Nekromanti Priser för byggnadsmaterial

Baron Marak

Swordsman
Hur mycket skulle en kubikmeter sten kosta i Eon (Asharien)på ett ungefär? Det skulle vara bra med ett pris för sådant om man t.ex. ska bygga en handelslokal från grunden.

Invokation är för mesar!

G

Guest

Guest
hrm... vi har änna haft sådan här diskussioner innan... enligt Krille så tar man bara sten i från någon åker och så är det inte mer med det... :C) om man har något att ta det ifrån iaf(du kan sno lite sten från någon bondes åker åxå men det är juh ett jävla slit att springa omkring på en åker och ploka sten. hmm... eller så kan du tar kullerstenarna från de stenlagda gatorna). det kostar nog inte så mkt iaf om du tar vanlig ashariskröd sten men om du ska ha grön marmor så är det juh en annan sak... nå, sök efter trådar inom det här ämnet så hittar du nog lite priser å sånt stuffs...

Mvh h[-å]

Baron Marak

Swordsman
Jag sökte ett tag men hittade inget. Någon som har en aning om hur mycket det kostar att köpa sten?

Invokation är för mesar!<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Baron Marak on 2001-05-13 19:24.</EM></FONT></P>

G

Guest

Guest
'Bostadskostnader' är en disskusion om hur mkt det kostar att bygga hus men jag vet inte om det står några priser... och jag har faktist inte den ringaste om hur mycket sten kostar...

mvh h[-å]

Baron Marak

Swordsman
Är det ingen som har den ringaste aning om vad en kubikmeter sten skulle kunna kosta i Asharien? Ingen som är insatt i byggande? Det måste ju finnas någon. Men det är ju ganska ovanligt att bygga hus och köpa materialet för en vanlig RP. Det finns inte priser för sten i något rollspel av de jag har sett (inte många men ändå).

Invokation är för mesar!

Krille

Super Moderator
Sten är billigt. Vad som är dyrt är transporten av det. Tegel är dyrt, men tegel kan göras på plats, varför man slipper transportkostnaden. Trä, eh, växer på träd, och är rätt billigt det med.

Så på det stora hela är materialkostnaden försumbar i sammanhanget. Vad som kostar är hantverkarnas arvoden.

Vill du ha en riktlinje, leta upp det inlägg som visar ungefärliga byggtider för olika projekt och arvodera ett antal hantverkare enligt dessa (större projekt = fler folk). Lägg på en faktor två om materialet inte kan produceras lokalt. Då har du en riktlinje på vad det kan tänkas kosta totalt att bygga hus.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>