Nekromanti Prestige klass fokus: Divine Scion

God45

#PrayersForBahakan
Fokus serien är tillbaks! Omnes relinquite spes, o vos intrantes och så vidare.

Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Medan termen prestige klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.

Den här gången fokuserar vi på Divine Scion:

Divine Scion prestige klassen är från Pathfinder och handlar om att spela en halvgud. Det är mer eller mindre hela pitchen, du spelar sonen eller dottern till en gud och när du ökar i nivå blir du mer och mer som din gudomliga förälder. Medan du börjar som någon med en närmre koppling till din förälder än de flesta andra och som får meddelanden genom en direkt koppling som andra inte har tillgång till kan du bli något mycket mer. En högnivå Divine Scion blir som sin förälder eller kanske till och med sin förälder i mänsklig form. En lågnivå Divine Scion är en Herakles är en högnivå Divine Scion en messias... Eller en antikrist.

Divine Scions retar också upp också upp både värdsliga auktoriteter och den kyrkliga hierarkin något alldeles otroligt. När man har en direktlinje från gud svarar man till en högre auktoritet än någon på jorden. Så ibland slänger man ut pengaväxlarna ut templet och struntar blankt i vad prästerna tycker om det.

Vanliga raser: Aasimars och Tieflings är vanliga eftersom, tja, de är potentiella produkter av att en gud och en människa har ett barn ihop. Men annars fungerar vilken ras som helst, dock olika bra beroende på guden i fråga. En alvisk gud har antagligen barn med en alv.

Bra koncept bakom Divine Scions: Profeten som kommit för att omforma sin guds religion. Det gamla sättet att dyrka på har blivit bedömt korrupt eller föråldrat av guden själv. Du är skickad för att berätta för kyrkan att det är dags att ändra på saker och ting. Och lyssnar de inte, tja, då får du bli mer drastisk. Var beredd att bli hatad, starta minst en schism inom kyrkan och ha "The Rebel Jesus" redo på soundtracket.

Hjälten som kommit för att göra stora saker i sin faders/moders namn. Du är din guds svärd och händer och är här för att visa styrkan hos din gud.

Generalen. Stora saker kommer hända, du är ju här nu. Världen kommer brinna eller krossas under dina arméers hälar. 1000 år av mörker, pest, krig och hungersnöd kommer drabba hedningarna. Helvetet vandrar på jorden och det är under din fana.

Koncept jag aldrig vill se: Snälla, snälla, snälla läs på om guden du är avkomma till. Lär dig detaljerna och inte bara domänerna och favoritvapnet. Du kommer till viss del spela din gud så läs på om den.

Klädsel: Du ser mer och mer ut som din gud desto högre nivå du når. Först kanske du delar hårfärg och andra fysiska drag men desto högre nivå du når desto mer lik din gud blir du. Är du son till Asmodeus så skaffar du röda kläder och slickar ditt hår bakåt.

Varför är Divine scion den bästa klassen att spela?: Du spelar en gud eller i alla fall den näst bästa grejen. Du har inte bara ett mandat och en licens att förändra kampanj världen utan också själva den kosmologiska sfären! I värsta fall är du en Achilles eller Hercules. I värsta fall. Och du har så mycket mer potential än det.

Bäst system att spela en i: Systemet är egentligen inte det viktigaste här så... Pathfinder? Jag vet inte. Det bör vara ganska hög fantasy så Pathfinder eller 4ed bör fungera bra.

Cybot

Mest spelbar
Pathfinderklassen Divine scion är så INTE Herakles eller Achilles, utan en hardcore spellcasting klass. Eller kanske combat cleric då en divine scions domainspells börjar leverera en respektabel dos hitpoints som bonuseffekt. I alla fall så handlar det ju om spells och inte extra muskelkraft. Gudars avkommor som heroiska trollkarlar är inte så vanligt heller. Det brukar vara dödliga profeter (typ Moses) som får sådana gåvor medans gudars avkommor brukar segra antingen genom att banka folk eller med sin överlägsna intelligens.

God45

#PrayersForBahakan
Cybot;n18883 said:
Pathfinderklassen Divine scion är så INTE Herakles eller Achilles, utan en hardcore spellcasting klass. Eller kanske combat cleric då en divine scions domainspells börjar leverera en respektabel dos hitpoints som bonuseffekt. I alla fall så handlar det ju om spells och inte extra muskelkraft. Gudars avkommor som heroiska trollkarlar är inte så vanligt heller. Det brukar vara dödliga profeter (typ Moses) som får sådana gåvor medans gudars avkommor brukar segra antingen genom att banka folk eller med sin överlägsna intelligens.
Alltså, vissa halvgudar i mytologi har magiska förmågor som kommer från deras gudomliga föräldrar. Euphemos son till Poseidon kunde gå på vattnet som på land och kontrollera det. Kalais och Zetes som var söner till Boreis kunde flyga på mörka vindar och så vidare. Men sure, du har en poäng med att de flesta halvgudar i grekisk mytologi antingen har fysiska förmågor eller inga förmågor. Men jag känner inte att hur krafterna gestaltar sig är lika viktigt som var de kommer ifrån och hur de gestaltas.

Krafterna är dock mycket mer passande för bibliska karaktärer så som messias eller antikrist. Förmågor så som att läka, väcka de döda och kalla ner gräshoppor på folk har ju varit divine magic sedan 1974.