Nekromanti Problem med Caster level

Archer

Swashbuckler
Detta problem har inte tidigare dykt upp då reglerna har varit uppenbara i andra fall. Problemet rör multiclassing och Caster Level. I normala fall brukar detta inte vara några problem då det rör en fighter/cleric eller wizard/cleric, men nu har kombinationen Bard/Sorcerer dykt upp i vårat spelande. Båda kastar arcane spells, och bådas relaterade ability är Charisma, hur hanteras detta?
Rollpersonen det rör är Bard 6 / Sorcerer 1, vilken caster level har han?
Är det som jag gissar 6 för bard spells och 1 för sorcerer, eller är det en sammanslagning av de båda så att hans Caster level räknas som 7?

Duddmannen

Hero
Caster Level

Jag anser att det borde vara så här:

Bard 6 / Sorceror 1 = Caster Level 7
Cleric 4 / Paladin 3 = Caster Level 7
Ranger 6 / Druid 6 = Caster Level 12
Wizard 3 / Cleric 4 = Caster Level 3(arcane) och 4(divine)

Kort sagt: Slå ihop samma typ av spellcaster till en och samma. Problem kan uppstå om karaktärens ena klass inte har hunnit få spells ännu, men eftersom klassen HAR spells så indikerar ju detta i alla fall potentialen till dem.

Detta gäller alltså för alla beräkningar som kräver Caster Level. Klasserna skall fortfarande hålla sepparata spell lists och spells per dag.

Jag kan ha fel, men som sagt, så här tycker jag att det BORDE vara.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Caster Level

Nej, det borde inte ens vara så.

Inte ens om man fick lov att slå ihop Caster Levels skulle dina uträkningar stämma.
Cleric 4 / Paladin 3 = Caster Level 4 + Caster Level 0 = Caster Level 4
Ranger 6 / Druid 6 = Caster Level 3 + Caster Level 6 = Caster Level 9

Nu får man inte det enligt reglerna. Varför skulle t ex Ranger få adderas med Druid men inte med Cleric? Det enkla svaret är att klassförmågor aldrig baseras på sammanräknade grader såvida inte reglerna uttryckligen anger detta (t ex Uncanny Dodge för barbarer och rackare).

Det är en av nackdelarna med att splittra sig mellan flera olika (grund-)klasser.

Dilandau

Myrmidon

Det är eg. inget problem detta. Man använder bardens level som caster level när man kastar spells ur bard-listan och sorcererns level när man kastar spells ut sorcerer-listan. Ifall formeln finns i båda listorna väljer man den högsta klassleveln som casterlevel.

Det står i reglerna.

Mattias

Veteran

Precis så är det!

Vill bara tillägga att det finns vissa Prestige Classes som ökar på Caster Level, men då står det utryckligen så i den beskrivande texten.

Rackare är svenska för Rogue antar jag? /images/icons/laugh.gif Helt underbart!

- Mattias

Oldtimer

Slava Ukraini!

Exakt!

Ja, "Rackare" är svenska för Rogue. Det är inte helt identiskt i alla betydelser med det engelska ordet (bland annat har det kopplingar till bödel och till män som flår hästar), men det är ett bra ord och ger ungefär samma associationer.

Oldtimer

Slava Ukraini!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Ifall formeln finns i båda listorna väljer man den högsta klassleveln som casterlevel.

<hr></blockquote>

Det där sista betvivlar jag starkt att det står i reglerna. Det torde ju vara ganska uppenbart som vilken klass du kastar formeln. Du håller ju fortfarande ordning på spell slots per klass (det står i reglerna), så om du kastar formeln från din bard-klass (=stryker en av bardens spell slots) så är det naturligtvis hans kastargrad som gäller.

EchoFive

Veteran
Jaha, nu får jag väl göra mig förtjänt av mitt rykte som D&D-guru. :)

Vi har nämnda Brd6/Sor1. Caster level är 6 för Brd, 1 för Sor.

Som sagts tidigare i tråden så finns det prestigeklasser som ökar ens caster level - då och endast då är två klassers caster level kumulativa.

Sen så har vi någonting som många missar - varierande caster level. En Wiz10 kan slänga en eldboll för 10d6 i skada. Men han kan själv välja vilken caster level han vill slänga den som - väljer han caster level 8 gör han 8d6 i skada (och har kortare räckvidd). Han kan inte välja en lägre caster level än vad det krävs för att slänga en eldboll, vilket för en Wiz är level 5.

Samma sak gäller för item creation, då caster level påverkar priset rätt så rejält.

Quan'talis

Swashbuckler
Bättre en tia i handen än en tjuga i foten

Jag vet inte riktigt vad rubriken har med inlägget att göra, men i alla fall...

Jag hade en gång en sorcerer som tyckte att han hade för få spells att välja mellan, så han ville multiclassa och bli wizard också. Då jag förklarade att han i så fall skulle ha två spell lists och alltså inte alls få använda dem fritt som han tänkt bytte han character och började spela som paladin i stället.

/JPS - syftet med mitt tal undgår mig. Nåja, du har helt rätt i alla fall.

Archer

Swashbuckler
"Vi har nämnda Brd6/Sor1. Caster level är 6 för Brd, 1 för Sor."

Som jag misstänkte.

"Som sagts tidigare i tråden så finns det prestigeklasser som ökar ens caster level - då och endast då är två klassers caster level kumulativa."

Detta hade jag ingen aning om, tack för den upplysningen.
Variernande caster levels var det inga problem med, de hade jag koll på. Får tacka för alla svaren.

Ares

Veteran
Jag tror snarare att det deror på vilken LVL din karaktär har på yrkena... (lvl:4 bard/ lvl:1 sorcerer är det ju barden som är dominerande, sen är du kommigt till lika lvl så bästemer du väl själv...eller dylikt)

Oldtimer

Slava Ukraini!
Nej.

Kastargraden kommer från den klass som kastar formeln. Om din rollfigur har flera formelkastande (grund-)klasser skall du fortfarande hålla isär formellistor och antal formler per dag. Den klass som du kastar formeln som är den vars kastargrad som räknas.

Det står i reglerna - jag lovar.

/Mikael