God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Medan termen presitge klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.
Den här gången fokuserar vi på Blackguards:
Blackguards, också kända som Anti-paladiner, är ondskans förkämpar. De är motsatsen till Paladinen som kämpar för det goda, de svaga och för rättvisan. Vilket omedelbart väcker en massa frågor. Frågor som: Varför skulle någon välja att vara det? Och här kommer kruxet med Blackguards upp, man måste välja hur man ska porträtera dem väldigt noga. De blir väldigt lätt tecknad serie onda och då förlorar man mycket av potentialen med dem. För när man har en riktigt bra spelad Blackguard vid bordet kan det väcka frågor om moral, vad man är beredd att göra för att nå sina mål och vad som kan få en genuint god person att vända sig till mörkret.
Blackguards kommer i två primära kategorier som trots att båda två är onda riddare ändå är mycket olika. Det är fallna Paladiner som vänt sin rygg mot ljuset av någon anledning och det är individer uppfostrade till att bli ondskans förkämpar under hela sina liv. Av dessa är den andra kategorin mycket lättare att förklara, de är helt enkelt Paladins från onda kulturer och de är personifikationerna av den kulturens dygder.
Den fallna paladinen är mer komplicerad och intressantare. Corruptio optimi pessima eller de godas korruption är det värsta, är en bra beskrivning. Ibland faller en förkämpe på grund av pragmatism, det är lättare att bryta reglerna för att få resultat och när man väll börjat bryta reglerna, och det fungerar!, är det svårt att sluta. Eller så blir de bittra, de har gett allt, ALLT!, för de här människorna och de har inte lyft ett finger för att rädda sig själva. Finns det ingen som värderar mod högre än liv längre? Finns det inga hjältar?! Det är svårt att vara den enda som gör det rätta och inte bli bitter. Eller så faller de av en personlig anledning. De tappar tron och när någon trott av hela sitt hjärta och förlorar det? Då finns risken att mörkret kryper in. Andra blir fördärvade av vad de måste möta och bekämpa. Hur kan en värld där rättvisa betyder något låta sådana varelser existera?
Oavsett var Blackguards kommer ifrån har de en sak gemensam. De saknar hopp. Hopplöshet har tagit från dem allt, till och med deras rädsla att bli monster. Och en person utan hopp är som en skadad tiger, de är farligare än någonsin.
Vanliga raser: Det här varierar beroende på om man vill spela en fallen paladin eller någon som uppfostrats till att bli en Blackguard. Jag gillar mänskliga Blackguards bäst när det handlar om fallna paladiner, att våra bästa blir våra värsta känns som en väldigt mänsklig historia. Spelar man någon uppfostrad till att vara en Blackguard föredrar jag en av de noblare onda raserna så som vampyrer eller svart alver. Men egentligen kan alla raser som har Paladins ha Blackguards, man kan inte ha ett så klart ljus som en Paladin utan att också ha potentialen för lika djupa skuggor.
Bra koncept bakom Blackguards jag sett: Stoltheten blev hans fall. Han följde ridderlighetens och kyrkans koder till punkt och prickar men kände inte egentligen medkänslan eller tro. När saker och ting drogs till sin spets valde han lag före godhet och föll utan att någonsin erkänna att han gjorde det. En mörk riddare och herre, en modig, artig och lojal riddare. Men ett monster i hjärtat.
Förkämpen för den mörka herren över landet och hennes enda fadersfigur. Adopterad, uppfostrad och indoktrinerad tills rätt och fel hade skiftat plats.
Koncept jag aldrig vill se igen: Arrgbelbargel! Jag är ond! Bränna barnhem och hacka ihjäl nunnor!!!!!
Klädsel: Svart eller röd rustning med spikar och makabra utsmyckningar. Din själ lyser igenom i hur du klär dig. Alternativt skinande vit eller gyllene rustning som en Paladin fast med en död eller galen blick som stirrar ut genom hjälmen för en mer subtil approach.
Varför är Blackguard den bästa klassen att spela?: Eftersom det ger dig chansen att utforska ondska utan att spela någon utanför en samhällsstruktur. Du är fortfarande en riddare och en adelsman, det är bara det att du är ett monster samtidigt. Du är också en mycket självständig karaktär som är dödlig i strid, har magiska förmågor och är en född och tränad ledare.
Bäst system att spela en i: Jag tänker göra samma rekommendation som jag gjorde i Paladin fokuset, AD&D. Anti-paladiner är ovanliga på grund av kraven på att komma in i klassen, de är mäktiga och systemet stödjer deras ledarroll.
