Nekromanti Print on Demand och Spelarhäften

Max Raven

T12-kultist
En tanke slog mig idag. Inte den mest originella tanken, möjligen, men en tanke likväl. Det handlade lite om Print on Demands möjligheter.

Det är så här - jag gillar upplägget fluff/verklighet/regler som finns i t ex Trinity, Aberrant och Adventure. Tanken i dessa rollspel är att man som spelare bara behöver läsa fluffet, "färgsidorna", för att sätta sig in i världen. De hjälper också till med inlevelsen på ett trevligt sätt.

Vidare ett led. Trinity, för de oinsatta, släppte ett par rent-fluff-häften. Antar att det gick sådär med försäljningen av dem. Men jag gillar tanken här - "spelarfokuserade" häften. Matiné har varit inne på det här till viss del, men det är inte exakt så jag tänkt mig.

I korthet undrar jag lite över möjligheten att använda print-on-demand och ha varianter av en böcker - en fullödig bok för spelledare och cirkulation och andra mindre häften med fluff och eventuellt spelmekanik för spelare till en mindre summa. En slags "primer"-häften för spelare, helt enkelt. Kanske, i Cydonias fall t ex, häften fokuserade på specifika länder, med universumallmänbildning (in-fluff då), sedan landet med kultur, omvärldssyn etc.

Skulle detta kunna fungera, eller skulle dessa häften vara för dyra för att kunna vara lockande? Ser ni några andra hinder eller möjligheter här?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Mmm, fint med många böcker.

Vad gäller kostnaden så beror det ju lite på vad man menar med dyrt.

Kör du på Lulu som inte har några fasta avgifter kan du naturligtvis ha tiotals olika varianter av ditt spel utan att det märks i DIN plånbok.

Andra pod-firmor har en fast kostnad per bok, som tex Publit, Då åker du ju på den fastna kostnaden för varje variant du skall ha. (Nu tycker jag väl iofs att Publits fasta kostnad inte är så farlig om man tänker på vad Lulu tar i frakt på sina böcker. Men det tål att tänkas på i alla fall.)

Men, den stora grejjen här är att böcker är dyra, sidor är billiga. Höstdimma har en spelarbok och en spelledarbok, typ. För när jag skulle trycka insåg jag att om jag slog ihop de båda böckerna till en så blev spelet hälften så dyrt. Det kostar helt enkelt inte så mycket att slänga in några extra sidor i en bok men det blir dyrt om du skall ha flera böcker.

Har du sett Mechanical Dream? Det är ett rollspel med två framsidor och ingen baksida. Listigt har de stoppat två böcker i en, och beroende på hur man orienterar boken läser man en av böckerna. Två böckers innehåll, men en boks kostnader.

Max Raven

T12-kultist
Inte sett Mechanical Dream, men väl Exalteds "White & Black Treatise"-magibok som torde fungera på liknande sätt - framsida på båda sidor, halva boken "upp och ner och bakochfram" så man har två böcker i en.

Hm, så i korthet är det kanske lite väl dyrt, även om man skulle använda sig av häften? Det är alltså kanske en, rent ekonomiskt sett, smartare lösning att disponera en bok tydligt istället för att ha delar av den separat?

Hrm. Lite synd.

Kanske en bättre idé senare, när Kindle/läsplattor slagit igenom mer och man kan sälja rollspel elektroniskt...

Edit: Man kan förstås, om man inte är ute efter att tjäna en hacka, ha handouts fritt tillgängliga online. Å andra sidan så vill en del folk gärna ha någorlunda schysst tryckkvalité på sånt här, och mängden fluff som skulle vara uppe i vissa rollspels fall... Hrm. Inte för att det påverkar så mycket om man har hela boken fritt tillgänglig online antar jag. :gremsmile:

wilper

Du kan iofs sälja elektriskt redan idag.

Den engelskspråkiga utgåvan av Medan Världen går Under har sålt i mycket bättre som ebok än vanlig bok.

Så låt inte Kindle/Ipad-kaoset hindra dig från att släppa ett spel elektriskt.

Max Raven

T12-kultist
Jo det såklart. Trodde nästan jag hade en god idé här, med handouts och så. Lite synd att det inte verkar gå att få häften billigare. Iofs har jag inte kollat upp det här själv, och iofs så är det kanske fortfarande en god idé att sälja kortare faktionsspecifika/splats via ebook. Om inte annat torde det väl vara hyfsat billigt ur försäljarsynpunkt med pdf:er etc? :gremsmile:

(Sen finns ju piratkopieringsrisken, men äh, folk brukar veta att rollspelspublicerare är hyfsat schyssta prickar som inte tjänar grova pengar på sånt här direkt, och hellre ett välspritt bra rollspel så länge som man får cred för det än en fyra böcker sålda av ett halvdant. :gremsmile: )

edit: Är för övrigt väldigt pro-kindle här. De har kanske inte fixat färgvariant än(?), men batteritiden, läsbekvämlighet... Skulle vara nimmt att ha kindle-typ-läsplatta med rollspelsböcker på, utan tvekan.

Gardener

Champion
Jag har alltid gillat tanken att ta det steget fullt ut.

Helt specialanpassade pdf-dokument, som kan skickas till pod om så önskas, annars bara tankas ner.

Man fyller i lite allmän info om vad man vill spela, en karaktär med yrke A, ras B, färdigheter X, Y och Z, från land Q osv.

