Nekromanti Prissättning och utrustning?

solvebring

Superhero
Edit: Hur har ni spelmakare gjort när ni skapat ekonomi, valuta och priser till era helt fiktiva världar?
... Har ni stött et mot utvalda delar historiska fakta, eller har ni utgått från dagens priser och switchat hundralapparna mot silvermynt, eller hur har ni gjort?

Edit 2: Grubblar lite mest för att få en bra måttstock, för att kunna göra bra skillnad mellan olika varor. Förövrigt tänker jag mest i banorna kring hederliga äventyrs-fantasy-lir med sina listor, guld- och silvermynt.

Lupus Maximus

Tekniker
På den tiden jag spelledde mycket var det nog åt hållet 1/3 historisk fakta, 1/3 fördomar, 1/3 manipulation för att passa känslan. Eventuellt omrört medan det sjuder, och avsmakat av (eller improviserat vid tillfället).

För mig är intern logik (verisimilitude) ofta väldigt högt på prioriteringsskalan. Så det kan vara abstrakt eller detaljerat, men prissättningen skall helst hänga ihop med förutsättningarna i spelvärlden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag brukar köra priserna som står i en lista som finns i spelet om jag kör nåt där vi räknar pengar och säga "Ja det var ju konstigt" om nåt pris verkar knasigt. Antar att jag skulle kunna öka ambitionsnivån och hitta på något slags rättfärdigande istället. ^^

Krille

Super Moderator
I de spel jag skriver nu löser jag det med abstrakta system, där jag låter färdighetsslag avgöra huruvida man har råd, nästan råd eller inte råd. I och med att Järn utspelar sig i ett samhälle där pengar inte riktigt är uppfunnet och Krilles Episka Rymdspel har rollpersoner som kan köpa en fucking planet om de vill så är hundralappar eller deras fantasymotsvarighet inte aktuella som lösning.

Mogger

Hipsteranka
solvebring;n74557 said:
Hur gör ni som kör helt fiktiva världar när ni handskas med pengar, priser och utrustning?
... Stödjer ni mot utvalda delar historiska fakta, eller utgår ni från dagens priser och switchar hundralapparna mot silvermynt, eller hur gör ni?
Jag utgår ifrån spelvärlden ekonomi. Men eftersom det är ett jäkla jobb får man ändå höfta ganska rejält. Men kikar man lite på tillverkningstid och material kan man snabbt få en ganska god bild av vad en vara bör kosta, och så bör man jämka det mot en rimlig ersättning.

Vill man vara riktigt petig så bör man lista ut var och hur råvaran finns och hur mycket det finns av den. Ett enkelt exempel är hästpriserna i Old West, som var riktigt låga i Texas men ökade ju längre bort från staten man kom. På samma sätt var det enklare att komma över ett svärd i Salamanca än i Visby. O.s.v.

Men du vet, sånt här forskar folk om, så det är inte busenkelt att abstrahera till spel :)

Krille

Super Moderator
Måns;n74598 said:
Men du vet, sånt här forskar folk om, så det är inte busenkelt att abstrahera till spel :)
Det är saker som folk forskar om som är det första att abstraheras i spel, skitsamma om det är busenkelt eller inte. :cool:

chrull

Stockholm Kartell
jag kör på listan ur boken, saknas något hittar jag på.

Jag använder Zaks Shortcut som stöd:
Vardagliga saker som en vanlig människa kan tänkas köpa på en vanlig dag kostar under 1 spänn. Kostar det under en spänn är det sällan värt att vara mer detaljerad än "under en spänn". Ett enkelt mål mat, ett stop öl, ett vaxljus.
Basprylar som är typisk äventyrsutrustning kostar 5 spänn per stavelse. Ett rep kostar 5 spänn, en kedja eller lampa kostar 10.
Specialsaker som få har behov av eller folk generellt bara köper en gång kostar 10 spänn per stavelse. En luta eller en bibel kostar 20 spänn.
Lyxprylar kostar 25 spänn per stavelse. Fina skor kostar 75 spänn, Lyxigt pärlhalsband kostar 125.
Farliga saker kostar 100 spänn per stavelse. Typ Dödsgift, Dödsknark och stridshund.

solvebring

Superhero
Jag borde ha preciserat mig lite mer tror jag ... Jag förutsatte att min intention var underförstådd forumskategorin men så var det alltså inte. Typiskt mig att formulera mig som en halt bäver.

