Så, jag skissar på ett, vad ska vi säga, mellanting mellan play by forum och varulvsspel. Eller mer likt Vimes mordmysterium. Arbetsnamnet är "Prinsens följe".
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5 deltagare
7 yrken (välj ett)
6 färdigheter (välj ett av de tre tillgängliga för ditt yrke)
7 rundor på vilka man ska uppnå målet
12 platser där man röstar om vilken som ska besökas härnäst
de fem hemliga uppdragen (som kan överlappa) kommer från yrke+färdighet där det finns X antal som det slumpas emellan
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Den desperate prinsen (och ungkarlen) Verzweifelt anländer till det kungliga slottet med sitt entourage. Till kvällen vankas det en storslagen bal och prinsen är fast beslutet att vinna en prinsessas hand, strunt samma vilken! Han beordrar helt enkelt sitt entourage att röra sig runt slottsområdet och samla in så mycket information som det bara går om de tre(!) prinsessor som kommer närvara. Med en tydlig förmaning om "don't split the party"!
För varje prinsessa finns det en "kunskapsräknare" som vid spelets början står på noll. Om någon (vilket som helst, prins Verzweifelt är desperat) kunskapsräknare har kommit upp till tio när balen börjar så har entouraget lyckats med sitt uppdrag.
Kunskap ökas automatiskt när man kommer till en ny plats genom att prata med de personer som finns där. Beroende på gruppens samlade yrken och färdigheter får man ta del av platsens samlade kunskap. Man kan alltså på en plats missa kunskap som bara ges till Fältskär eller bara till de med färdigheten Brygd om dessa saknas i gruppen. En plats kan ge flera kunskapspoäng och till flera prinsessor. Exempel:
Kunskap om prinsessa A för Gycklare
Kunskap om prinsessa A för Kock
Kunskap om prinsessa A för Brygd
Kunskap om prinsessa B för Härold
Kunskap om prinsessa B för Obemärkt
I det här fallet kan gruppen alltså få maximalt 3 poäng kunskap om prinsessa A genom att besöka platsen, max 2 poäng kunskap om prinsessa B medan det inte finns någon kunskap om prinsessa C att hitta oavsett gruppsammansättning.
Varje medlem i entouraget har dessutom ett antal dolda sidouppdrag. Den som lyckas med flest av dessa kommer utses som prinsens favorit, om det nu inte visar sig att huvuduppdraget misslyckas, för då är det tvärtom så att sidouppdragen har varit ansvarslösa och den som slutfört minst antal (slösat minst tid på nonsens!) utses till prinsens favorit.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Sen har jag ett stort excel-dokument med vilka ledtrådar som finns (som är lååååångt ifrån färdigt). Och känslan är att det är så förbannat slumpartat allting!
Visst kan man koppla sitt yrke/färdighet till en viss plats där det är troligare att man kan få ledtrådar, och visst blir det psykologispel att man kanske inte vill gå till plats X om en annan spelare verkligen vill det. Men känslan är att ledtrådar snubblas över, inte nåt man hittar.
Hjälp mig!
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5 deltagare
7 yrken (välj ett)
6 färdigheter (välj ett av de tre tillgängliga för ditt yrke)
7 rundor på vilka man ska uppnå målet
12 platser där man röstar om vilken som ska besökas härnäst
de fem hemliga uppdragen (som kan överlappa) kommer från yrke+färdighet där det finns X antal som det slumpas emellan
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Den desperate prinsen (och ungkarlen) Verzweifelt anländer till det kungliga slottet med sitt entourage. Till kvällen vankas det en storslagen bal och prinsen är fast beslutet att vinna en prinsessas hand, strunt samma vilken! Han beordrar helt enkelt sitt entourage att röra sig runt slottsområdet och samla in så mycket information som det bara går om de tre(!) prinsessor som kommer närvara. Med en tydlig förmaning om "don't split the party"!
För varje prinsessa finns det en "kunskapsräknare" som vid spelets början står på noll. Om någon (vilket som helst, prins Verzweifelt är desperat) kunskapsräknare har kommit upp till tio när balen börjar så har entouraget lyckats med sitt uppdrag.
Kunskap ökas automatiskt när man kommer till en ny plats genom att prata med de personer som finns där. Beroende på gruppens samlade yrken och färdigheter får man ta del av platsens samlade kunskap. Man kan alltså på en plats missa kunskap som bara ges till Fältskär eller bara till de med färdigheten Brygd om dessa saknas i gruppen. En plats kan ge flera kunskapspoäng och till flera prinsessor. Exempel:
Kunskap om prinsessa A för Gycklare
Kunskap om prinsessa A för Kock
Kunskap om prinsessa A för Brygd
Kunskap om prinsessa B för Härold
Kunskap om prinsessa B för Obemärkt
I det här fallet kan gruppen alltså få maximalt 3 poäng kunskap om prinsessa A genom att besöka platsen, max 2 poäng kunskap om prinsessa B medan det inte finns någon kunskap om prinsessa C att hitta oavsett gruppsammansättning.
Varje medlem i entouraget har dessutom ett antal dolda sidouppdrag. Den som lyckas med flest av dessa kommer utses som prinsens favorit, om det nu inte visar sig att huvuduppdraget misslyckas, för då är det tvärtom så att sidouppdragen har varit ansvarslösa och den som slutfört minst antal (slösat minst tid på nonsens!) utses till prinsens favorit.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fältskär | Gycklare | Härold | Kock | Munk | Smed | Väpnare | |
Brygd | x | x | x | ||||
Diplomati | x | x | |||||
Inspirera | x | x | x | x | |||
Kroppskontroll | x | x | x | x | x | ||
Obemärkt | x | x | x | x | |||
Strid | x | x | x |
Platser - utomhus (borggården) | Platser - inomhus |
Bageri | Fängelsehåla |
Bryggeri | Kapell |
Duvslag | Kök |
Park | Lavoratorium |
Smedja | Stora salen |
Stall | Visthusbod |
Sen har jag ett stort excel-dokument med vilka ledtrådar som finns (som är lååååångt ifrån färdigt). Och känslan är att det är så förbannat slumpartat allting!
Visst kan man koppla sitt yrke/färdighet till en viss plats där det är troligare att man kan få ledtrådar, och visst blir det psykologispel att man kanske inte vill gå till plats X om en annan spelare verkligen vill det. Men känslan är att ledtrådar snubblas över, inte nåt man hittar.
Hjälp mig!