Nekromanti [Priskoll] Marvel HeroClix

luddwig

Lawful evil
Jag har ett gäng figurer till Marvel HeroClix, 24 normalstora och 3 större figurer, samt några tillbehör (spelplaner, tärningar m.m. men inga askar) som samlat damm i åtminstone 10 år. Innan dess har det spelats med figurerna endast någon enstaka gång. De är därför i princip i nyskick. Frågan är, kan figurerna gå att sälja idag och vad kan de i så fall vara värda? Jag vill minnas att de var hyfsat dyra när det begav sig.

Ymir

Liten kantbaron
Mitt intryck är tyvärr att Heroclix andrahandsvärde nuförtiden är mycket lågt. Spelet är inte dött men jag vet bara en person som spelar det fortfarande. Jag har hundratals Heroclix-figurer själv, men har typ gett upp på att sälja dem.

mirandir

Veteran
Andrahandsvärdet på Heroclix är extremt mycket beroende på vad det är för figur. De flesta figurer är inte värt mer än ett par kronor medans andra kan vara värt flera hundra. 10 år gamla figurer kan dock vara svåra att bli av med då de i princip bara tilltalar samlare idag. På grund av spelets "power creep", för att inte tala om den nuvarande till synes "power leapen", så är de rätt oanvändbara att spela med om inte motståndaren också använder figurer med runt 8 - 10 år på nacken.

På butiken Dragon's Lair i stockholm kan man hitta föreningen Masters of Clix som är, vad jag vet, Sveriges enda clix-förening. Dessutom finns det en löst sammanhängande grupp, som jag tillhör, i Umeå och skellefteå med Collector's Point som nav. Så störst chans att få dina figurer sålda i Sverige är nog att vända sig till något av dom ställerna. Att försöka bli av med dom via blocket eller tradera är nog lönlöst.

Annars får du nog vända dig internationellt och då främst USA som är den absolut största marknaden för Heroclix. Enklast är kanske att testa via http://hcrealms.com som är världens största clix-community. Vet dock inte om man måste ha postat ett gäng inlägg där innan man får tillgång till köp/sälj-delen...

luddwig

Lawful evil
Tack för era svar. Eftersom jag bor utanför Skellefteå och besöker Umeå rätt ofta ska jag vända mig till Collector's Point till att börja med.