Javisst, jag håller med er. Spelar man färdiga spel så utgår man ju så klart får det som medföljer spelet – det är säger sig självt.

Det jag vill åt är sådant som Krille skriver; alltså vilka knep olika spelmakare tagit till för att skapa ekonomi, valuta och prissättning till sina spel, när spelen utspelar sig i helt fiktiva miljöer.

Nå, låt oss editera startinlägget! :)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Just prissättning tycker jag är skitsvårt, och jag har blivit mer och mer fötjust i lite mer generaliserande system där man kanske inte gör så stor skillnad på olika specifika föremål utan mer delar in dem i kategorier med ett flertal exempel, där varje kategori har ett pris. Typ:

Billig vara (1-10 koppar): enkel måltid, ett stop öl, dricks för en tjänst, liten souvinir.

Standardvara (1-10 silver): alldagliga klädesplagg, enklare vapen, rejäl måltid, ett glas bra importerat vin, smärre muta,smärre bruksföremål

Dyr vara (1-10 guld): avancerade vapen, exklusiva klädesplagg, större bruksföremål, ordentlig muta

Sen är det exakta priser upp till SL att avgöra beroende på försäljarens snikenhet, varans kvalitet och tillgång.

Mogger

Hipsteranka
Det beror helt på spelvärldens tekniska nivå, politiska system, tillgång till råvaror, politisk stabilitet etc

man kan kika på historiska priser, men de stämmer bara för just den plats och period (och kanske även just den transaktionen) och är kanske inte så representativ.

Innan kapitalism och kommersialism fanns inte ens det här med prislistor.

Så, vad är det för spel du tänker dig?

Mogger

Hipsteranka
Krille;n74609 said:
Det är saker som folk forskar om som är det första att abstraheras i spel, skitsamma om det är busenkelt eller inte. :cool:
Haha, jo, där har du en poäng :)

Mogger

Hipsteranka
Och givetvis, det är ju främst i simulationistiska spel som det ens är relevant med prislistor.

solvebring

Superhero
Måns;n74667 said:
Det beror helt på spelvärldens tekniska nivå, politiska system, tillgång till råvaror, politisk stabilitet etc

man kan kika på historiska priser, men de stämmer bara för just den plats och period (och kanske även just den transaktionen) och är kanske inte så representativ.

Innan kapitalism och kommersialism fanns inte ens det här med prislistor.

Så, vad är det för spel du tänker dig?
Ja, det är sant – men så beror det ju på vilken grad av äkthet man söker. Jag personligen är inte alls av den åsikten att man behöver bry sig så mycket. Själv grubblar jag mest över att få en bra prisbild med en schysst prisskillnad mellan olika varor. ... Och skriver man då en egen sådan lista måste man ju ha en utgångspunkt så att man får till en lämplig "måttstock". Förövrigt tänker jag främst utifrån vanliga äventyrs-fantasy-lir där man har för vana att ha sina utrustningstabeller, jämte guld- och silvermynt.

solvebring

Superhero
Rymdhamster;n74624 said:
Just prissättning tycker jag är skitsvårt, och jag har blivit mer och mer fötjust i lite mer generaliserande system där man kanske inte gör så stor skillnad på olika specifika föremål utan mer delar in dem i kategorier med ett flertal exempel, där varje kategori har ett pris. Typ:

Billig vara (1-10 koppar): enkel måltid, ett stop öl, dricks för en tjänst, liten souvinir.

Standardvara (1-10 silver): alldagliga klädesplagg, enklare vapen, rejäl måltid, ett glas bra importerat vin, smärre muta,smärre bruksföremål

Dyr vara (1-10 guld): avancerade vapen, exklusiva klädesplagg, större bruksföremål, ordentlig muta

Sen är det exakta priser upp till SL att avgöra beroende på försäljarens snikenhet, varans kvalitet och tillgång.
Jag gillar det här! ... Fast samtidigt ogillar jag det. Just för att spelledaren ska sätta exakt pris utifrån situation. Visst drar man ifrån och lägger till något silvermynt eller så beroende på läge och situation, men att behöver precisera sig i bredare spann leder gärna till eftertanke vilket ihmo är slöseri med tid. Plus att det är skönt att vid skapande av rollpersoner eller överlagda större inköp bara kunna rabbla från listan och casha in.

