Nekromanti Prissättning och utrustning?

solvebring

Superhero
Krille;n74953 said:
Problemet är väl att de flesta spel är i stort sett likadana och kör med hundralappar fast som silvermynt med slentriansatta priser.
... Fast det gör ju inte så mycket! ;-)

solvebring

Superhero
Mutanten;n74965 said:
Börja med att bestämma "växelkursen":

1 gulmynt = 10 silvermynt
1 silvermynt = 100 kopparmynt

Sedan skapar du en utrsutningslista där du utgår från att tex 1 L mjölk är index 100 vilket motsvarar tex 1 silvermynt. Övriga priser relateras till priset på 1 L mjölk (prissskillnader mellan olika varor hittar du i tex webbutiker men kan behöva anpassas till spelvärlden):

1 L möjlk = 100 = 1 silvermynt
1 skål smör = 200 = 2 silvermynt
1 barkis = 300 = 3 silvermynt
1 kg kött = 600 = 6 silvermynt
1 kg fisk = 300 = 3 silvermynt
1 lätt klädesplagg = 800 = 8 silvermynt
1 tungt klädesplagg = 1200 = 12 silvermynt = 1 guldmynt och 2 silvermynt
1 kg potatis = 50 = 0.5 silvermynt = 50 kopparmynt
1 skål ris = 30 = 0.3 silvermynt = 30 kopparmynt
osv

När du är klar med en hela utrustningslistan så räknar du ihop vad en vanlig knegare konsumerar under en månad. Summan (glöm inte vad de betalar i skatt, nya brädor till huset, mat till barnen och frugan mm) motsvarar den genomsnittliga inkomsten.

EDIT: Det kan vara idé att basera utrsutningslsitan på en varukorg som liknar den som används vid beräkning av KPI så att dina inkomstberäkningar blir trovärdiga:

När du har räknat ut vad en vanlig kengare tjänar så relaterar du andra yrkens löner till knegarens tex (du kan gå på inkomstskillnaderna för motsvarande yrken i Sverige):

knegare = 100
krigare = 300
stadsvakt = 120
tiggare= 10
smed = 200
Jag gillar det här. ... Fast det lär ta en stund för att få till en komplett bild, men i alla fall. Något liknande det här tror jag kan bli bra utan att man gör sig skitnödig.

Max Raven

T12-kultist
Äh, som om RIKTIG fantasy skulle använda sig av mynt i de flesta fall. Nej, mynt är konstiga saker som rika och köpmänniskor använder sig av, vi andra kör med byteshandel.

Vadå? En rustning i rent guld? Skämtar du? Du, gå till smeden med den så kanske han kan smälta ner den till något nyttigt, inte kan vi avvara värdefull mat för sånt krimskrams.

Annars gillar jag idéen med spann där man kan slumpa fram hur mycket något kostar på en plats - det passar hela grejen med varierande växelkurs - om man nu kör med handelshus och andra mer centrala grejer.

I fantasy-byggen vill jag gärna köra med byte. Protea t ex är långt före mynt ens är påtänkta, eller för den delen civilisation.

I SF vill jag gärna skippa det rätt mycket, eller abstrahera det. Ett Steg Framåts rollpersoner har i princip alla post-scarcity-resurser (även om platserna de besöker inte har det så kan RP bygga vad de behöver, om inte alla missat att utrusta sig med sådana resurser), Cydonia hade en abstraherad resursfärdighet som skulle åka direkt om jag återkom till det. Cyberpunkspel har förstås större behov av det för känslan, men det är inte något jag bygger eller har byggt på.

Mutanten

Hero
solvebring;n74992 said:
Jag gillar det här. ... Fast det lär ta en stund för att få till en komplett bild, men i alla fall. Något liknande det här tror jag kan bli bra utan att man gör sig skitnödig.
Det enklaste är att hitta en prislista som TSV/CSV-fil som du sedan importerar i tex Excel. Sedan skapar du fyra nya kolumner. Den flörsta kolumnen är index-kolumnen, de tre andra är guldmynt, silvermynt resp kopparmynt. Sedan lägger du in en formel i var och en av kolumnerna som konverterar priserna från kronor och ören till guldmynt, silvermynt resp kopparmynt utifrån modellen i min förra kommentar.

Mutanten

Hero
Max Raven;n75115 said:
Äh, som om RIKTIG fantasy skulle använda sig av mynt i de flesta fall. Nej, mynt är konstiga saker som rika och köpmänniskor använder sig av, vi andra kör med byteshandel.

Vadå? En rustning i rent guld? Skämtar du? Du, gå till smeden med den så kanske han kan smälta ner den till något nyttigt, inte kan vi avvara värdefull mat för sånt krimskrams.

Annars gillar jag idéen med spann där man kan slumpa fram hur mycket något kostar på en plats - det passar hela grejen med varierande växelkurs - om man nu kör med handelshus och andra mer centrala grejer.

I fantasy-byggen vill jag gärna köra med byte. Protea t ex är långt före mynt ens är påtänkta, eller för den delen civilisation.

I SF vill jag gärna skippa det rätt mycket, eller abstrahera det. Ett Steg Framåts rollpersoner har i princip alla post-scarcity-resurser (även om platserna de besöker inte har det så kan RP bygga vad de behöver, om inte alla missat att utrusta sig med sådana resurser), Cydonia hade en abstraherad resursfärdighet som skulle åka direkt om jag återkom till det. Cyberpunkspel har förstås större behov av det för känslan, men det är inte något jag bygger eller har byggt på.
Pengar är ju bara en effektivisering av byteshandel. Om en vara kostar 10 silvermynt så motsvarar varan värdet av två varor som kostar 5 silvermynt vardera förutsatt att de som byter är intresserade av bytet. Det som jag tycker är mest intressant om man använder byteshandel istället för mynt i ett rollspel det är vem byter vad mot vad. Alla spelledarpersoner är inte intresserade av att byta till sig rollpseronernas begagnade underställ oavsett vad de måste ge i utbyte.

Jag tycker att det är fördelaktigt med indexvärdena om man använder byteshandel. Enklare än att behöva omvandla kopparmynt till silvermynt mm som bara förstör stämningen om mynten inte existerar eller är ovanliga i spelvärlden. Jag föreslår att spelarna har tillgång till en minimal utrsutningslista (sådant alla vet vad det är värt). Spelledaren har tillgång till en komplett utrustningslista. Utrustningslistan innehåller inga priser bara värden. I L mjölk är index 100.

Spelexempel:

Spelaren: "Jag byter mina skitiga kalsonger mot smedens rykande nya tvåhandssvärd."
Spelledare: "Smeden skiter i dina skitiga kalsonger. Han är mer intresserad av ditt järnrör som han kan smälta ner och göra hästskor av."
Spelaren: "Okej. Han får mitt järnrör. Jag tar tvåhandssvärdet."
Spelledaren: "Smeden drar åt sig tvåhandssvärdet. Han kräver mer än ett järnrör för att byta bort ett sprillans nytt tvåhandssvärd."

Spelledaren som har utrsutningslistan bakom spelledarskärmen vet att jänröret har värdet 5000 medan tvåhandssvärdet har värdet 9000. Smeden byter inte bort sitt nya tvåhandssvärd mot ett järnrör. Möjligtvis kan RP få byta järnröret mot 50 L mjölk med stadens storbonde (1L mjölk index 100).