Nekromanti Prislisteproblem!

Tavili

Veteran
Vet att detta ältats förut. Priserna i eon:s prislistor är ju helt åt skogen tokdyra. Funderade på om inte lösningen ligger i att dela alla priser i 10. detsamma gäller alla pengar man får från början och i diverse bakrundsslag. Man får då priser som hamnar mer i nivå till riddarens BAS och anledning att använda dom infernaliska koppparmynten. :gremgrin:

Storuggla

Champion
Eller så nyttjar du bara Västmark, där priserna ligger rätt. Ta alla priser därifrån och så. Det gör vi och vi är glada. ^__^

Storuggla, hann rekommendera Västmark innan Krille för en gångs skull

DreadTom

Veteran
Varför är priserna tokdyra? Jämfört med vad?

Svara först och kalla mig dum nybörjare sedan. :gremgrin:

Krille

Super Moderator
"Varför är priserna tokdyra? Jämfört med vad?"

Ett problem med priser i fantasyrollspel är att de ofta inte reflekterar vare sig samhälle eller kostnad. De är snarare satta utefter "vad som verkar vara rimligt", "vad som står i andra rollspel" eller "vad saker kostade på medeltiden".

Detta är helt knas: "vad som är rimligt" utgår från en modern marknadsekonomi, vilket Mundana inte är. "Vad som står i andra rollspel" utgår från att andra rollspel har rätt priser. Det har de sällan, eftersom andra rollspel också utgår från samma källa (dvs vad som är rimligt, vad som står i andra rollspel och vad saker kostade på medeltiden). "Vad saker kostade på medeltiden" är också rätt knas: "medeltiden" är en period som omfattar 1000 år och varierande ekonomiska system från ren byteshandel till tidig merkantilism. Bara som ett exempel, under tidig medeltid kunde ett svärd kosta ungefär motsvarande ett hus (dvs motsvarande en modern mille eller tre i SEK), men under senare medeltid så kunde ett svärd kosta motsvarande 150 liter öl (dvs ca 2000 spänn). Detta blir förstås inte bättre av att fantasyspel i gemen ofta spänner över samtliga dessa tusen år av samhälle och teknisk och ekonomisk utveckling (plus lite till, faktiskt).

Detta gör att priser känns lätt inkonsekventa jämfört med priser på andra varor i samma prislista och jämfört med inkomster, kostnad för material et cetera. Detta visas med all önskvärd tydlighet i hur Riddaren, som har ett feodalt bytesekonomiskt system, skär sig med prislistorna, som konceptuellt utgår från en rätt modern marknadsekonomi.

Eons prislistor kom till som de flesta andra fantasyrollspels prislistor: sist och under tidspress. Av nödvändighet så var man tvungen att ta till de normala prissättningsprinciperna, eftersom alternativet var att inte ha med några prislistor alls. Att Mundana har en kasse vitt skilda kulturer, både ekonomiskt och tekniskt, gör sitt till för att göra jobbet ännu svårare.

DreadTom

Veteran
Ok, tack. Något tips hur man justerar Eons priser? Har inte tittat på de tidigare nämnda priserna i Västmark, men skulle de vara mer passande i Eons system?

Baron Marak

Swordsman
De är mer passande. Det blir ett helt annan känsla då. Lite mer jordnära, inte så man kastar ut pengar hit och dit.
Dela alla priser med 10 fungerar ganska bra. Men inte nog bra...

/Baron Marak, som propagerar smått för att totalsanera i vår Eon-värld för att ändra till ett smartare pengasystem.

Tavili

Veteran
Skulle gärna använda Västmarks listor men min dator har MEGA strejkat på nerladdning av filer och har inte kunnat ta ner filer. Detta varn enkel lösning jag funderadeå att använda :gremwink:

Big Marco

Läskig
Re: Handels grundläggande natur

Som Krille säger är det inte så enkelt.

Egentligen borde det finnas prislistor för varje land, eller ibland i ännu lägre detalj. Men eftersom Eon inte utger sig för att vara en ekonomisk simulation, utan ett rollspel så tror jag inte vi kommer att se den detaljrikedomen någonsin.

Personligen tycker jag att vissa priser är helt okay, andra är mindre okay. Men jag har inga problem med dem på det stora hela. Själv kör jag oftast med byteshandelsmentalitet om det passar sig, snarare än säckar med guldpengar som dras land och rike kring.

Tanken att ha en gemensam prislista är lite absurd. Det är som att ha ett och samma pris för varje varotyp över hela världen - något som är ett snett synsätt. Eons regelverk för prissättning tar ingen hänsyn till tillgång/efterfrågan, sällsyntheter, naturtillgångar, strategiska resurser, speciella för-/nackdelar osv - alla faktorer som är avgörande i en handelsekonomi (vilka de flesta länder i Mundana faktiskt är).

Skulle allt vara lika mycket värt över hela världen skulle att antal handelsmän runt gråta blod. =)

Helmgast

Eons regelverk för prissättning tar ingen hänsyn till tillgång/efterfrågan, sällsyntheter, naturtillgångar, strategiska resurser, speciella för-/nackdelar osv - alla faktorer som är avgörande i en handelsekonomi (vilka de flesta länder i Mundana faktiskt är).
Ta en titt på sida 286 i den regelbok du varit med och konstruerat... :gremwink:

Skulle allt vara lika mycket värt över hela världen skulle att antal handelsmän runt gråta blod. =)
Ja, men ett antal skulle bli desto lyckligare.

Big Marco

Läskig

Jo, givetvis kan man läsa mitt inlägg så. Jag trodde att helheten gav vad som avsågs. Nästa gång skall jag vara än mer pedagogisk och försöka täppa till alla missuppfattningar som kan uppkomma.

Jag upprepar - Eons regelverk tar ingen hänsyn till detta. Läs hela meningen och bryt inte ut fragment. Tex står det inte vilka föremål/varor som gäller under vilka regler var någonstans.

För att göra en liknelse, som jag hoppas går fram - prislistorna i Eon (med reglerna för justerinagr av priserna) är som att skiva ost med en motorsåg i detaljnivå.

Det blir en gyllene medelväg. Men det är en medelväg som jag anser vara helt okay. Eftersom Eon inte är en ekonomisk simulator, ett handelsspel eller en studie i macro- eller mikroekonomi.