Nekromanti Prestigeclass

Archer

Swashbuckler
Har skrivit klart en av de prestige classes jag arbetar med för min Harmageddon/Eternal Champion inspirerade kampanjvärld (mycket svavelosande). Skulle uppskatta kommentarer om den, för mäktig? för klen? för höga/låga requirements? förslag på ändringar? osv.

chrull

Stockholm Kartell
Det ser ju i alla fall bra ut.

Finns det inte egentligen en liknande PClass nånstans? I kanske S&F eller DotF?

chrull

Boobis

Warrior
Jag skulle säga att den är för bra. Den har väldigt mycket "godis":

2 good saves
+1 BA / lvl
1d10 HD
Smite 3/day @ lvl 10
Favoured enemy +5 (special) @ lvl 9
3,5 feats (2xToughness, Track, Dodge bonus) @ lvl 8

Jämfört med en en vanligt fighter som får:

1 good save
+1 BA / lvl
1d10 HD
5 feats (players selection)

Jag skulle bara ge den ett högt save och 1d8 HD.

-J

Archer

Swashbuckler
"Jag skulle bara ge den ett högt save och 1d8 HD."

Får fundera en del över det. Tanken var att de ska vara extra tåliga, särskilt som de oavbrutet söker och dräper sitt byte.

Boobis

Warrior
För all del, det finns inget som säger att det inte kan vara en extra bra prestige class, men om en av dina spelare tillåts välja den kommer hanns RP bli obalanserad.

Ett annat alternativ är att ta bort smite helt. Men jag skulle ändå bara ge den ett högt save, det är bara Clerics, Druids och Bards som har 2 höga (och Monks med 3) och höga saves är _sk*t_bra_ .

Jaak

Warrior
öhhm har kollat igenom den nu å för det första är reflex saven 3 och inte 4 på level 10 i alla fall på alla andra klasser....

sen så bör du ta bort smite och i alla fall några Toughness om inte alla helt.... kanske ta en d12 istället för d10 och ta bort will som primär save.... och sedan lägga till sprint (en feat) vilken gör "At 2nd (eller vilken som helst) level, a slayers learn to endure the hardship and constant travel associated with their traning and lifestyle. The DC for their Constitution checks doesn't suffer the normal cumulative penelty when slayers run for a number of rounds grater than their Constitution score."

de var nog allt annars var den jävligt bra......

Archer

Swashbuckler
"öhhm har kollat igenom den nu å för det första är reflex saven 3 och inte 4 på level 10 i alla fall på alla andra klasser...."

Fixat. Såg fel i tabellen för saves :)

"sen så bör du ta bort smite och i alla fall några Toughness om inte alla helt.... kanske ta en d12 istället för d10 och ta bort will som primär save"

Ok, Tougness kan tas bort och HD kan bli D12 istället. Men varför inte smite?

"och sedan lägga till sprint (en feat) vilken gör "At 2nd (eller vilken som helst) level, a slayers learn to endure the
hardship and constant travel associated with their traning and lifestyle. The DC for their Constitution checks doesn't suffer the normal cumulative penelty when slayers run for a number of rounds grater than their Constitution score.""

Detta är ingen feat jag är bekant med, antar att den inte finns med i någon av de tre grundböckerna?

Archer

Swashbuckler
"Ett annat alternativ är att ta bort smite helt. Men jag skulle ändå bara ge den ett högt save, det är bara Clerics, Druids och Bards som har 2 höga (och Monks med 3) och höga saves är _sk*t_bra_ ."

Ok. Har redan ändrat så att den enda bra save slayer har är Fortitude. Får ta bort smite, men detta innebär att den som prestige class får väldigt få saker per level om man jämför med de som finns i DMG. Några förslag på andra förmågor/feats som en slayer kan få istället?

Boobis

Warrior
Jag tycker du ska ta bort Toughness, låta HD:n vara d10 och göra willsave till sekundärt ...

-J

Boobis

Warrior
Re: Ändrad slayer

Känns helt ok. Har en barbars HD men inte rage, har en rangers favoured enemy (komprimerad till 9 lvls) men inte spells, har en palladins smite och har inga fighter bonusfeats.

Låter rimligt. Men för att göra den lite roligare skulle jag sätta d10 i HD och lägga till en smite/day vid lvl 6 och 10.

Det bör väl tillägas att jag är ganska negativ till "super" prestige-classes, så frågan är väl kanske om den är för "mjäkig" om jag tillåter den ;)

-J

Boobis

Warrior
Får ta bort smite, men detta innebär att den som prestige class får väldigt få saker per level om man jämför med de som finns i DMG.

Få saker behöver inte innebära att den är sämre. Har inte DMG här just nu, så jag kan inte jämföra.

I övrig se mitt svar några inlägg upp ...

-J

Jaak

Warrior
"Men varför inte smite?"

vet inte men personligen tycker jag inte om smite på annat än paladins å knappt där gillar jag det men för all del ha kvar smite egentligen passar den ganska bra. de e bara jag som inte gillar den.......

"Detta är ingen feat jag är bekant med, antar att den inte finns med i någon av de tre grundböckerna?"

Nej den kommer i själva verket från Relics and Rituals Vigilant (stavningen e jag osäker på) detta är ännu en prestige klass som lämpar sig bäst till ranger. I korta drag är det en outtröttlig skogs barbar.....

Jaak

Warrior
Re: Ändrad slayer

själv håller jag fortfarande på d12an och utan smite men run-grejen tycker jag verkligen du ska ta....

men men jag ska nog va tyst annars kommer du aldrig att bestämma dej....