Nekromanti Problem med conquistadorer?

Troberg

Sinister eater
Bläddrade för omväxlings skull runt på huvudsidan och råkade komma in under rubriken INKA.

Jag gillade tanken skarpt, jag har själv haft snarlika ideer men har inte haft ork att genomföra dem.

Dock så verkar det såvitt jag kan se som om ingenting har hänt sedan projektet startades för över två år sedan. Har det satts på sparlåga eller saknas det bara länkar?

Någon som kan tala om mer om vad som hänt och hur det var tänkt?

Krille

Super Moderator
Inbördeskrig, snarare

"Dock så verkar det såvitt jag kan se som om ingenting har hänt sedan projektet startades för över två år sedan. Har det satts på sparlåga eller saknas det bara länkar?"

Det fastnade på grund av två radikalt motsatta syner på hur INKA skulle fungera. Den ena linjen förespråkade en sann metaplott i spelvärlden, och att INKA skulle vara hårt modererad så att ingenting kunde motsäga denna metaplott. Den andra linjen förespråkade en mer kaotisk syn, där ingen sann metaplott fanns, utan allt material var tvunget att utvärderas av varje spelledare själv. De båda linjerna funkade helt enkelt inte ihop, och det ledde till att folk tappade lusten.

En del av mina tankar bakom INKA (jag företrädde linje 2) ledde dock till Skymningshem: Andra Imperiet, som får ses som mitt praktiska försök till att se om linje 2 kan fungera i praktiken.

Troberg

Sinister eater
Re: Inbördeskrig, snarare

Det fastnade på grund av två radikalt motsatta syner på hur INKA skulle fungera. Den ena linjen förespråkade en sann metaplott i spelvärlden, och att INKA skulle vara hårt modererad så att ingenting kunde motsäga denna metaplott. Den andra linjen förespråkade en mer kaotisk syn, där ingen sann metaplott fanns, utan allt material var tvunget att utvärderas av varje spelledare själv. De båda linjerna funkade helt enkelt inte ihop, och det ledde till att folk tappade lusten.
OK, jag såg inte ens första möjligheten.

Jag såg det som ett sätt att levandegöra en värld genom att flera spelledare _har_möjlighet_ att dela på bakgrunder, händelser, platser och så vidare. Ett sätt att få en värld som inte kommer ur en enda spelledares huvud och därför blir mer levande och inte lika förutsägbar (face it, spelarna lär sig ganska fort att förutse sin spelledare...). Jag skulle inte vilja ha det gallrat och kvalitetsgranskat, ibland kan bra ideer komma ur någon liten sidodetalj i en i övrigt totalt kass text. Jag vill själv ha ansvaret att välja vad jag gillar.

Hur var den tekniska lösningen tänkt? Min spontana tanke var en wiki, där någon först lägger upp en översiktlig grundstruktur, men som sedan mer eller mindre var en stor free-for-all (fast med inloggning och historik av säkerhetsskäl). Det råkar förresten sammanfalla med hur jag hade tänkt privat dokumentera mina spelvärldar så småningom, enda skillnaden skulle vara publik tillgång.

Krille

Super Moderator

"OK, jag såg inte ens första möjligheten."

Det gjorde inte jag och ett par andra heller, förrän linje 1 kom upp. De å andra sidan såg linnje 2 som en omöjlighet. Därav konflikten när de sammanfördes. Som liberalism och kapitalism, ungefär. Eller materia och antimateria.

"Hur var den tekniska lösningen tänkt?"

Det gick aldrig så långt att vi försökte bygga på en teknisk lösning, annat än det mest grundläggande (databas i botten, webbgränssnitt ovanpå det, vi lyckades identifiera några grundkoncept som vi kunde bygga på). Men linje 2 i den form som blev Andra imperiet blev en wiki (och ja, den wiki jag använder har möjlighet till inloggning även om jag inte använder den, samt automatisk historik och logg av ändringar). Olle funderade på att linje 1 skulle bygga på en programvara som heter Mambo.

Troberg

Sinister eater

Det gjorde inte jag och ett par andra heller, förrän linje 1 kom upp. De å andra sidan såg linnje 2 som en omöjlighet. Därav konflikten när de sammanfördes. Som liberalism och kapitalism, ungefär. Eller materia och antimateria.
Det är risken med att diskutera och förbereda för mycket innan man börjar... :gremgrin:

Ibland är det enklare att bara börja och de som gillar det får hoppa på, resten får hitta på något eget.

Krille

Super Moderator

"Ibland är det enklare att bara börja och de som gillar det får hoppa på"

Vilket var precis vad jag gjorde till slut med Andra Imperiet. Care to join? :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Vilket var precis vad jag gjorde till slut med Andra Imperiet. Care to join?
Just nu har jag fullt upp med egna projekt som jag inte orkar ta tag i. Dumt att blanda sig i ett projekt till som man inte heller orkar med.

Vi får se, jag kanske sätter upp en konkurrerande wiki med någon av mina världar någon gång? :gremgrin:

Krille

Super Moderator

"Just nu har jag fullt upp med egna projekt som jag inte orkar ta tag i."

Äh. Du kan säkert få med lite av dina tankegångar till ditt Freelancer-projekt. :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Äh. Du kan säkert få med lite av dina tankegångar till ditt Freelancer-projekt.
Det har jag ändrat så mycket att det bara är stjärnkartan, några rymdskepp och lite namn kvar från originalet...

Krille

Super Moderator

"Det har jag ändrat så mycket att det bara är stjärnkartan, några rymdskepp och lite namn kvar från originalet..."

Det är nog lika bra det - jag vill inte få det onda imperiet Pyttemjuk på mig. :gremwink: