Nekromanti Presentation och nytt rollspel!

Telash

Swordsman
Hej alla! Kul att jag har hittat detta trevliga forum!
Jag är en 27-årig man med ett nystartat företag som har hållit på med rollspel sen jag var 5 år gammal. Det har fått ligga lite på hyllan på sistånde. Men nu är jag äntligen igång igen på allvar. Men nu är det rollspelmakande som gäller.
Eftersom min sambo är illustratör har jag ju en del gratis :gremwink:
Så på bordet ligger nu massa små regelanteckningar och konceptbilder utspridda överallt!
Förhoppningsvis kommer rollspelet vara klart och tryckt (om pengar finns) innan slutet av året. Det kommer bli ett kompakt men komplett rollspel i en häftad bok på 60-80 sidor, helt i färg på illustratörens begäran.
Tanken är att det ska vara smidigt att ta med sig rollspelet vart man vill. Häftad kommer den bli då jag personligen är trött på limbindade rollspelsböcker som bara faller sönder.
De enda tärningar som kommer behövas är 5 T6:or. De kan man ju få tag på i närmaste yatzyspel.
Jag kommer framöver starta en blogg som jag skriver adressen till här (om man får) ganska snart.

Om ni har frågor eller synpunkter på något, skriv gärna några rader här :gremsmile:
Självklart kan jag inte svara på allt då allt inte är klart ännu och det är ju lite affärshemligheter inblandade.

En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Välkommen hit! Alltid roligt med nya spelskapare.

Du skriver väldigt mycket om format och så som för mig inte är så intressant förrän jag får veta mer om spelet. Vad handlar det om? Vilken genre, vad för miljö, vad för sorts regler hade du tänkt dig, hur ser världen ut?

Jag skulle vilja veta lite mer sånt innan jag rekommenderar ett pris också. Och angående priset vore det bra om man visste kvalité på bilderna. Frågan som du måste ställa dig är dock vad ditt mål med rollspelet är: ska det vara ekonomiskt lönsamt eller är det andra motiv som driver dig?

Arfert

Facit
Helt i färg? Typ 72 sidor? Om produktionskvaliteten för övrigt är bra, och om jag gillar spelet så tycker jag 148kr är ett OK pris.

Telash

Swordsman
Tackar! När rollspelet har börjat ta form på allvar kommer jag via bloggen presentera pdf:er på utdrag ur rollspelet för gratis hemladdning. Hela rollspelet kommer inte läggas ut gratis, men tillräckligt för att man ska få en god bild om rollspelet.

Telash

Swordsman
hejsan. Här kan jag tyvärr inte svara med för mycket detaljer. Vill ju inte se att rollspelet kommer ut i ett annat namn :gremwink:
Men det utspelar sig i en nära framtid, med två viktiga världsomfattande förändringar. Spelet kommer anknyta lite till strängteorin, att universum har fler än 4 dimensioner. Tanken är att få det så realistiskt och vetenskapligt som möjligt, samtidigt som möjligheten kommer finnas att göra riktigt bisarra äventyr om så önskas.
Regelsystemet är enligt mig själv mitt flaggskepp. Väldigt basic men genomtänkt. Precis som många andra rollspel kommer det ha några få grundegenskaper samt flera färdigheter som baseras på grundegenskaperna. Både grundegenskapen och färdigheten kommer vara väsentlig vid ett färdighetsslag. Slagen är enkla, ingen direkt räkning av prickar måste ske, inget differensvärde. Så länge man kan räkna till 6 kan man använda det.
Trots att enbart T6:or används kommer variationen på chans att lyckas vara enorm. Allt från 1-2% chans att lyckas till över 99% chans. Kroppspoäng är helt borttaget och ersatt av något jag personligen tycker känns bättre, enklare och frächare.
Vet inte om jag svarade på alla dina frågor, men fråga gärna mer :gremsmile:

Telash

Swordsman
Antalet sidor blir 60-80. 72 är mycket troligt, helt i färg. Troligen blir det inte så mycket krimskrams och bakgrundsbilder då jag vill håla layouten ganska ren och lättläst. Bildexempel lär komma på bloggen, om man kan lägga ut bilder här kanske ett bildexempel kan komma om några dagar. Illustratören har precis börjat, bara några enkla bilder på arketyper. De görs helt för hand i vattenfärg. Illustratören har normalt en lite barnsligare stil, men är fullt kompetent att göra mer allvarliga seriösa bilder som detta spel kräver, men ändå med sin egen stil i bakgrunden. Hennes blogg finns här: http://lovisaillustration.blogg.se/
Ni får bläddra igenom några sidor för att komma till hennes mer seriösa genomarbetade bilder.