Sen sammanställs en pdf med dom regler och miljöfluff som behövs för den karaktären. Färdighetsbeskrivningar, yrkesbeskrivning, rasbeskrivning, specialregler för dessa, information om landet osv.

Max Raven

T12-kultist
Hm. Går det att göra med pdf-formatet?

(Jag vet att det borde gå att programmera ihop något sånt här i vanliga programmeringsspråk, även om det blir en del jobb. Fast det vore i linje med en del designfilosofi jag vill ha till Cydonia. Som lat spelledare då.)

Gardener

Champion
Finns olika sätt att lösa det på. Om informationen är uppdelad på sidor så kan man lätt kombinera sidorna med program. Då kan man ha snygg design precis som man vill ha det.

Bryr man sig inte så mycket om designen så går det att generera pdf:er från programspråk genom att bara peta in texterna i en simpel mall. Det går att göra design, men det är generellt rätt bökigt.

Annars går det ju att generera pdf:en via LaTex. Då får man hyfsad layout och det är lätt att göra ändringar och sånt. Det är nog bästa alternativet, men kräver att någon gör LaTeX-mallarna och löser sammanställningen.

KostaFriaLigan

Warrior
jag tror på idén - säg en kostnad på 50 spänn styck för ett kortare häfte (under 50 sidor) skulle funka. Tänk dig en tunn Fenix i storlek typ. Frågan är hur många olika häften du ska göra - att lägga upp ett tryck på Publit kostar 500 spänn om jag minns rätt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
kosta said:
jag tror på idén - säg en kostnad på 50 spänn styck för ett kortare häfte (under 50 sidor) skulle funka. Tänk dig en tunn Fenix i storlek typ. Frågan är hur många olika häften du ska göra - att lägga upp ett tryck på Publit kostar 500 spänn om jag minns rätt.
...plus moms. Och tillverkningskostnaden är 39-49 per exemplar. Den där femtilappen har svårt att generera nämnvärd vinst, tyvärr. Jag är väldigt förtjust i tanken själv också man har inte heller hittat nån bra balans i kalkylen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
DeBracy said:
...plus moms. Och tillverkningskostnaden är 39-49 per exemplar.
46:- inkl., bokmoms å skit. Plus 18:- i frakt.

Och då är det svartvitt... En femtilapp blir alltså fyra spänn vinst om man inte räknar med frakten.

Jarre

Swordsman
krank said:
En femtilapp blir alltså fyra spänn vinst om man inte räknar med frakten.
4 kronor vinst per bok som ska täcka upp dryga 600 kr i grundavgift. Man behöver alltså en upplaga på 150+ exemplar innan man når brytpunkten.

Orkar man själv administrera försäljning och logistik, och vågar ta risken att trycka upp ett antal redan från början, kan man ju tjäna några procent till. Fast det är klart, det kan bli svårt att slå 18 kr per häfte i frakt och emballage.

Vill man få igen sin 600-ing har man nog egentligen inget val än att höja priset med någon tia eller så; bryr man sig inte om att förlora de där pengarna så ser jag inte att något alternativ skulle vara bättre. Lulus ökända fraktpriser får nog många att backa från en beställning på ett femtikronorshäfte.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Yaaraer said:
4 kronor vinst per bok som ska täcka upp dryga 600 kr i grundavgift. Man behöver alltså en upplaga på 150+ exemplar innan man når brytpunkten.
Japp. Och då har man inte räknat med ett enda promoexemplar; till Evolutionens Barn har jag gett bort en hög bara för att få ut det, så att säga.

Jag räknar inte med att nå brytpunkten med EB, eller någon av mina andra grejer, överhuvudtaget. Tjusningen med print-on-demand är att det inte kostar så mycket, men det kostar fortfarande - jag ser det lite som en hobbykostnad, lite som att själv köpa rollspelsböcker eller så. Jag brukar förklara det för andra som att jag varken går på puben, äger en båt eller går på fotbollsmatcher.

//Krank, som kommer gå betydligt mer back på >Human och Midnatt än på EB, i och med drastiskt ökade kostnader för illustrationer

Rickard

Urverk speldesign
Yaaraer said:
Vill man få igen sin 600-ing har man nog egentligen inget val än att höja priset med någon tia eller så; bryr man sig inte om att förlora de där pengarna så ser jag inte att något alternativ skulle vara bättre. Lulus ökända fraktpriser får nog många att backa från en beställning på ett femtikronorshäfte.
Dessutom är Lulu dyrare. Matinés rollpersonshäfte på 20 sidor kostar runt €7,5 och det säljer jag för i princip tryckkostnad. Inte ens när jag beställt 25+ exemplar av det och fått 73% mängdrabatt så har jag tjänat på det på grund av Lulus hutlösa fraktpriser.

I övrigt, om jag riktar mig till trådstarten, så gillar jag konceptet på små häften. Använder man Publit så borde det gå runt. Fast jag undrar hur många som egentligen tänker som några av oss i trådstarten. Det finns nog många som föredrar tjockare böcker.

/Han som gick runt på Matiné redan efter första beställningen

wilper

Det hade gått att göra rätt snyggt med LaTeX och lite skriptande. Det tar ett tag att bygga LaTeX-dokument dock, ren datortid alltså. Så när man klickat "bygg" på hemsidan kan det ta någon minut innan filen är klar.

Höstdimma har ett embryo till ett sådant system redan, allt är moduler och de kan byggas i olika konfigurationer med hjälp av Makefiler. :)