Det brukar vara enklast att börja prissätta några enskilda saker över hela skalan av de ting som rollpersonerna sedan ska ha i spelet. Alltså någon maträtt, något billigt vapen, något dyrt vapen, någon enkel rustning, någon dyr rustning, någon häst, någon änterhake, osv. Sedan provspelar man med det lilla man har, och man väljer att provspela noga. Är den dyra rustningen verkligen värd sitt höga pris? Är det så liten skillnad mellan olika vapen att man inte har någon anledning till att välja de billigare vapen som finns? Är mat så dyrt att man aldrig kommer kunna gå runt som äventyrare?
När väl det är klart, då börjar man sätta ut priser för resterande varor. Man använder hela tiden en jämförande princip så att man tittar på priset för svärd när man skall bestämma vad en yxa skall kosta, osv.
Varför skall man göra så här? Jo, för att det vanliga problemet annars (som jag brukar råka ut för) är att man börjar med något, typ bröd, och sedan när man ska bestämma priset på kyckling så tänker man "ja, men det ska ju kosta dubbelt så mycket som bröd", och sedan skall man bestämma priset för en köttgryta och då tänker man "ja, men det bör ju kosta ungefär lika mycket som kyckling+bröd" osv. Råkar man göra ett endaste tankefel i en sådan kalkyl så blir hela prislistan fel, eftersom man då tar med sig de dåliga värdena när man skall bestämma vad andra saker skall kosta.
Det blir svårare att speltesta med många varor, också. Om man gör ett riktigt bra jobb med testningen när man bara har få varor så behöver man faktiskt inte testa så mycket när man sedan bygger ut spelet med fler varor.