Det är inte särskilt troligt att priset på boken kommer landa över 148kr. Så det var ju bra :gremsmile:

EDIT: Formatet kommer vara G5, alltså som de gamla klassiska rollspelsböckerna. Ett format jag personligen tycker är perfekt då det är enkelt och smidigt att ta med utan att bli för plottrigt att bläddra i.

Telash

Swordsman
Självklart är tanken att det ska vara lönsamt. Det kommer dock inte vara min enda inkomstkälla. I september startar jag ett dataspelsbolag med några vänner som är utbildade programmerare. Själv är jag kulturarbetare, kompositör i grunden.
Tanken är att vi i framtiden ska kunna använda samma spelvärldar i våra dataspel som jag använder i mina rollspel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mikael Johansson said:
hejsan. Här kan jag tyvärr inte svara med för mycket detaljer. Vill ju inte se att rollspelet kommer ut i ett annat namn :gremwink:

Det där är en rädsla man möter på ibland... Men jag förstår inte riktigt vart den kommer ifrån. Mig veterligen har det typ inte hänt än iaf; de av oss som sitter på kunnande och viljan att skapa rollspel har liksom en massa egna idéer vi vill genomföra och har inte tid eller ork att kopiera någon annans verk...

Tvärtom brukar det vara så att spelen blir bättre om man mer öppet snackar om dem innan, får respons "utifrån" på spelets värld och mekanik. Kanske har man missat något? Kanske har andra redan löst ens problem? Hur kul är det att kliva ut ur grottan och triumferande presentera hjulet för världen, för att upptäcka att alla redan åker runt i bilar?

Absolut inte menat som någon elak kritik mot dig eller ditt arbetssätt, mer ett försök att lugna dig och påpeka att risken nog inte är så stor =)

Telash

Swordsman
Haha, jag ser din poäng :gremsmile:
Personligen är jag en van kulturarbetare om än inte inom rollspel. Så det är väl en ovana jag har byggt upp med tiden. Min sambo har fått sina bilder stulna flera gånger, ofta i form av "tävlingar". Själv är jag annars game designer till iPhone-spel där spelidéer är guld värda. Busenkelt att göra ett spel, inte lika lätt att hitta spelidéer som säljer. Där snor man gladeligen, något jag själv har gjort också, men på begäran av idé-skaparen.

Men anledningen är inte bara på grund av paranoia. Man vill även skapa lite nyfikenhet. Spelar jag med helt öppna kort så här tidigt i mitt arbete finns det inga saker att överraska med sen.

Ju mer form rollspelet tar, ju mer kommer jag självklart att presentera, här och på kommande blogg.

Här kommer iaf några mer moment som kommer finnas med.

-Fokus på nybörjare, enkla men tydliga och strikta regler. (de kan ju alltid brytas om SL så önskar)
-Mycket förslag på hur man spelar, med exempel.
-Inget introduktionsäventyr, eller andra äventyr. Istället många spelidéer som man kan kombinera om så önskas.
-Förslag på drop-in-spelande. Hur en ny spelare hoppar in mitt i ett spelmöte.
-Förslag på hur spelledaren presenterar inhopparen
-Inhopparen kommer kunna göra en rollperson enkelt på egen hand, helt utan slumpslag.
-Väldigt bred spelvärld där allt från detektivarbete till infångandet av förhistoriska djur som löper amok, eller att rollpersonen möter sig själv kan inträffa.

Mycket mer kan jag inte säga om spelvärlden då den enbart är ett embryo än så länge. Enbart spelreglerna är i stort sett klara.

Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.

Tanken är att rollspelet ska rikta sig till nybörjare, men vara kul att spela även för rutinerade spelare.

En sak är jag dock väldigt villrådig på. Om jag ska ha med olika karaktärsdrag. OM jag skall ha de kommer de vara frivilliga, men man får bonusar om man har dem och följer dem.
Fördelen är ju att det främjar just rollspelande och det ger en tydlig ram HUR man ska rollspela sin person. Nackdelen är att det kan skrämma nybörjare som inte vill/kan/vågar rollspela på den nivån.
Sen är jag egentligen inget stort fan av "frivilliga" regler. De brukar gå fetbort när jag spelar andra spel. I mitt tycke är alla regler frivilliga för spelledaren, och spelledarens regler absoluta för spelarna.
Några åsikter om detta?

Big Marco

Läskig
Mikael Johansson said:
Här kommer iaf några mer moment som kommer finnas med.

-Fokus på nybörjare, enkla men tydliga och strikta regler. (de kan ju alltid brytas om SL så önskar)
-Inget introduktionsäventyr, eller andra äventyr. Istället många spelidéer som man kan kombinera om så önskas.
-Väldigt bred spelvärld där allt från detektivarbete till infångandet av förhistoriska djur som löper amok, eller att rollpersonen möter sig själv kan inträffa.
Jag kanske är en bitter gubbdjävel men jag ser de här tre punkterna som kontrasterande. Hur resonerar du här?

