Naug ger sin åsikt
A) Primoder.
"Hur många finns det, var, hur, när, varför?"
Det finns en kasse. Dom fungerar som biskopar gör inom kristendomen och är svarar i den kyrkliga organsationen för en landsända. T.ex. så har varje provins i Jargien varsin primod, Consaber har ett gäng primoder (en för varje hertigdöme förutom Tokon kanske? Jag är osäker på den punkten) och Pereine har även en primod.
Någon motsvarighet till ärkebiskop finns ej (alltså någon som är över primod med under aborat). Däremot så anses primoden av Calnia vara "främste av jämlikar" bland Consabers primoder.
"B) De kan skjuta (helvetisk) skada på Ob6T6 trauma upp till 90 meter. Ont?; ja."
Japp, eftersom Daak är den förlåtande guden så ska hans öööh.. primoder eeh... göra mycket skada?
Jag vet faktiskt inte riktigt hur det har resonerats, men Daak är en mycket mäktiga gud och att han har mycket kraft att skänka till sin följare är uppenbart.
"1. Nå, är det Daak som skickar ned sånna spiror eller har inkvisitonen en gubbe i källaren som täljer sådana?"
Här kommer alltid kruxet in med de heliga föremålen. "Hur faen får de troende tag på dom?"
Min tolkning ser ut så här:
Ceremonin "skapa heligt föremål" kan försänka den gudomliga närvaron i ett föremål så att föremålet blir heligt enligt religions alla regler och får sin lilla kraft. Nu kan inte vem som helst bruka ceremonin "skapa heligt föremål". Det är nämligen som så att i ceremonier så får utövare kraft från sin gud. Detta är dock ingen automagiskt företeelse utan guden ger endast kraft till ceremonin om han så önskar. Vanligtvis brukar detta inte vara ett problem men om den troende försöker sig på någonting vanvettigt så har guden möjlighet att helt enkelt neka honom kraften.
Exempel på vanvettighet:
Att som Adept inom Daak-kyrkan försöka använda ceremonin "skapa heligt föremål" på en stola och på så vis skapa just en sån där spira. Daak kommer då neka adepten kraften för att skapa spiran.
Så, detta innebär att en person som är befogad att skapa en spira faktiskt kan ingjuta den gudomliga kraften i en - från början - helt vanlig spira.
"2. Är det endast primoder som kan använda spirorna, eller krävs det en viss qadosh mot Daak, osv?"
Mitt svar blir ett nja. Spiran kan användas av någon som Daak anser värdig. I praktiken så är det endast primoderna och aboraten som anses värdiga. Däremot så förbihåller sig Daak rätten att låta andra använda spiran. På samma sätt som med ceremonierna så är det Daak själv som ger spiran kraft vid varje användning. Således kan han i vardera fall göra en bedömning om individen som försöker använda spiran är värdig kraften. I praktiken så punktstyr nog inte Daak särskilt mycket men han har makten att låta vem som helst använda spiran.
"3. Kan den max skjuta en gång per runda, krävs det något slag för att träffa?"
I det här fallet så väljer jag att betrakta de heliga föremålen som magiska artefakter och den skadan dom gör som en simpel traumaeffekt. Således så tar vävandet av besvärjelsen 1 runda.
"4. Skadan som tillfogas, är den gudomlig, fysisk eller ren Trauma, dvs gör den skada på allt som tar trauma, eller helas vandöda av den? (som de gör av magisk trauma)"
Mycket intressant fråga!
Svaret till den här är inte alls självklart utan tåls att debatteras. Den strikta tolkningen skulle vara att betrakta spiran som en magisk artefakt som väver en trauma-effekt och således skadar levande väsen och helar vandöda.
Jag väljer att inte göra så. Med motivationen att Daak-kyrkan är en tämligen vandöds-fientlig organisation så anser jag att det skulle vara absurt om en av deras heliga föremål faktiskt helade de vandöda. Nej, istället skulle jag se det som att det man riktar spiran mot, oavsett om det är levande eller vandött, tar Ob6T6 trauma.
I händelse av att en magiker får chansen att studera de magiska fälten runt spiran och offret så skulle den magikern kunna konstatera att när spiran riktas mot ett levande föremål, så vävs en nekrotropisk effekt. När den riktas mot ett vandött mål så vävs en biotropisk effekt.
/Naug, jeppen med högar av mer (eller mindre) användbar information