God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,543
Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en prestige klass från fantasy rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av prestige klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss prestige klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.
Medan termen prestige klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.
Den här gången fokuserar vi på Dwarven Defender:
En dvärg är en dvärg är en dvärg, eller hur? Vi vet alla vad den stereotypa dvärgen är och vi älskar den. Varför? Eftersom den är rolig, relaterar och samtidigt har möjligheter för djup. Medan alverna går omkring och är omöjligt vackra och smala och visa och i kontakt med naturen och gillar konst och klassisk musik och andra grejer så är Dvärgar feta, skäggiga, öldrickande, lojala pragmatiker som gillar att göra saker istället för att bara snacka om dem.
Dwarven Defendern är en superdvärg, en dvärg som representerar allt det som dvärgarna anser vara viktigt. De är absolut lojala och ger dem sitt ord håller de det även om det dödar dem. De slåss med mindre närstridsvapen klädda i tungrustning vilket är effektivt i formationer, vid tunnelstridsföring och för att hålla borta fiender från viktigare mål vilket gör dem till personifikationer av dvärgisk strategi. De disciplinerade bortom vad mindre envisa raser kan förstå. En Dwarven Defendern sätter ner fötterna, drar en linje i sanden och sedan är han beredd att hålla sin position om så hela världen kommer krashande mot honom. Hit men inte ett steg längre, strategisk reträtt är för fegisar och alver.
Vanliga raser: Ja, dvärgar. Men jag tycker om medlemar av andra raser uppfostrade av dvärgar klichén så jag är ok med andra raser som undantagen som bekräftar regeln.
Bra koncept bakom Dwarven Defenders jag sett: Dvärgen vars fort förstördes när han inte var där och som nu har bestämt sig för att skydda dvärgar överallt och oavsett vilken klan de tillhör. Mycket skicklig diplomat som försökte få de olika dvärg klanerna att sammarbeta.
Livvakten som är medskickad en dvärgisk adelsman som livvakt eftersom han inte tvekar att ställa sig mellan sin skyddsling och en drake.
Koncept jag aldrig vill se igen: Killen som vägrar lämna sitt fort/stad/berg. Om din karaktär inte vill ge sig av och äventyra är han en usel äventyrare!
Klädsel: Den tyngsta rustningen du kan föreställa dig. Nej, stryk det. Ett fort kapabel att motstå en längre belägring som har fräckheten att låtsas vara en rustning. Till det en så tjock att det krävs ännu ej uppfunna pansarbrytande vapen att komma igenom den och sedan en handyxa eller ett kortsvärd att sticka eller hugga ihjäl fiender i närstrid med. Rustningarna kan antingen vara utsmyckade på ett sätt som exemplifierar den lokala dvärgiska kulturen eller klanen eller så kan de bara vara ren funktionalitet.
Varför är Dwarven Defender den bästa klassen att spela?: Eftersom du är det närmaste man kan komma till oförstörbar. Du kan bara stå framför gruppen och skydda dem, slaktandes fiender under tiden medan goblinspjut, orcyxor, jätteklubbor och drakklor knäcks eller böjs till sidan av din rustning. Du är den ultimata tanken. Du har ingen rädsla och egentligen, varför skulle du ha det? Det enda tjockare än din rustning är ditt mod. Detta gör Dwarven defender klassen en av de allra bästa för nybörjare medan den har intressanta rollspelsmöjligheter för mer erfarna spelare.
Bäst system att spela en i: Spel där rustningar är väldigt bra, magi inte dominerar totalt och en defensiv stridsstil är effektiv. Så absolut inte D&D. Min rekommendation är Fantasy! Som dessutom har väldigt häftiga dvärgar.
Medan termen prestige klass kommer från vissa versioner av D&D så använder jag här termen för alla märkliga eller avancerade klasser som man kan kvalificera sig för efter att spelande har påbörjats.
Den här gången fokuserar vi på Dwarven Defender:
En dvärg är en dvärg är en dvärg, eller hur? Vi vet alla vad den stereotypa dvärgen är och vi älskar den. Varför? Eftersom den är rolig, relaterar och samtidigt har möjligheter för djup. Medan alverna går omkring och är omöjligt vackra och smala och visa och i kontakt med naturen och gillar konst och klassisk musik och andra grejer så är Dvärgar feta, skäggiga, öldrickande, lojala pragmatiker som gillar att göra saker istället för att bara snacka om dem.
Dwarven Defendern är en superdvärg, en dvärg som representerar allt det som dvärgarna anser vara viktigt. De är absolut lojala och ger dem sitt ord håller de det även om det dödar dem. De slåss med mindre närstridsvapen klädda i tungrustning vilket är effektivt i formationer, vid tunnelstridsföring och för att hålla borta fiender från viktigare mål vilket gör dem till personifikationer av dvärgisk strategi. De disciplinerade bortom vad mindre envisa raser kan förstå. En Dwarven Defendern sätter ner fötterna, drar en linje i sanden och sedan är han beredd att hålla sin position om så hela världen kommer krashande mot honom. Hit men inte ett steg längre, strategisk reträtt är för fegisar och alver.
Vanliga raser: Ja, dvärgar. Men jag tycker om medlemar av andra raser uppfostrade av dvärgar klichén så jag är ok med andra raser som undantagen som bekräftar regeln.
Bra koncept bakom Dwarven Defenders jag sett: Dvärgen vars fort förstördes när han inte var där och som nu har bestämt sig för att skydda dvärgar överallt och oavsett vilken klan de tillhör. Mycket skicklig diplomat som försökte få de olika dvärg klanerna att sammarbeta.
Livvakten som är medskickad en dvärgisk adelsman som livvakt eftersom han inte tvekar att ställa sig mellan sin skyddsling och en drake.
Koncept jag aldrig vill se igen: Killen som vägrar lämna sitt fort/stad/berg. Om din karaktär inte vill ge sig av och äventyra är han en usel äventyrare!
Klädsel: Den tyngsta rustningen du kan föreställa dig. Nej, stryk det. Ett fort kapabel att motstå en längre belägring som har fräckheten att låtsas vara en rustning. Till det en så tjock att det krävs ännu ej uppfunna pansarbrytande vapen att komma igenom den och sedan en handyxa eller ett kortsvärd att sticka eller hugga ihjäl fiender i närstrid med. Rustningarna kan antingen vara utsmyckade på ett sätt som exemplifierar den lokala dvärgiska kulturen eller klanen eller så kan de bara vara ren funktionalitet.
Varför är Dwarven Defender den bästa klassen att spela?: Eftersom du är det närmaste man kan komma till oförstörbar. Du kan bara stå framför gruppen och skydda dem, slaktandes fiender under tiden medan goblinspjut, orcyxor, jätteklubbor och drakklor knäcks eller böjs till sidan av din rustning. Du är den ultimata tanken. Du har ingen rädsla och egentligen, varför skulle du ha det? Det enda tjockare än din rustning är ditt mod. Detta gör Dwarven defender klassen en av de allra bästa för nybörjare medan den har intressanta rollspelsmöjligheter för mer erfarna spelare.
Bäst system att spela en i: Spel där rustningar är väldigt bra, magi inte dominerar totalt och en defensiv stridsstil är effektiv. Så absolut inte D&D. Min rekommendation är Fantasy! Som dessutom har väldigt häftiga dvärgar.