Telash

Swordsman
Du får nog utveckla din fråga lite om du vill kunna få ett korrekt svar. Så länge svarar jag så jag tolkar din fråga.

Jag tror att nybörjare vill ha strikta regler att följa. Hur man skapar sin person, och hur man slår olika tärningsslag i spelet. Självklart utgår jag här mycket från mig själv när jag började med rollspel.

Alla skrivna äventyr har enligt mig ett stort problem, iaf hade jag det med dem. Man måste läsa igenom det flera gånger för att lägga det på minnet. Trots det måste man ibland bryta spelandet för att läsa lite i äventyret. Jag tror inte många orkar med detta, i synnerhet inte nybörjare. I min erfarenhet är introduktionsäventyr antingen för tunga eller för korta. De känns också ofta för strikta, linjära och inramade.

En bred spelvärld kan skapa fler spelidéer för spelledaren. Den ger spelledaren frihet att utveckla världen så det passar honom och honoms grupp.
Kanske ser du ett problem i att spelvärlden riskerar att bli för vag? Som jag ser det så behöver inte en bred spelvärld vara vag. Detta rollspel kommer ha få men väldigt tydliga moment som man helt klart kan skapa många spelidéer på. Resten kommer lämnas fritt för spelledaren att utveckla.

Jag tror alltså att ett vagt regelsystem kan förvirra oerfarna spelare, medan en relativt öppen värld kan istället sporra spelledare. Jag är övertygad om att även den mest oerfarna spelledaren kan fullkomligt spruta av kreativitet. Dessutom kommer de många spelidéer som följer med rollspelet vara en bra skjuts på vägen.

Självklart beror mina val också till viss del på ett väldigt begränsat omfång på rollspelet.

Jag är rädd att jag bara kommer irritera folk om jag fortsätter tala i gåtor om mitt rollspel. Det var absolut inte min mening, ville bara se vilket intresse det kunde finnas.
Så jag ber att få återkomma när jag känner att jag kan dela med mig mer om rollspelet.

Tack alla så mycket för visat intresse.

Nu ska jag tillbaks till snickeriet! :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Mikael Johansson said:
En sak är jag dock väldigt villrådig på. Om jag ska ha med olika karaktärsdrag. OM jag skall ha de kommer de vara frivilliga, men man får bonusar om man har dem och följer dem.
Fördelen är ju att det främjar just rollspelande och det ger en tydlig ram HUR man ska rollspela sin person. Nackdelen är att det kan skrämma nybörjare som inte vill/kan/vågar rollspela på den nivån.
Sen är jag egentligen inget stort fan av "frivilliga" regler. De brukar gå fetbort när jag spelar andra spel. I mitt tycke är alla regler frivilliga för spelledaren, och spelledarens regler absoluta för spelarna.
Några åsikter om detta?
Shit! Ha med, ha med, ha med! I alla fall om du vill göra det nybörjarvänligt. Det brukar i de flesta fall hjälpa nybörjare att spela bättre. De behöver inte ens ha några bonusar utan kan bara finnas som stöd.

Pengamässigt skulle jag sikta på hundralappen för det om jag ville sälja det till nybörjare, fast ingen aning om hur du ska få ihop det :gremtongue:

Vem är nybörjaren för dig förresten? Det är en skillnad mellan att sikta på datorspelaren, tonåringen, småbarnsföräldern eller pensionären.

Och bara för att du inte tycker någon har lyckats med introäventyr gör väll inte tanken dålig för det? Själv var jag kär i gamla Chocks variant med ett lightäventyr, men förenklade regler och färdiga karaktärer, men har aldrig sätt det igen (och det är rätt länge sedan Chock kom ut).

Vill du ha mycket feedback så posta här samtidigt som du bloggar.

Och vad är arbetsnamnet?

-Gunnar (som tror på scenarion för nybörjare, det funkade för mig 1988 så varför skulle det inte funka idag :gremwink: )

Krille

Super Moderator
krank said:
Det där är en rädsla man möter på ibland... Men jag förstår inte riktigt vart den kommer ifrån. Mig veterligen har det typ inte hänt än iaf; de av oss som sitter på kunnande och viljan att skapa rollspel har liksom en massa egna idéer vi vill genomföra och har inte tid eller ork att kopiera någon annans verk...
Jag tror att den kommer från filmvärlden, där filmer har en tendens att komma i par. Exempelvis hade vi Kevin Hood och den andra Robin Hood med Patrick Bergin, Armageddon och den andra asteroidfilmen med Morgan Freeman, etc etc etc.

