Nekromanti Primoden i Consaber? Krille?

Riddaren

Swashbuckler
Vänta till den 2/11

Ett tips är att vänta till den 2/11 och sedan införskaffa modulen Consaber. Jag skulle tippa på att det står där...

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Largoi

Warrior
titlar

Är det inte så (jag kan ha fett fel här)
att en Hertig också är greve och baron också? eller är det bara nått dumt jag fått för mig från någon dum bok eller drömm eller nåt...?

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Krille

Super Moderator
Re: titlar

"Är det inte så (jag kan ha fett fel här) att en Hertig också är greve och baron också? eller är det bara nått dumt jag fått för mig från någon dum bok eller drömm eller nåt...?"

Hertigtiteln har man oftast på grund av sitt släktskap med den kungliga familjen, eller för att ens ämbete säger att man ska ha den titeln. Grevetitel och barontitel har man för att man äger land. Den ena är inte krav för den andra (men den underlättar).

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Largoi

Warrior

Ja för det är väl så att en Greve ofta är Baron för det baroni som han direkt styr? (Ett grevskap är väl uppdelat i en massa Baronier om jag inte har fel och greven bor i sitt baroni som iaf oftast är central orten i grevskapet?)

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...

Riddaren

Swashbuckler

"Ja för det är väl så att en Greve ofta är Baron för det baroni som han direkt styr? (Ett grevskap är väl uppdelat i en massa Baronier om jag inte har fel och greven bor i sitt baroni som iaf oftast är central orten i grevskapet?)"

Behöver inte vara så...att ett Grevskap innehåller ett antal Baronier. Räcker att titta i Sverige, som faktiskt bara haft och enda Baroni...detta baroni är: Adelswärdska baroniet som ligger i Östergötlands län och Kalmar län (gamla länsindelningen) och omfattar bl.a. Åtvids m.fl. kommuner. Huvudgården är Adelsnäs. Baroniet instiftades 1783 av bruksidkaren, politikern och landshövdingen Johan Adelswärd (1718-1785).

Att generellt säga att så är indelningen vad gäller mark och adelstitlar är direkt felaktigt. I Sverige kan sägas att adlandet började med otitlat, följdes sedan av att en gren av släkten adlades till Baroner, som sedan fick en ny gren adlad till greve.

Ett exempel är släkten Oxenstierna som idag (om jag minns rätt finns två levande grenar, åtminstone en vet jag lever).

Först finns den friherrliga grenen Oxenstierna af [....] kommer tyvärr inte ihåg namnet efter (men det står i Elgenstiernas, Svenska Adelns Ättartavlor).
Hur denna har åtminstone två grevliga ätter bildats.
Den utdöda ätten Oxenstierna af Södermöre, vilken bl.a. Axel Oxenstierna (1583-1654) tillhörde och var en av Sveriges mäktigaste män under Gustav II Adolfs tid.
Samt den nu levande ätten Oxenstierna af Korsholm och Wasa, vilken bl.a. Johan Gabriel Oxenstierna (1750-1818) tillhörde, han var skald, riksmarskalk, riksråd och var en av de första aderton i Svenska Akademin.

Vad jag vill påpeka, är att i vissa länder krävs det att man följer denna ordning i adlandet, och det är ytterstsällan någon som adlats till baron, adlas till greve också, utan det är oftast någon senare ättling som utmärktsig på något sätt. I andra länder kan det ske som Krille säger, att man kan adlas direkt till en högre adelstitel, men även ta den långa vägen via lågadliga titlar. Baron är förresten detsamma som Friherre oftast. Baron är titeln, med tilltalet är friherre.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

daZZeTh

Veteran
Tittlar

Bara en tanke, men skulle det inte vara lämpligt att... om det nu finns?.. ha någon slags lista, eller mall eller vad som helst för olika höga titlar i olika länder och namn för dessa? Så att det inte bara blir kung eller överstepräst eller dyl. i panikens hetta? Dvs. när RS frågar... "- Jaha, och vem är det då?", "- Han är präst... stor viktig präst... typ överstepräst... biskop... eller, du vet?" Kanske man skulle med lite lätthändig information kunna dra till med någon flashigare titel i stället om man visste vilken titel man skulle använda... En som får RS att inte låta det passera som bara en oviktig person. En tanke i alla fall...

Sodivra

Champion
En bra idé på min ära! [NT]

Arwpower..

Ondska är svaghet -Var stark.
Krigaren Arvidos' motto.