har massor med intressanta Indie-makare, tex Han, Genesis (och Krank, när han skriver saker som han inte själv vill spela), men de har har inte storleken för att jag skall tro att de själva orkar driva ett prenumerationsprojekt av de dimensionerna.

Mindless, Myling och Gillbringarna har rutinen för att driva saken i mål, men jag är inte intresserad av deras nuvarande produkter. Om det kom en hype om något nytt som stack ut från vad de gjort tidigare hade jag helt klart kunnat tänka mig att lägga slantar där.

Krille har rutinen, och skulle förmodligen kunna trumma ihop det stöd han behöver utifrån med hjälp av sitt goda renome. Men, i slutändan skriver han saker han vill spela själv, och vi har för olika smak för att jag skall kunna ha kul med grejjerna, även om jag kan se att de har kvalitet.

NeoGames, har verkligen rutinen, det är ju bara att kolla på hyllmetrarna med Eon-produkter som de kräks ur sig, men även här är det min tilltro att jag skulle ha kul med prylarna som sviker.

--

(Och jag skulle inte lita på mig själv att göra det heller, om nu någon trodde det. När det gäller nöjesprojekt jobbar jag bara med dem när det är kul, och jag hade nog ledsnat senast efter andra boken. Även om jag skriver saker som jag gillar skarpt, och förmodligen har nog med rutin vid det här laget för att kunna identifiera och fiska fram hjälp de bitar jag saknar för att driva det hela.)

Storuggla

Champion
Efter att ha sett Wizards Attic, 93 Games Studio med sitt 2320AD och Guardians of Order totalhaverera med folks pengar i fickan, aldrig i livet. Det spelar ingen roll för mig om det är en snubbe på forumet som jag dricker kaffe med och vars hund jag kastar pinnar åt eller vad som helst;
Rollspelsbranchen är vansinnigt känslig för personlig olycka och slumpmässiga konjunkturförändringar som resulterar i att plötsligt har det gått ett år utan uppdateringar för att skaparen av spelet försöker försörja sig och sin familj med två dagjobb.
Nej tack, jag köper i den takt det kommer ut om det intresserar mig. Jag kanske inte är representativ dock.

Storuggla, däremot relativt svärmorsvänlig

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Japp lätt, om det var nått som intresserade mig för stunden så slänger jag in pengarna direkt, och ångrar mig sen :gremsmile:

Men skulle någon göra nått riktigt koolt old-school grej så skulle jag lätt slänga in dom pengarna.
Skulle ju vara hur skoj som helst och sitta och vänta vid brevlådan på de små häftena.

Just nu skulle nog Terje lätt kunna lura av mig dom pengarna :gremsmile:

solvebring

Superhero
Om spelet intresserar mig och det finns garanti för en duglig kvalitet och att hela projektet faktiskt kommer att genomföras så ja - självklart. Fast för PDF:er (som jag noterade att ni diskuterade) så är jag inte sugen på att pröjsa 600. Så formen, kvaliteten och priset kommer nog, utöver vad det är för spel, att avgöra för min del.

Men rent generellt - om jag vill prenumerera på rollspel eller ej - så säger jag ja, självklart vill jag det!

Vitulv

solvebring said:
Fast för PDF:er (som jag noterade att ni diskuterade) så är jag inte sugen på att pröjsa 600.
Det var det nog ingen som menade, utan att man skulle få pdf:erna gratis utöver produkten man prenumererade på.

solvebring

Superhero
Vitulv said:
solvebring said:
Fast för PDF:er (som jag noterade att ni diskuterade) så är jag inte sugen på att pröjsa 600.
Det var det nog ingen som menade, utan att man skulle få pdf:erna gratis utöver produkten man prenumererade på.
Aha, okej. Sorry. Nå, då är 600:- lite mer acceptabelt, fast ändå lite dyrt om vi inte talar om en god kvalitet. För 600:- vill jag i så fall att de där sidorna är välfyllda med både text och illustrationer. Jag menar, jag vill ju inte få mindre från de där rollspelen än vad jag kan få - rent materiellt - från Fenix.

Samtidigt tar jag hellre emot mer text och mer bilder och mer spel överhuvudtaget, i gråskala på tunt tidningspapper, till ett billigare pris - än att jag får en massa färg och glamour i mindre massa för samma penning.

Jag vill ha något för pengarna om jag ändå ska betala 600:- för något halvt om halvt ovisst - även om jag i förväg läst all info som finns om skiten.