Det kommer i sin tur av att manusförfattare springer runt mellan studios och försöker sälja synopsisar. Ibland så kommer man till läget att samma synopsis resulterat i två olika projekt på två olika studios ungefär samtidigt, eftersom att det där hårda synopsis-säljarjobbet leder bolagen att tro att det kan vara på väg att bli "inne".

Eftersom synopsiset sedan skrivs om till förbannelse i produktionens början så leder det till att man har två filmer som är rejält likartade men ändå så skilda att de är värda att fullfölja (och casha in på varandra).

I den svenska rollspelsskaparvärlden är det som bekant lite annorlunda. De flesta av oss är ju du och kompis med de flesta andra. Vi speltestar varandras jox, vi kommenterar och sågar med fotknölarna, föreslår nya lösningar etc.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Risken är dock att man går ut grottan och deklarerar "Jag har för avsikt att konstruera en fantastisk maskin som jag kallar HJULET.", varvid grannen påtalar att han har en bil redan och man bli så nedslagen att projektet inte blir färdigställt.

Det är alltid någon annan som har tänkt samma sak tidigare, bara man rotar tillräckligt länge.

Vill man sitta i grottan och knåpa med sitt spel i lugn och ro finns det definitivt skäl att göra det.

(Men som Krank säger så behöver man nog inte vara så orolig för idetjyvar.)

hakanlo

Hero
Hej!

Det här är definitivt ett bra ställe att börja bygga intresse för ett kommande spel. Om du vill att ditt spel ska bli säljande, är det nog helt rätt tänkt. Särskilt eftersom det sällan är aktuellt med traditionell marknadsföring av ett spel gäller det att synas i olika communities.

Det kan säkert vara en bra idé att hålla på foton och koncept. Men samtidigt kan det nog vara klokt att dra nytta av den erfarenhet som finns här där många spelskapare med ett stort antal publikationer finns. Det brukar vara väldigt bra råd om allt från tryck till regler till namn och annat. (Jag själv är inte en av dessa personer). Vidare, vad jag kan se, är det svårt eller omöjligt att upphovsrättsskydda en regelmekanik av typen att ett viss uppsättning tärningar ska slås på ett visst sätt. Helt annan sak än med t ex illustrationer.

I sammanhanget kan jag peka på Arfert med spelet Fantasy!, vilket han lagt upp här i inte mindre än 10 kompletta betaversioner. För egen del har det gjort att jag skickat en stor mängd kommentarer och korrektur direkt till honom (begränsade av min egen förmåga dock, varför dess värde kan diskuteras, för all del). Vidare har han presenterat en massa illustrationer. Om inte annat gör det att åtminstone jag tänker köpa detta spel så fort det finns i något format.

Vad gäller det du säger om själva spelet så låter det ganska intressant. Det verkar hyfsat kompatibelt med flera av de saker som diskuterats i tråden om lättillgängliga spel: inte alltför långt, vanliga tänringar, färg och trevligt format.

När det gäller pris och att det är ett kommersiellt projekt (all heder åt det, de flesta andra spel sgtannar vid någon sorts hobbystadium!), kan det vara bra att tänka på att det är viktigt att få många att skaffa spelet, och inte glömma den följande lanseringen av moduler och scenarion. Bara ett spel som sedan inte har så mycket mer utgivning har man sett alltför mycket av - för mig är det de följande produkterna som avgör om ett spel är intressant minst lika mycket som första grunden. Därför kan det vara bra med några alternativa sätt att sprida grundspelet: t ex sälja det både som tryck och PDG, bantade grundregler gratis på nätet ed. Jag tror säkert att 150 kr för ca 70 sidor sjysst färgtryck vore ok för själva boken.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Formatet låter bra! Jag har länge sagt att det är en bra princip att ett rollspel ska vara litet nog att bära med sig, billigt nog att impulsköpas och snyggt/diskret nog att läsas på bussen utan att man skäms (inga tuttbrudar och barbarhjältar i grälla färger på omslaget, alltså).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
wilper said:
Risken är dock att man går ut grottan och deklarerar "Jag har för avsikt att konstruera en fantastisk maskin som jag kallar HJULET.", varvid grannen påtalar att han har en bil redan och man bli så nedslagen att projektet inte blir färdigställt.
...vilket är en fantastiskt bra anledning till att konstruera något annat. Kanske en bättre bil?

Jag ser inget egenvärde i att bygga hjulet igen, och om ens "fantastiska" idé var något som redan är allmänt tankegods utanför det egna rummet kanske det är lika bra att man blir nedslagen, och istället försöker hitta andra projekt.