Medan termen presitge klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.
Den här gången fokuserar vi på Blackguards:
Blackguards, också kända som Anti-paladiner, är ondskans förkämpar. De är motsatsen till Paladinen som kämpar för det goda, de svaga och för rättvisan. Vilket omedelbart väcker en massa frågor. Frågor som: Varför skulle någon välja att vara det? Och här kommer kruxet med Blackguards upp, man måste välja hur man ska porträtera dem väldigt noga. De blir väldigt lätt tecknad serie onda och då förlorar man mycket av potentialen med dem. För när man har en riktigt bra spelad Blackguard vid bordet kan det väcka frågor om moral, vad man är beredd att göra för att nå sina mål och vad som kan få en genuint god person att vända sig till mörkret.
Blackguards kommer i två primära kategorier som trots att båda två är onda riddare ändå är mycket olika. Det är fallna Paladiner som vänt sin rygg mot ljuset av någon anledning och det är individer uppfostrade till att bli ondskans förkämpar under hela sina liv. Av dessa är den andra kategorin mycket lättare att förklara, de är helt enkelt Paladins från onda kulturer och de är personifikationerna av den kulturens dygder.
Den fallna paladinen är mer komplicerad och intressantare. Corruptio optimi pessima eller de godas korruption är det värsta, är en bra beskrivning. Ibland faller en förkämpe på grund av pragmatism, det är lättare att bryta reglerna för att få resultat och när man väll börjat bryta reglerna, och det fungerar!, är det svårt att sluta. Eller så blir de bittra, de har gett allt, ALLT!, för de här människorna och de har inte lyft ett finger för att rädda sig själva. Finns det ingen som värderar mod högre än liv längre? Finns det inga hjältar?! Det är svårt att vara den enda som gör det rätta och inte bli bitter. Eller så faller de av en personlig anledning. De tappar tron och när någon trott av hela sitt hjärta och förlorar det? Då finns risken att mörkret kryper in. Andra blir fördärvade av vad de måste möta och bekämpa. Hur kan en värld där rättvisa betyder något låta sådana varelser existera?
Oavsett var Blackguards kommer ifrån har de en sak gemensam. De saknar hopp. Hopplöshet har tagit från dem allt, till och med deras rädsla att bli monster. Och en person utan hopp är som en skadad tiger, de är farligare än någonsin.
Vanliga raser: Det här varierar beroende på om man vill spela en fallen paladin eller någon som uppfostrats till att bli en Blackguard. Jag gillar mänskliga Blackguards bäst när det handlar om fallna paladiner, att våra bästa blir våra värsta känns som en väldigt mänsklig historia. Spelar man någon uppfostrad till att vara en Blackguard föredrar jag en av de noblare onda raserna så som vampyrer eller svart alver. Men egentligen kan alla raser som har Paladins ha Blackguards, man kan inte ha ett så klart ljus som en Paladin utan att också ha potentialen för lika djupa skuggor.
Bra koncept bakom Blackguards jag sett: Stoltheten blev hans fall. Han följde ridderlighetens och kyrkans koder till punkt och prickar men kände inte egentligen medkänslan eller tro. När saker och ting drogs till sin spets valde han lag före godhet och föll utan att någonsin erkänna att han gjorde det. En mörk riddare och herre, en modig, artig och lojal riddare. Men ett monster i hjärtat.
Förkämpen för den mörka herren över landet och hennes enda fadersfigur. Adopterad, uppfostrad och indoktrinerad tills rätt och fel hade skiftat plats.
Koncept jag aldrig vill se igen: Arrgbelbargel! Jag är ond! Bränna barnhem och hacka ihjäl nunnor!!!!!
Klädsel: Svart eller röd rustning med spikar och makabra utsmyckningar. Din själ lyser igenom i hur du klär dig. Alternativt skinande vit eller gyllene rustning som en Paladin fast med en död eller galen blick som stirrar ut genom hjälmen för en mer subtil approach.
Varför är Blackguard den bästa klassen att spela?: Eftersom det ger dig chansen att utforska ondska utan att spela någon utanför en samhällsstruktur. Du är fortfarande en riddare och en adelsman, det är bara det att du är ett monster samtidigt. Du är också en mycket självständig karaktär som är dödlig i strid, har magiska förmågor och är en född och tränad ledare.
Bäst system att spela en i: Jag tänker göra samma rekommendation som jag gjorde i Paladin fokuset, AD&D. Anti-paladiner är ovanliga på grund av kraven på att komma in i klassen, de är mäktiga och systemet stödjer deras ledarroll.