Nekromanti Priser upp != priser ner

Bjorn

Hero
Borde det inte rimligtvis vara så att det kostar mindre att skicka ner material (och då även folk förståss) från orbit än att skjuta upp det???

En relaterad fråga är ju om "utomjorden" är en nettoexportör (vilket den borde vara) hur tar man ner överskottet? Jag vet att det nämns något om återinträdeskapslar i transportkapitlet. En annan lösning vore ju att ha engångs "glidplan" a la de s.k. "Mayflies" som finns i Gurps:Terradyne.

En annan relaterad fråga är ju VAD som skjuts upp resp ner i större kvantiteter.

Min gissning är som följer:

Uppskjutet från jorden (by mass)
1) Människor
2) Tungmetaller och spårämnen
3) "Organics" (Dvs oljor, plaster och liknande)

Från orbit till Jorden
1) Elektronik-komponenter
2) Folk (de flesta som åker upp kommer nog trotts allt ner igen)
3) "supermaterial" (dvs sådana som endast kan göras i 0-G)

Från Månen till orbit
1) Syre
2) Aluminium
3) Keramiska byggnadsmaterial

Men det är ju bara (mer eller mindre väl underbyggda) gissningar från min sida

/Bjorn

G

Guest

Guest
massor med metaller borde släppas ner på jorden... asteroider är ju flygande guldklimpar. :C)

Tippis

Warrior
<blockquote><hr>Borde det inte rimligtvis vara så att det kostar mindre att skicka ner material (och då även folk förståss) från orbit än att skjuta upp det???<hr></blockquote>Varför skulle det göra det? På uppvägen behöver du bränna av en tjäklarns massa bränsle, på vägen ner behöver du värmesköldar - och jag tror bränslet kostar mer... så vida man inte kör bara på vätgas. Oavsett vilket, så hamnar man på uppvägen alltid i "mer bränsle kräver mer bränsle"-fällan... Ju mer bränsle man vill ha med sig, desto mer måste man ha med sig för att kunna lyfta det bränslet... osv osv osv.

Man kan visserligen få ner bränslekostnaderna för uppskjut (lite) genom att använda en kombination av Jet/Ramjet/Raket-motorer, som man kan välja mellan efter behov - take-off med jet, ut ur atmosfären med ramjet, styra i rymden med raketer. Då kan man ju använda sig av aerodynamik för att bryta sig ur delar av gravfältet, istället för att kämpa mot det med ren sprängkraft (så att säga).

Krille? Några kommentarer?

Bjorn

Hero
Ähh???

Det känns som du argumenterar emot din egen ståndpunkt, eller så bara massuppfittar vi varandra.

Vad jag menade var att priset för att frakta 1 kg från orbit till jorden borde vara lägre än att frakta 1 kg från jordytan till orbit. Och detta just av skälen du säger, det krävs satans så mycket mer energi (=bränsle) att trycka upp saker än för att få dem att falla ner.

Eller var det något helt annat du menade???

Sedan så finns det precis som du säger en del mer eller mindre "sexiga" sätt att trixa sig upp som inte bara handlar om att fläska på med mera bränsle.

/Bjorn

Man Mountainman

Storsvagåret
För att inte tala om månen. Där ligger ju fotbollsstora nuggets i varenda krater. Ni har väl läst Kalle Anka?