Nekromanti Prisrekommendation på komplett samling WHFRP 2nd

Gamnäven

Veteran
Hej!

Om detta är fel forum att slänga upp detta i så får någon gärna lyfta mitt inlägg i örat till där det hör hemma och jag får i så fall dessutom passa på att be om ursäkt i förväg.

Jag har efter nogsamt övervägande bestämt mig för att försöka sälja av min kompletta samling av Warhammer Fantasy Roleplay 2nd.

Då jag sällan eller aldrig ser några böcker till denna utgåva på Tradera har jag ingen aning om vad prisbilden är överhuvudtaget och hoppas på hjälp från er kunniga. Alla böcker är i oanvänt skick, dvs ser helt nya ut och jag köpte varenda bok i den takt de släpptes så jag vet att jag har en komplett samling.

Mina frågor är egentligen följande:

Betalar man olika beroende på kategori böcker, typ regelböcker, kampanjböcker osv?

Bör man sälja alla böcker på en gång eller lägger man ut dem individuellt?

Vilka priser är rimliga? 200 kr per bok? Några tusen för hela rasket?

Med vänlig hälsning,

Gamnäven

Gamnäven

Veteran
Tack! Då har jag ryggen fri. Till och med karaktärstjofräset och det där svartvita kompendiet är med. Puh.

Inga tips kring upplägg på försäljningen? Jag har bara köpt spel och sådant genom åren, aldrig sålt något tyvärr...

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Well, så här. För att sälja allt i en klump måste du hitta en köpare som helt saknar böcker sedan tidigare, och har en stor summa pengar att lägga ut på ett bräde. Det kan hända, men troligen blir det svårt att sälja.

Lägger du upp böckerna en och en kommer du nästan garanterat få en rätt stor del av dem sålda, men du kommer troligen sitta på ett par böcker tll slut som ingen är intresserad av.

Men att lägga upp böckerna en och en tror jag är din bästa chans.

En del av böckerna är säkert värda mer än 200, andra är nog värda mindre. Där är ju traderas budgivning trevlig.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Skulle definitivt sälja dem en och en. Som tidigare påpekat är risken stor att ingen vill lägga så mycket pengar på ett bräde samt att den som är intresserad förmodligen redan har en del saker.

Risken att du inte blir av med allt bedömer jag som liten. Det är väl bara att sänka priset isåfall?

RobertBarkhald

Veteran
Tilstand er viktig for god pris. 1st ed GW og Hogshead spenner fra rundt 150-200 kr pr bok til over 1000 kr pr bok (Realms of Chaos, Castle Drachenfels, Empire in Flames som jeg kommer på i farten). Også viktig at de er komplette med handouts. For topp pris må handouts/kart ikke være skjært ut av boken.

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag KAN vara intresserad av hela rasket som en stor försäljning. Jag instämmer i tidigare talare om att man nog totalt sett får mer om man orkar tröska Tradera. Det var inte menat som ett inlägg kring mitt eventuella köp, det är bara även min uppfattning. Det är väl tid och ork som styr? Har man mycket tid och ork får man säkert mer för enskilda böcker än för ett stort paket. Alternativet är som någon nämnde ovan om du hittar "rätt" köpare som verkligen vill ha allt. Hur som helst, vill du komma med ett prisförslag så finns jag här, alternativt på DM, men jag förstår absolut om du vill köra Tradera istället!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har sett böcker som Realms of sorcery och vad nu den där boken om präster och gudar heter gå för runt 400 styck. De har väl varit dyrgriparna så vitt jag minns. Jag tror att om man du satte ett pris på 200kr per "item" (kanske 100 för saker som karaktärspaketet och sl-skärm) och la ihop allting till ett paketpris så tror jag eventuella avvikelser skulle ta ut varandra och det skulle bli ett rimligt pris för både köpare och säljare.

dawnrazor

Veteran
Hej Gamnäven! Jag är intresserad av att komplettera min nästan kompletta samling med:

-Realm of the Ice Queen: A Guide to Kislev
-Lure of the Liche Lord: An Adventure in the Border Princes
-Renegade Crowns
-Game Master's Toolkit (GM's screen - screen and booklet form)
-The WFRP Companion: A Warhammer Fantasy Roleplay Miscellany

Har du nån prisidé för dem som ett paket?

Med vänlig hälsning,
/Anders

Gamnäven

Veteran
Typiskt mig att glömma bort lösenordet sisådär en tre sekunder efter att jag valt det. Suck.

Anyhow, jag vill verkligen tacka för alla goda tankar ni delgett mig i min absoluta okunnighet. Det uppskattas verkligen. Jag är väldigt fäst vid min samling och hade ärligt talat hoppats på mer än i prisklassen av tvåhundralappen och att hoppas på att komma upp i kring 400 om jag ha tur för två av böckerna. Nu känns det lite tveksamt om jag verkligen vill skiljas från böckerna utan måste sätta mig ner och känne efter lite till.

Jag hoppas att MattiasLejbrink och damnrazor kan förlåta min velighet, men jag hojtar till när min ambivalens väl släppt.

RobertBarkhald

Veteran
Heh, beklager at jeg var så dårlig til å lese. Var fryktelig sliten når jeg satt og tittet innom forumet så jeg tenkte 1st ed WFRP. 2nd edition varierer fra 200 ca og oppover til omkring 1200 kr (Career Compendium, Shades of Empire), 800-1000 (Night's Dark Masters, Realm of the Ice Queen, Knights of the Grail) og noen omkring 400-600. Men som tommelfinger regel er at jo flere bøker du selger på en gang jo lavere sum kan du forvente som regel pga størrelsen på beløpene man ender opp med. Så ved salg av en samling må man regne med å selge noe under markedsprisen. Tradera er altids en grei mulighet men da må det taes høyde for 10% gebyr ved salg.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RobertBarkhald;n188513 said:
omkring 1200 kr (Career Compendium, Shades of Empire), 800-1000 (Night's Dark Masters, Realm of the Ice Queen, Knights of the Grail) og noen omkring 400-600.
Jisses, har priserna skenat så totalt alltså? Jag trodde den långa perioden av print on demand för de böckerna hade lagt band på den utvecklingen, men tydligen har jag fel.

Är dessa ebay-priser du baserar uppskattningarna på?

RobertBarkhald

Veteran
Rymdhamster;n188584 said:
Jisses, har priserna skenat så totalt alltså? Jag trodde den långa perioden av print on demand för de böckerna hade lagt band på den utvecklingen, men tydligen har jag fel.

Är dessa ebay-priser du baserar uppskattningarna på?
Jeg baserer meg som regel på NobleKnight og Amazon. eBay spriker i alle retninger og man kan ihvertfall ikke se på listepriser men evt Sold. At de nå er i print-on-demand er bra for de som vil ha de til spilling. Men for de som samler er det kun Black Industries eller FFG utgavene som teller. Print-on-demand koster også en brukbar slump penger når du tar hensyn til frakten. Jeg bestilte selv Pendragon bøkene i print-on-demand for et års tid siden og betalte omtrent 50% av sluttsummen i frakt. Så det blir en avveining å betale 4-500 for en print on demand bok eller å kjøpe en orginal for det dobbelte.

Man kan selvsagt finne bøkene billig, men som oftest er det da personer som ikke har gjort noen research om prisnivået og da kan man jo gjøre et kupp. Har sett noen slike men jeg kommenterer aldri andres prising av gjenstander. Jeg gjorde det noen ganger tidligere og opplevde at selger ble rasende da bøkene allerede var solgt.