Nekromanti [PREWIEW]DogmanissensDogmakoncept: Project Chimera

quetzalcoatl

Veteran
Jag fick just en helt skruvad idé. Som troligtvis ställer upp i dogmautmaningen.

Jag har aldrig varit speciellt mycket för regler. De komplicerar mest, och blir ett inlevelsedödande moment.

Men, så slog mig detta(som kommer nedan) mig.

*trummvirvel*

Project Chimera </font size>

[Allt är WIP. Särskilt namnet.]

Minns ni datorspelet "Impossible Creatures"? Det var hursomhelst ett RealTidsStrategispel, där man var en galen vetenskapsman och kombinerade olika djur till ett.

Det skulle bli ett askoolt Dogmarollspel, insåg jag just.

Så här är tankarna hittills:

Spelaren har 30 skapelsepoäng.

Till att börja med Artbestämmer man sitt djur. detta kostar två skapelsepoäng per stavelse.

ex 1. Elefanthök - el,e,fant,hök. 4 stavelser. 4x2 = 8. 22 skapelsepoäng kvar.

ex 2. Vithajsgorilla - vit,hajs,gor,ill,a 5 stavelser. 5x2 = 10. 20 skapelsepoäng kvar.

Nästa punkt är Egenskaper. Varje stavelse kostar 1 skapelsepoäng. varje fullt set stavelser (helt ord per egenskap) innebar en nivå. Lägger du 6 poäng på Flyga får du tre i Nivå; eftersom 6/2 = 3. Observera att du måste fullfölja ordet i fråga, du kan t. ex. inte göra av med 3 poäng på Flyga, utan det måste vara en multipel av två (eller motsvarande). Egenskaperna måste komma från något av djuren som nämns i Artbestämmningen. Observera att du måste hamna på +-0. Du får inte ha skapelsepoäng över, då havererar din genetik.

ex 1. Elefanthökens spelare väljer Flyga, Trumpeta och Stampa. Han köper Flyga till nivå 5, vilket kostar honom 10 poäng; Trumpeta till Nivå 2 (6p); och Stampa till Nivå 3 (6p). Totalt kostar detta 22 poäng, alltså går han jämt ut.

ex 2. Vithajsgorillans spelare väljer Simma, Tala och Ekolod. Hon köper Simma till 4 (8p); Klättra till 4 (8p). Hon har 4 poäng kvar, och köper Aggresiv till 2 (6p). Hon hamnar därmed på -2, och behöver därför Negativa Egenskaper.

Har man hamnat på minus, måste man ta Negativa Egenskaper. Dessa fungerar på precis samma sätt som vanliga Egenskaper, med den skillnad att de ger en skapelsepoäng istället för att kosta en.

ex 1. Elefanthöken gick jämt ut, och behöver inga nackdelar. (det står givetvis denna spelare fritt att välja negativa egenskaper för att få möjlighet till fler vanliga)

ex 2. Vithajsgorillan har -2 skapelsepoäng, och behöver därför en tvåstavig Negativ Egenskap på Nivå 1, eller en enstavig Negativ Egenskap på Nivå 2. Spelaren väljer Klumpig till 1, och erhåller två skapelsepoäng.

Sådär, det var Karaktärsskapandet. Reglerna i sig har jag inte hunnit tänka på, men troligtvis blir det Egenskap+t10 mot Svårighet.

Nåväl, Vad tycks?

Rickard

Urverk speldesign
Re: [PREWIEW]DogmanissensDogmakoncept: Project Chi

"Minns ni datorspelet 'Impossible Creatures'?"
Tyvärr inte spelat det.. Ballt system.. Några saker undrar jag över dock..

Vad spelar det för roll att man artbestämmer, för det har ju inga effekter annat än att det kostar poäng.. I så fall vill jag vara en aporm alla dagar i veckan, för då får jag pissmånga Egenskapspoäng.. Det vore roligare om man fick de egenskaper som djuren har..

Sedan verkar Egenskaperna lite snäva (Trumpeta?) och vissa är saker som är binära - antingen on eller off (Ekolod?).. Ok, jag antar att du bara tog exempel från ingenstans så därför är de lite knas..

Jag tycker att artbestämmelserna borde ge binära färdigheter medan egenskaperna är typ färdigheter och bör anpassas till vad du vill att man ska rollspela.. Det är exempelvis lite annorlunda färdigheter för adelsnissar i wuxiamiljö än för gruvarbetare i steampumpmiljö..

/Han som bortser från att vissa människor inte kan se stavelser i ett ord

quetzalcoatl

Veteran
Re: [PREWIEW]DogmanissensDogmakoncept: Project Chi

Vad spelar det för roll att man artbestämmer, för det har ju inga effekter annat än att det kostar poäng.. I så fall vill jag vara en aporm alla dagar i veckan, för då får jag pissmånga Egenskapspoäng.. Det vore roligare om man fick de egenskaper som djuren har..
Det var så det var tänkt. Försökte få in det litet med "det krävs vingar för att flyga", men det framgick alltså inte. Får förtydliga det.

Fotnot: Ändrade rätt rejält. nu kan man enbart ta egenskaper från djuren man valt.

Sedan verkar Egenskaperna lite snäva (Trumpeta?) och vissa är saker som är binära - antingen on eller off (Ekolod?).. Ok, jag antar att du bara tog exempel från ingenstans så därför är de lite knas.
Jo, de var tagna ur luften. Särskilt Trumpeta, men jag behövde ett trestavigt verb som hade med elefanter att göra...

Fotnot: Bytte Ekolod mot aggresiv, som också är binär.

Jag tycker att artbestämmelserna borde ge binära färdigheter medan egenskaperna är typ färdigheter och bör anpassas till vad du vill att man ska rollspela.. Det är exempelvis lite annorlunda färdigheter för adelsnissar i wuxiamiljö än för gruvarbetare i steampumpmiljö..
Hm. Tål att tänkas på.