Nekromanti Priskoll: Svarta Madonnan till Kult

Johan K

Gammal & dryg
Är lite nyfiken på vad mitt Svarta Madonnan kan vara värt i dessa dagar ?
Boxen + böckerna är i bra skick.

/ Johan K, som iaf är nöjd över att ha detta äventyr i sin ägo.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Köpte mitt på tradera i oktober och gav 260:- +frakt för det (Mycket bra skick). Har sett andra ex. gå för uppemot det dubbla.

//EvilSpook

Eksem

Champion
Det kluriga med gamla Ä-spelsgrejjer är att deras värde varierar oerhört mycket. Dels på hur många andra grejjer som är ute samtidigt, dels på vad som finns i butik. Jag misstänker att många auktionspriser sjönk rejält i somras när väldigt många använde sin spelbudget till nya Dungeons and Dragons. Det tycks mig också som att det går i nån slags cykler där ju fler grejjer som ligger ute, desto fler läggs det ut, och desto högre blir priserna (där fler produkter ute driver upp efterfrågan så att den ironiskt nog går över tillgången trots att tillgången ökar). Att ligga precis i slutet innan en sådan cykel dippar ger nog bäst pris. Hero Quest fick jag intrycket av bara ökade och ökade i pris trots att fler och fler exemplar lades ut, men nu har jag inte sett den på hur länge som helst. Notera hur det just nu finns 2 Dragon Quest ute på Tradera, trots att det spelet måste vara hur ovanligt som helst i det här landet.

Jag kan ha väldigt mycket fel i mina helt ovetenskapliga gissningar ovan, men jag är åtminstone helt säker på att priserna kan variera med bra nära 100% beroende på när produkten säljes.

Den Svarta Madonnan ligger antagligen mellan 250-500 spänn beroende på tillfälle, men har säkert sålts för både mer och mindre.

seven0fnine

Veteran
Spelartiklars värde är något som folk aldrig kan enas om, det finns liksom ingen korrekt eller felaktig prissättning. För en samlare som letar efter Den Svarta Madonnan i bra skick så kan det säkert uppbringa 1000kr. Men för den som bara vill ha det för att spela så kanske denna äventyrsbox inte är värt mer än 300kr.

I just denna produkts fall så är den brett ansedd som en av de bästa äventyren från Äventyrsspel, enligt vissa är den är on par med Svavelvinter-sviten. Kult var ett populärt rollspel, framförallt utomlands. Däremot blev just Madonnan aldrig översatt till några andra språk om mitt minne är korrekt, vilket gör att den i så fall endast finns på svenska. Överhuvudtaget är det en relativt ovanlig produkt att ha sin samling och framförallt en i bra skick. Personligen vill jag lägga den närmare tusenlappen, men det finns alltid någon som kommer kommentera att de sett den gå för 180kr på Tradera för x tid sedan. Auktioners slutpriser har så många variabler att jag personligen inte anser dem vara goda värdereferenser. Som exempel vann jag ett Dimön 1.0 för kring 750kr för kanske fyra år sedan på auktion; en likadan produkt kom ut på samma plats någon vecka senare i minst lika bra skick och uppbringade endast hälften av slutpriset.

Sedan finns det människor som inte skulle betala mer än 100kr för ett Drakar och Demoner 1.0 från 1982 med motivationen att det knappt finns några tryckta äventyr som stöder dess förlegade regler, vilket gör det ospelbart. För en samlare dock, så är en komplett DoD 1.0 i mediokert skick kanske värt 2500kr. Jag har sett sådana uppbringa allt mellan 1600 och 6000kr under en tioårsperiod och då har jag inte bevittnat i närheten av alla annonser eller auktioner för nämnd produkt.

Slutligen så har alla olika mängder pengar, någon med en god inkomst värderar troligtvis en 500-lapp annorlunda än någon som fortfarande går i skolan eller på a-kassa.

Om ditt exemplar av Madonnan är i ett bra, oskadat skick så tycker jag inte att du skall släppa det för mindre än 800kr, om det är i märkbart bättre skick och påminner om oanvänt så skulle jag anse att det är värt strax över tusenlappen. Men åter igen så finns det folk som anser att det inte finns en endaste spelartikel som skulle kunna värderas så högt, oavsett hur ovanlig.

Johan K

Gammal & dryg
Tack för svaren !!

En får tack & bock för svaren, de gav mig en fingervisning om det hela!

/ Johan K