... Kanske att man kunde göra prisspannen lite tajtare.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
solvebring;n74676 said:
Jag gillar det här! ... Fast samtidigt ogillar jag det. Just för att spelledaren ska sätta exakt pris utifrån situation. Visst drar man ifrån och lägger till något silvermynt eller så beroende på läge och situation, men att behöver precisera sig i bredare spann leder gärna till eftertanke vilket ihmo är slöseri med tid.

... Kanske att man kunde göra prisspannen lite tajtare.
Well, om jag satte mig ner och faktiskt funderade över systemet (vilket jag väl kommer behöva göra förr eller senare eftersom det är något liknande jag grunnar på till Mutanter och Manicker) skulle jag nog införa en eller två kategorier till (en för löjligt dyra saker, och sen kanske en till mellan två andra nånstans), samtidigt vill man ju aldrig behöva sitta och fundera över vilken kategori ett föremål borde falla inom.

Bättre i så fall tycker jag att slå en tiosidig tärning sedan bara låta kategorin avgöra valören. Det beror förstås lite på världen, men jag tycker detta kan passa i världar där saker och ting inte massproduceras på löpande band. Den ena svärdet kostar 1 silver och det andra 10 för att det första är ett småhackigt begagnat svärd med lite rost på parerstången medan det andra är i gott skick. Följdaktigen kan man låta spelaren bestämma priset om man vill: "en sån kostar silver, hur fin vill du ha den på en skala från 1 till 10?".

Eller så säger man att en vara kostar ett mynt. Så har man valören utifrån kategorin.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Den som vill ha något historiskt att gå på hittar en del godis här: http://www.historia.se/. Sen finns ju den här boken om svenska priser från medeltiden och framåt. Den är utgiven i sex upplagor och alla folkbibliotek med självaktning har minst en av dem. (Jag minns att jag satt och pillade med "realistiska" priser till något av mina misslyckade rollspelsprojekt vid något tillfälle och kom fram till att det är sjukt mycket arbete om man faktiskt ska göra det ordentligt).

Krille

Super Moderator
Zoth-Ya;n74927 said:
Det är väl bara att sno från ett liknande spel där dom redan har gjort jobbet.
Problemet är väl att de flesta spel är i stort sett likadana och kör med hundralappar fast som silvermynt med slentriansatta priser.

Mutanten

Hero
Börja med att bestämma "växelkursen":

1 gulmynt = 10 silvermynt
1 silvermynt = 100 kopparmynt

Sedan skapar du en utrsutningslista där du utgår från att tex 1 L mjölk är index 100 vilket motsvarar tex 1 silvermynt. Övriga priser relateras till priset på 1 L mjölk (prissskillnader mellan olika varor hittar du i tex webbutiker men kan behöva anpassas till spelvärlden):

1 L möjlk = 100 = 1 silvermynt
1 skål smör = 200 = 2 silvermynt
1 barkis = 300 = 3 silvermynt
1 kg kött = 600 = 6 silvermynt
1 kg fisk = 300 = 3 silvermynt
1 lätt klädesplagg = 800 = 8 silvermynt
1 tungt klädesplagg = 1200 = 12 silvermynt = 1 guldmynt och 2 silvermynt
1 kg potatis = 50 = 0.5 silvermynt = 50 kopparmynt
1 skål ris = 30 = 0.3 silvermynt = 30 kopparmynt
osv

När du är klar med en hela utrustningslistan så räknar du ihop vad en vanlig knegare konsumerar under en månad. Summan (glöm inte vad de betalar i skatt, nya brädor till huset, mat till barnen och frugan mm) motsvarar den genomsnittliga inkomsten.

EDIT: Det kan vara idé att basera utrsutningslsitan på en varukorg som liknar den som används vid beräkning av KPI så att dina inkomstberäkningar blir trovärdiga:

De tolv huvudgrupperna inom konsumentprisindex är:
  • Livsmedel och alkoholfria drycker
  • Alkoholhaltiga drycker och tobak
  • Kläder och skor
  • Boende
  • Inventarier och hushållsvaror
  • Hälso- och sjukvård
  • Transport
  • Post och telekommunikationer
  • Rekreation och kultur
  • Utbildning
  • Restauranger och logi
  • Diverse varor och tjänster.
När du har räknat ut vad en vanlig kengare tjänar så relaterar du andra yrkens löner till knegarens tex (du kan gå på inkomstskillnaderna för motsvarande yrken i Sverige):

knegare = 100
krigare = 300
stadsvakt = 120
tiggare= 10
smed = 200