Nekromanti Prislistor

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jag antar att det i era spel har gjort en del mer eller mindre lyckade försök till prislistor på käk, vapen och annat. Någon som har någon intressant erfarenhet att dela med sig vad det gäller det besvärliga arbetet med att balansera värdet för ett skålpund bröd med värdet för en musköt? Helt enkelt, hur prissätter man varor och tjänster så att det ska bli så välbalanserat, trovärdigt och allmänt schyst som möjligt?
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
  • Man besöker sitt lokala bibliotek och suger upp alla prisreferenser man kan hitta från en motsvarande tidsperiod. Upprepas tills man storknar.
  • Man hittar på efter vad som låter vettigt och spelmässigt, och eventuellt speltestar man så att balansen inte ballar ut.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det brukar vara enklast att börja prissätta några enskilda saker över hela skalan av de ting som rollpersonerna sedan ska ha i spelet. Alltså någon maträtt, något billigt vapen, något dyrt vapen, någon enkel rustning, någon dyr rustning, någon häst, någon änterhake, osv. Sedan provspelar man med det lilla man har, och man väljer att provspela noga. Är den dyra rustningen verkligen värd sitt höga pris? Är det så liten skillnad mellan olika vapen att man inte har någon anledning till att välja de billigare vapen som finns? Är mat så dyrt att man aldrig kommer kunna gå runt som äventyrare?

När väl det är klart, då börjar man sätta ut priser för resterande varor. Man använder hela tiden en jämförande princip så att man tittar på priset för svärd när man skall bestämma vad en yxa skall kosta, osv.

Varför skall man göra så här? Jo, för att det vanliga problemet annars (som jag brukar råka ut för) är att man börjar med något, typ bröd, och sedan när man ska bestämma priset på kyckling så tänker man "ja, men det ska ju kosta dubbelt så mycket som bröd", och sedan skall man bestämma priset för en köttgryta och då tänker man "ja, men det bör ju kosta ungefär lika mycket som kyckling+bröd" osv. Råkar man göra ett endaste tankefel i en sådan kalkyl så blir hela prislistan fel, eftersom man då tar med sig de dåliga värdena när man skall bestämma vad andra saker skall kosta.

Det blir svårare att speltesta med många varor, också. Om man gör ett riktigt bra jobb med testningen när man bara har få varor så behöver man faktiskt inte testa så mycket när man sedan bygger ut spelet med fler varor.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Beroende på typ av spel kan man ju fråga sig hur viktigt det egentligen är med prislistor. I rätt många miljöer kan man klara sig bra med bara grupperingar av prylar som "billiga", "ganska dyra", "dyra" och "riktigt jävla svindyra", till exempel. Speciellt intressant blir det om man använder en egenskap eller färdighet för att mäta hur mycket pengar man har, så att man istället för att hålla reda på varje öre slår ett slag för att se om man har råd att köpa något, och om värdet på färdigheten eller egenskapen i sådana fall minskar.


/Dimfrost
 

CGH

Warrior
Joined
2 Sep 2001
Messages
288
Location
Utanför Linköping
and A 10-foot pole

Man kan ju alltid inspireras av "and A 10-foot pole" Det är i princip en enda lång prislista. :gremlaugh:

Iron Crown Entertainment gjorde den till Rolemaster. Fast den kan kanske vara svår att få tag på nu. Jag vet inte om den är i tryck fortfarande.
 
Top