Nekromanti problem med boffrare!

Shepel_UBBT

Veteran
Vad ska man göra åt spelare som bara har en sak i huvudet, boffra? Och så fort man ger dom lite motstånd så börjar dom gnälla. Och jag kan inte be dom gå för det är man för snäll för. så jag ställer frågan vad gör man?

Mutant

Warrior
Världen brukar alltid vara utformad så att stadsvakten kommer om någon svinar, och ingen kan spöa stadsvakten...
fast om stadsvakten skulle få spö så kommer ju en armé eller lönnmördare eller liknande.

...och hör sen!

Klon

Hero
Ge dom deras motstånd ändå, den klagar men du bestämmer, glöm inte det. Försöker dom ändå boffra så är risken större att de dör. Låt inte spelarna kontrollera, det är SL som diktar spelets regler.....

Mutant

Warrior
Det brukar ju vara ett bestämmt antal, stads vakten i chronopia är ju rätt fet!
...man kan ju alltid ta så många som krävs om spelaren är riktigt jävlig.

...och hör sen!

Mutant

Warrior
ingen kan spöa stadsvakten

Jag sa ju dessutom ...OM STADSVAKTEN SKULLE FÅ SPÖ...

...och hör sen!

Bjorn

Hero
Re: ha skoj!

Tjaa gillar spelarna att "boffra" (mistänker att detta är en slags synonym till Hack&slash) och har kul så är det väl inget fel i det??? Försök att undvika i "SL vs RP" fällan och ha skoj bara, alting behöver inte alltid vara så seriöst och pretantiöst.

Dessutom brukar metoden att ge Spelarna "Guld & gröna skogar" leda till att de tröttnar på H&S bra mycket fortare än om SL frenetiskt kämpar imot dem.

/Bjorn

Vindhand

Myrmidon
Om du med boffra menar att de slåss för mycket finns det en lösning jag sett föreslås ofta som jag dessutom tror skulle fungera:
Ge dem mål som inte kan uppnås enbart genom att döda motståndare.

I en övergångsperiod kan man t.ex först ge dem uppdrag att skydda en ung flicka (rik arvtagare) som är på väg till ett annat hertigdöme för att förena två släkter genom äktenskap. Detta är en situation där det finns ordentlig potential till våld men de tvingas också planera. Hur bra spelarna än är på att slåss måste de tänka en massa för att förhindra lönnmördarpilar, gift, osv...
Dessutom får de nog lätt in tankarna på att de skulle klara sig bättre om de känner till motståndet mer. Kanske väljer de t.o.m en "anfall är bästa försvar" teknik varvid de tvingas tänka och intrigera en massa för att hitta personen som ligger bakom hoten.

Nästa uppdrag, om ni nu har en uppdragsstruktur på ert spelande, skulle kunna handla om att få ut en gisslan (säg en gammal dam) som är "gäst" hos en annan adelsman. Frontalattack är inte att tänka på med tanke på att det är en hel borg med uppemot hundra man i garnison.

Osv... sakta kan man gå över ifrån "bara våld" till "hjärna och våld"... Att helt bli av med striden är nog svårt...

Sodivra

Champion
Ooh så vis du är, Vindhand! [NT]

NT PoweR!

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.

Johan K

Gammal & dryg
Våga visa vem som är SL. Det är ju du som är den allsmäktige, eller hur.
Stå på dig !!!

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

jbergman

Veteran
Re: ha skoj!

Försök att undvika i "SL vs RP" fällan och ha skoj bara

Naturligtvis skall inte SL motarbeta rollpersonerna, men det betyder inte att han/hon behöver vara ense med spelarna om vad som är roligt att spela.
Att anse att SL endast finns till för att roa spelarna är enligt mig ett sjukt synsätt. Vem f-n vill vara SL om det inte är kul? Snarare tycker jag att man skall sträva efter att alla har skoj med spelandet. Vanligtvis brukar lösningen då kallas för att diskutera och kompromissa.

/Jakob

Bjorn

Hero
Re: Skoj är smittsamt

Min erfarenhet är att sköj ofta smittar av sig, dvs har spelarna kul brukar spelledaren oxå ha det. Men visst behövs ett visst mått av kompromiss, man kan ju inte "tåla" vad som helst. Känns hursomhelst trolligare att de kommer över "bofferstadiet" om de får "boffra" av sig än om man försöker motarbeta dem.

Att anse att SL endast finns till för att roa spelarna är enligt mig ett sjukt synsätt. Vem f-n vill vara SL om det inte är kul? Snarare tycker jag att man skall sträva efter att alla har skoj med spelandet.

Jo givetvis. Men är det så kul att försöka "uppfostra" spelarna till att spela på ett visst sätt?!? Min poäng är att ibland "låser det sig" emellan SL och spelarna och då kan det hjälpa att släppa lite på ambitionsnivån och bara spela. (Det går ju så lätt "prestige" i sånt här.)

/Bjorn

Zire

Swashbuckler
Boffer

"boffra" (mistänker att detta är en slags synonym till Hack&slash)
Kan man säga. Används som ord för strid inom lajvrollspel. (Vackra silvertejpade svärd som slås mot varandra låter "boff").
Dock har det blivit ett skällsord.
Boffer = överdriven strid
Boffrare = sådana som bara vill slåss
Bofferlajv = Meningslösa lajv där man bara springer omkring och slår på varandra
Boffertomte = den största boffraren under ett lajv...

- Zire, har faktiskt blivit utsedd till boffertomte under ett lajv.... (var dock nästan oskyldig till anklagelserna)

Zire

Swashbuckler
Precis, nog kan det fungera om man gradvis smyger in det, för vissa, problemet är om de inte fattar vad de ska göra.
- Öh, vaddå förgifta? Näe.. det tror inte jag på, jag tror de anfaller med bastard svärd, eller kanske spjut...
Åså dog den 8:e prinsessan p.g.a av att fienden anföll med mer IQ än spelarna.

Man kan iofs tvinga dem till annat. Typ:
- Här är era nya RPs, filosofen, pacifisten, den lilla flickan och åldermannen.

Men inte ska de vara dåliga för det. Ge dem högt i övertala, smyga, köphandla eller andra värden. Men inte en enda standardstridsfärdighet.

- Zire, man ska vara hård mot de hårda

Vindhand

Myrmidon
tvång

Man kan iofs tvinga dem till annat. Typ:
- Här är era nya RPs, filosofen, pacifisten, den lilla flickan och åldermannen.

Frågan är om spelarna verkligen skulle tycka att det fortfarande var kul att spela eller om de skulle söka sig till en annan SL i stället...

Å andra sidan avskyr jag pre-genererade karaktärer efter ett par traumatiska upplevelser, så jag kanske är partisk :)