Nekromanti Prislista...?

Parasim

Veteran
Hallå där ute!

Jag är ny på rollspel och börjar bli ett stort fan av det nu när jag skaffade DoD 6. Det jag är lite dålig på och helst skulle vilja ha hjälp med är priser. Finns det något system eller något för att omvandla vår valuta till den i DoD 6? Jag känner att min RP vill bygga ett eget hus längre fram i tiden, vilket jag tror skulle ta tid och kosta mycket pengar. Det vore ändå bra att ha en uppfattning på hur mycket det skulle kosta.

<center>What doesn't kill you, will make you wish it had</center>

Nja

Det är nog rätt svårt att gemföra vår verkliga världs priser gemtemot en påhittad fantasy-världs priser.

Om dina spelares rollpersoner, eller din egen vill skaffa sig någon form av bostad så är det upp till SL att bestämma hur det ska gå till, och i så fall hur mycket det kostar.

Några tankar att ha i bakhuvudet kan vara:

I många fantasy rollspel, så finns det mer eller mindre någon sorts koppling till vår medeltid. Jag är ingen expert på exakt hur det var överallt på medeltiden, så jag kan inte tala om exakt hur det var där eller där. Men jag kan ge ett inte fullt korrekt exempel på hur det skulle kunna tänkas vara i ett kungadöme.

I ett kungadöme så styr landet många gånger av adeln, det är också adel som äger marken i landet.

Således måste rollpersonen vara adlig för att kunna äga mark, att bygga en bostad på. Men om rollpersonen nu redan är adlig är det ganska tänkbart att rollpersonen själv eller dennes familj redan har en eller flera boningar, företrädelsevis slott (det är ju fantasy ...) eller borgar.

Men om nu rollpersonen inte är adlig då? Tja då gäller det för rollpersonen att arbeta sin väg uppåt i de sociala stånden. Eller kanske utföra något uppdrag eller på annat sätt hjälpa en adelsperson och på så sätt kanske kunna få eller kräva sin belöning i ett stycke mark.

Sen när han väl har sitt lilla stycke mark, återstår byggandet av en boning,

I städer kanske det är betydligt enklare att hyra eller köpa ett hus, lite mer oberoende av socialt stånd.

Men det är som sagt upp till SL att hitta på hur rollpersonen kan skaffa en bostad, slott som koja, och vad det kostar ...