Nekromanti Prismatic Wall

Archer

Swashbuckler
Prismatic Wall är en besvärjelse som jag inte blir riktigt klok på. Hur fungerar den igentligen?
Byter den färg en gång per rond enligt ordningen beskriven? eller råkar man ut för alla effekterna på en gång om man råkar vidröra den?

PimPim

Veteran
Som jag har förstått det skimmrar den ialla färger hela tiden.
Om du rör vid den åker du dit på alla färger samma sak om du går igenon den. Samma sak gäller spheren man inte sprayen.
Ja detta är en av det farligaste sepllsen som finns.

Pom

Swashbuckler
Som jag har förstått det skimmrar den ialla färger hela tiden.
Om du rör vid den åker du dit på alla färger samma sak om du går igenon den. Samma sak gäller spheren man inte sprayen.
Jag tolkar på samma sätt. Illustrationen PHB:265 vissar alla färger på en gång. Ordningsföljden på de effekter man drabbas av är dock fixerad, även om allt sker samma runda. Först råkar man ut för nr 1 (20 i eldskada, Reflex för halv), sedan nr 2 (40 i syraskada, Reflex för halv), etc.

anth

Vetefan
Ordningsföljden på de effekter man drabbas av är dock fixerad, även om allt sker samma runda. Först råkar man ut för nr 1 (20 i eldskada, Reflex för halv), sedan nr 2 (40 i syraskada, Reflex för halv), etc.
Jag (personligen) skulle tillåta en försiktig person att snabbt dra sig tillbaka utan mer skador än att ha bränt sig på den röda färgen.

Archer

Swashbuckler
Då kör vi på den tolkningen av besvärjelsens fungerande. Tackar för svaren. Jag får nog hålla med om att det är en av de mäktigaste besvärjelserna i och med att man åker på alla effekterna i en rond.

Lord_Crucificer

Veteran
Reflexräddningsslaget är ju just för att dra undan handen, eller akta på sig, så jag skulle säga att det först blir 20 eldskada, reflex för halv, om man misslyckas med reflex 40 syraskada, reflex för halv, om man misslyckas med.... ja, ni förstår.

Staffan

Myrmidon
Väldigt kraftfull skyddsformel, ja, men den har ju nackdelen att offret måste gå genom väggen/klotet för att åka på skadan. Man kan ju inte slänga den någon.

chrull

Stockholm Kartell
precis. Och har man fiender med kraften att kasta prismatic wall i tid och otid så är man antagligen försiktig. eller så överlever man härket lätt. Eller så är man död. Och då är det ju just det väggen kommer ta hand om...

chrull