Nekromanti Prestige Classes

Ackerfors

Alas, your rapids!
I min spelgrupp är det väldigt populärt att spela med olika prestige classes. Både från DMG och de olika klass-böckerna. Hur är det med era spelgrupper? Satsar alla på att bli någon prestige class eller kör alla ett race med en klass eller gör ni som en kille i min grupp och cross-classar till fyra olika klasser?

En grej till.
I Tome & Blood finns det en prestige class som heter Dragon Disciple. Den, tycker jag och våran DM, är alldeles för bra. Han växer till size Large, får vingar, mer str och con och breathweapons. Han blir alltså allmänt övermäktigt. Vad tycker ni om Dragon Disciple är en för bra klass eller bör han få spelas med?

Staffan

Myrmidon
Å andra sidan så ger en dragon disciple upp större delen av de spells de skulle få på de tio nivåerna - de får totalt sju nya spells, och inga nya spell levels. Visst, totalt +8 i Str, +2 i Con, Int och Cha, +3 natural armor och en storlek större är inget man skojar bort, men det är inte spells på level 3-7 heller (en sorcerer kan ta Dragon Disciple efter level 5, så han blir en fullfjällad halvdrake på total level 15, leveln efter att han skulle fått level 7-spells om han varit en ren sorcerer). Den skulle eventuellt kunna vara attraktiv för en fighter med en nivå sorcerer och lite multiklassning för att få Knowledge (Arcana), men å andra sidan får de bara halvbra BAB och rätt sunkiga hit dice, och natural armor +3 kan man lika bra få från en amulett för 18 000 gp.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det jag funderat mest på med Dragon Disciplen är att han kan flyga. Det är en ganska stor fördel eftersom (nästan) inga uppdrag är skriva med tanken att ens Rp kan flyga. Sen att han skippar highlevel-spells är ju kanske inget man egentligen bryr sig om med +8 i str och +2 i con. Man behöver inte riktigt de spellsen då, enligt mig. *mummel* Även om jag tycker att man ska använda spells till man kräks för att det är så coolt. /images/icons/laugh.gif *slut på mummel*

Oldtimer

Slava Ukraini!
Dragon Disciple är ett sätt att över 10 grader erhålla mallen (template) halvdrake. Den mallen är i sig normalt värd 8 grader (ECL = CL + 8). Så man förlorar egentligen 2 grader på kuppen.

Om du inte skulle tillåta en halvdrake i kampanjen (om vi antar att kampanjen startar på grad 9), bör du ju inte tillåta en Dragon Disciple.

Angående flygförmågan får jag nog lov och sticka ut hakan lite och påstå att ett äventyr för de graderna alltid bör ta hänsyn till att rollfigurerna kan flyga. Kanske inte hela tiden, men att de har tillgång till flygning måste man ta hänsyn till. Jag kommer inte ihåg utantill nu vid vilken grad Dragon Disciple får flygförmåga, men det är väl knappast före figurgrad 10. Många magiker väljer Flyga redan vid 5:e graden.

/Mikael

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ni, Staffan och Oldtimer, har säkert rätt. Ni har antagligen spelat väldigt mycket mer DnD än mig så... /images/icons/laugh.gif Själv satsar jag på att bli Blood Magus bar för att de är häftiga.... /images/icons/laugh.gif/images/icons/laugh.gif

Staffan

Myrmidon
Wings of Flying som låter en flyga med en hastighet av 90 (60 om man är belastad) kostar hela 22 000 gp. En Dragon Disciple får flygförmåga på klassgrad 9, d v s figurgrad 14 då man kan beräknas ha ungefär 150 000 gp.

Betänk även att +8 i Styrka inte är så där jämrans relevant om man är en magikertyp, vilket man oftast är om man är en Dragon Disciple (klassen kräver Knowledge Arcana 8 samt att man kan kasta formler utan förberedelse). Vill du hellre ha +6 i attack och skada med ditt spjut (10 grader Dragon Disciple ger +7 BAB, medan 10 grader Sorcerer get +5 - netto +2, och +4 mer för att man blir bautastark) eller förmåga att kasta formler som Cone of Cold (grad 5), Mass Haste (grad 6) eller Prismatic Spray (grad 7) flera gånger vardera per dag?

Om man i stället jämför en Fighter 4/Sorcerer 1/Dragon Disciple 10 med en Fighter 15 kanske det verkar lite roligare, men jag är ändå skeptisk. Man ger upp rätt mycket hp och BAB, och får inte så mycket som man inte kan fixa med magiska prylar.

Instant edit: Om jag skulle ändra något med prestigeklassen i fråga skulle det nog vara att kräva att man kan kasta andra gradens formler. Det skulle kräva lite mer investering i magikerklassen och göra det suboptimalt för krigartyper att ta klassen för att bli stora och starka.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Ja, jag måste ge mig i frågan. Måste medge att den inte ser sååå bra ut nu när jag sett den ur annan synvinkel.

*bugar för herrarna Oldtimer och Staffan*

chrull

Stockholm Kartell
Så är det ofta när man kollar presige klasserna.
WOW! vid level 10 får han det här!

men ofta är det inte så avancerat eftersom när man väl når level 10 i sin prestige klass så är man totalt level 15-20.
och då är vilken klass som helst elak och tuff...

chrull

Ackerfors

Alas, your rapids!
Dessutom har våran DM en tendens att avrätta våra rp vid level 5-6 nånting så det bli ganska svårt att nå upp till prestigeklass-nivåerna. /images/icons/laugh.gif