quetzalcoatl
Veteran
Jag fick just en helt skruvad idé. Som troligtvis ställer upp i dogmautmaningen.
Jag har aldrig varit speciellt mycket för regler. De komplicerar mest, och blir ett inlevelsedödande moment.
Men, så slog mig detta(som kommer nedan) mig.
*trummvirvel*
Project Chimera </font size>
[Allt är WIP. Särskilt namnet.]
Minns ni datorspelet "Impossible Creatures"? Det var hursomhelst ett RealTidsStrategispel, där man var en galen vetenskapsman och kombinerade olika djur till ett.
Det skulle bli ett askoolt Dogmarollspel, insåg jag just.
Så här är tankarna hittills:
Spelaren har 30 skapelsepoäng.
Till att börja med Artbestämmer man sitt djur. detta kostar två skapelsepoäng per stavelse.
ex 1. Elefanthök - el,e,fant,hök. 4 stavelser. 4x2 = 8. 22 skapelsepoäng kvar.
ex 2. Vithajsgorilla - vit,hajs,gor,ill,a 5 stavelser. 5x2 = 10. 20 skapelsepoäng kvar.
Nästa punkt är Egenskaper. Varje stavelse kostar 1 skapelsepoäng. varje fullt set stavelser (helt ord per egenskap) innebar en nivå. Lägger du 6 poäng på Flyga får du tre i Nivå; eftersom 6/2 = 3. Observera att du måste fullfölja ordet i fråga, du kan t. ex. inte göra av med 3 poäng på Flyga, utan det måste vara en multipel av två (eller motsvarande). Egenskaperna måste komma från något av djuren som nämns i Artbestämmningen. Observera att du måste hamna på +-0. Du får inte ha skapelsepoäng över, då havererar din genetik.
ex 1. Elefanthökens spelare väljer Flyga, Trumpeta och Stampa. Han köper Flyga till nivå 5, vilket kostar honom 10 poäng; Trumpeta till Nivå 2 (6p); och Stampa till Nivå 3 (6p). Totalt kostar detta 22 poäng, alltså går han jämt ut.
ex 2. Vithajsgorillans spelare väljer Simma, Tala och Ekolod. Hon köper Simma till 4 (8p); Klättra till 4 (8p). Hon har 4 poäng kvar, och köper Aggresiv till 2 (6p). Hon hamnar därmed på -2, och behöver därför Negativa Egenskaper.
Har man hamnat på minus, måste man ta Negativa Egenskaper. Dessa fungerar på precis samma sätt som vanliga Egenskaper, med den skillnad att de ger en skapelsepoäng istället för att kosta en.
ex 1. Elefanthöken gick jämt ut, och behöver inga nackdelar. (det står givetvis denna spelare fritt att välja negativa egenskaper för att få möjlighet till fler vanliga)
ex 2. Vithajsgorillan har -2 skapelsepoäng, och behöver därför en tvåstavig Negativ Egenskap på Nivå 1, eller en enstavig Negativ Egenskap på Nivå 2. Spelaren väljer Klumpig till 1, och erhåller två skapelsepoäng.
Sådär, det var Karaktärsskapandet. Reglerna i sig har jag inte hunnit tänka på, men troligtvis blir det Egenskap+t10 mot Svårighet.
Nåväl, Vad tycks?
Jag har aldrig varit speciellt mycket för regler. De komplicerar mest, och blir ett inlevelsedödande moment.
Men, så slog mig detta(som kommer nedan) mig.
*trummvirvel*
Project Chimera </font size>
[Allt är WIP. Särskilt namnet.]
Minns ni datorspelet "Impossible Creatures"? Det var hursomhelst ett RealTidsStrategispel, där man var en galen vetenskapsman och kombinerade olika djur till ett.
Det skulle bli ett askoolt Dogmarollspel, insåg jag just.
Så här är tankarna hittills:
Spelaren har 30 skapelsepoäng.
Till att börja med Artbestämmer man sitt djur. detta kostar två skapelsepoäng per stavelse.
ex 1. Elefanthök - el,e,fant,hök. 4 stavelser. 4x2 = 8. 22 skapelsepoäng kvar.
ex 2. Vithajsgorilla - vit,hajs,gor,ill,a 5 stavelser. 5x2 = 10. 20 skapelsepoäng kvar.
Nästa punkt är Egenskaper. Varje stavelse kostar 1 skapelsepoäng. varje fullt set stavelser (helt ord per egenskap) innebar en nivå. Lägger du 6 poäng på Flyga får du tre i Nivå; eftersom 6/2 = 3. Observera att du måste fullfölja ordet i fråga, du kan t. ex. inte göra av med 3 poäng på Flyga, utan det måste vara en multipel av två (eller motsvarande). Egenskaperna måste komma från något av djuren som nämns i Artbestämmningen. Observera att du måste hamna på +-0. Du får inte ha skapelsepoäng över, då havererar din genetik.
ex 1. Elefanthökens spelare väljer Flyga, Trumpeta och Stampa. Han köper Flyga till nivå 5, vilket kostar honom 10 poäng; Trumpeta till Nivå 2 (6p); och Stampa till Nivå 3 (6p). Totalt kostar detta 22 poäng, alltså går han jämt ut.
ex 2. Vithajsgorillans spelare väljer Simma, Tala och Ekolod. Hon köper Simma till 4 (8p); Klättra till 4 (8p). Hon har 4 poäng kvar, och köper Aggresiv till 2 (6p). Hon hamnar därmed på -2, och behöver därför Negativa Egenskaper.
Har man hamnat på minus, måste man ta Negativa Egenskaper. Dessa fungerar på precis samma sätt som vanliga Egenskaper, med den skillnad att de ger en skapelsepoäng istället för att kosta en.
ex 1. Elefanthöken gick jämt ut, och behöver inga nackdelar. (det står givetvis denna spelare fritt att välja negativa egenskaper för att få möjlighet till fler vanliga)
ex 2. Vithajsgorillan har -2 skapelsepoäng, och behöver därför en tvåstavig Negativ Egenskap på Nivå 1, eller en enstavig Negativ Egenskap på Nivå 2. Spelaren väljer Klumpig till 1, och erhåller två skapelsepoäng.
Sådär, det var Karaktärsskapandet. Reglerna i sig har jag inte hunnit tänka på, men troligtvis blir det Egenskap+t10 mot Svårighet.
Nåväl, Vad tycks?