Känner absolut igen det där. Jag har kommit tillbaka till rollspelandet efter ett låååångt uppehåll. Nu är vi några stycken som turas om att spelleda olika spel, med mer eller mindre prepp och ambition. Vi har kört nya
Drakar & Demoner,
Alien och några mindre spel som one- eller two-shots. Just nu spelleder jag
Cyberpunk Red, och snart hoppar vi vidare till
Coriolis. Det är mycket vi vill pröva, och något som genomsyrar det vi håller på med är just lusten att "greja" med rollspel. Det är ju superkul att spela, men just det där med att sitta och pyssla, fixa och dona är något som alla i gruppen har uttryckt att vi saknat.
Tillbaka till preppen. Att preppa kan ju vara att "pyssla" och "greja". Jag är 110 % en låg-prepp-SL. Jag jobbar med en övergripande äventyrsplot, och sen slänger jag in nya personer och händelser som drar äventyret – eller vad vi ska kalla det – åt olika håll. Jag förbereder väldigt lite inför varje spelmöte. Jag har en idé om vad jag vill uppnå och vad jag vill utsätta spelgruppen för. Jag repeterar lite dialog, funderar på hur SLP:er reagerar, hur deras personlighet är, och ser till så att nya idéer fungerar okej med huvudplotten. Det är otroligt lågprepp. Är jag riktigt ambitiös, skissar jag eller letar fram någon karta som kan behövas.
Sen har jag gjort ett stort jobb med att bygga upp världen vi spelar i. Där har jag satt upp en webbsida med en karta, en del lore och presentationer av SLP:er med mera. Där får mitt "pysslande" fullt utlopp. Det är ju inte prepp inför en spelsession, men det är en grund att stå på och en plats att förankra de lösa idéer som poppar upp under resans gång. Vårt
Atlanta 2045, scenen för våra äventyr, är min hobby. Det är där jag preppar och peppar.
Här finns vår Cyberpunk-sida om någon skulle vara intresserad:
https://flamingofred.se/cyberpunk/
Det här blev nog ett svar på något annat än första frågan. Men det knyter ändå in till preppen, tycker jag. Massiv prepp i början ger mig möjlighet att vara "mjuk i knäna", kunna svara upp mot spelarnas önskemål och inte behöva preppa så mycket inför varje session. Det funkar för oss.