Re: titlar
"Ja för det är väl så att en Greve ofta är Baron för det baroni som han direkt styr? (Ett grevskap är väl uppdelat i en massa Baronier om jag inte har fel och greven bor i sitt baroni som iaf oftast är central orten i grevskapet?)"
Behöver inte vara så...att ett Grevskap innehåller ett antal Baronier. Räcker att titta i Sverige, som faktiskt bara haft och enda Baroni...detta baroni är: Adelswärdska baroniet som ligger i Östergötlands län och Kalmar län (gamla länsindelningen) och omfattar bl.a. Åtvids m.fl. kommuner. Huvudgården är Adelsnäs. Baroniet instiftades 1783 av bruksidkaren, politikern och landshövdingen Johan Adelswärd (1718-1785).
Att generellt säga att så är indelningen vad gäller mark och adelstitlar är direkt felaktigt. I Sverige kan sägas att adlandet började med otitlat, följdes sedan av att en gren av släkten adlades till Baroner, som sedan fick en ny gren adlad till greve.
Ett exempel är släkten Oxenstierna som idag (om jag minns rätt finns två levande grenar, åtminstone en vet jag lever).
Först finns den friherrliga grenen Oxenstierna af [....] kommer tyvärr inte ihåg namnet efter (men det står i Elgenstiernas, Svenska Adelns Ättartavlor).
Hur denna har åtminstone två grevliga ätter bildats.
Den utdöda ätten Oxenstierna af Södermöre, vilken bl.a. Axel Oxenstierna (1583-1654) tillhörde och var en av Sveriges mäktigaste män under Gustav II Adolfs tid.
Samt den nu levande ätten Oxenstierna af Korsholm och Wasa, vilken bl.a. Johan Gabriel Oxenstierna (1750-1818) tillhörde, han var skald, riksmarskalk, riksråd och var en av de första aderton i Svenska Akademin.
Vad jag vill påpeka, är att i vissa länder krävs det att man följer denna ordning i adlandet, och det är ytterstsällan någon som adlats till baron, adlas till greve också, utan det är oftast någon senare ättling som utmärktsig på något sätt. I andra länder kan det ske som Krille säger, att man kan adlas direkt till en högre adelstitel, men även ta den långa vägen via lågadliga titlar. Baron är förresten detsamma som Friherre oftast. Baron är titeln, med tilltalet är friherre.
Riddaren
En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.