Jag gillar jämlikhet, även mellan spelare och spelledare. Traditionellt i ett rollspel har makten mellan dessa varit extremt ojämnt fördelad. Spelledaren har inte bara kontroll över hela världen, utan dessutom över bruk och tolkningar av reglerna. Man skulle kunna tro att färdigheterna är spelarnas möjlighet att påverka världen, men det fungerar bara om spelledaren tillåter det. Har spelledaren ställt en mur ivägen och en rollperson försöker klättra över den kan spelledaren helt godtyckligt ge rollpersonen minus tusen på slaget, och därmed ändå bestämma vad som kommer att ske i spelet.
I de spel jag själv uppskattar att spela, och de spel jag själv försöker skriva, är det vanligt att varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan användas för att få bonus eller avdrag på färdighetsslag, vanligtvis genom att man har ett antal fördelar och nackdelar och betalar för att använda dessa för en bonus, samt får betalt för att använda dessa för att få ett avdrag.
Min fråga är nu: finns det några regler som tvingar spelledaren att använda ett liknande system? Vad jag är ute efter är alltså ett spelsystem där även spelledaren har en begränsad mängd resurser för att skapa utmaningar åt spelarnas rollpersoner. Hur mycket varierar under spelets gång, enligt något sinnrikt system. Spelledaren skulle alltså fortfarande kontrollerna hela världen, men om han eller hon vill använda den kontrollen för att påverka spelarnas rollpersoner, eller sätta upp hinder för dem, så krävs det en betalning som minskar spelledarens framtida möjligheter. Spelledaren skulle helt enkelt bli en spelare som alla andra, men med lite annorlunda uppgift.
Är det någon som känner till ett sådant spelsystem och vill berätta lite om det?
/tobias
I de spel jag själv uppskattar att spela, och de spel jag själv försöker skriva, är det vanligt att varje spelare har en begränsad mängd resurser som kan användas för att få bonus eller avdrag på färdighetsslag, vanligtvis genom att man har ett antal fördelar och nackdelar och betalar för att använda dessa för en bonus, samt får betalt för att använda dessa för att få ett avdrag.
Min fråga är nu: finns det några regler som tvingar spelledaren att använda ett liknande system? Vad jag är ute efter är alltså ett spelsystem där även spelledaren har en begränsad mängd resurser för att skapa utmaningar åt spelarnas rollpersoner. Hur mycket varierar under spelets gång, enligt något sinnrikt system. Spelledaren skulle alltså fortfarande kontrollerna hela världen, men om han eller hon vill använda den kontrollen för att påverka spelarnas rollpersoner, eller sätta upp hinder för dem, så krävs det en betalning som minskar spelledarens framtida möjligheter. Spelledaren skulle helt enkelt bli en spelare som alla andra, men med lite annorlunda uppgift.
Är det någon som känner till ett sådant spelsystem och vill berätta lite om det?
/tobias