Nekromanti Problem med gurk-mäktiga spelare...

P|uT0NiUm

Swashbuckler
En av mina spelare är en dvärg - tirakbaneman. Han är tamejfan, tror jag, nästan bättre än Kharzim Klar Ghor på att slåss - han har ett fett pansar som ingen jävel i Mundana (hittills) har ens nästan kommit igenom och han slåss som en... en... GURKA med sina TVÅ Krell-Kharz och slaktar både det ena och det andra och höger och vänster. Han behöver inte oroa sig för någonting, och han känner sig garanterat mäktig... men... jag vill att han ska oroa sig för något (utan att jag måste bussa 6 pantheror på honom - gillar inte att dra i med det värsta så fort spelarna får bättre grejer) för annars blir ingenting något intressant!
Okej, nu har han kommit till kusten just söder om Cai (bwahaha) men vad har jag för nytta av det till äventyr - när inte Demoner & Vandöda finns ännu? Okej, man kan ju säga att han måste sabba hjärtat på de för att döda de, men det kan nog bli lite dåligt och svårt och kasst helt enkelt...

Han är i en grupp med en annan spelare (trist med två spelare) och två SLP (magiker, en är sanarialv och den andra är en människa som de hittade på Cai). Den andra spelaren är en värdelös liten tjuv som knappt kan döda en vätte (om han mot all förmodan skulle få in en träff vill säga). Det känns som om jag koncentrerar hela kampanjen (som är improviserad utav bara den - och ganska extremt flexibel) runt denne dvärg - med tanke på att tjuven är så värdelös, och SLPer brukar man inte ofta ge mycket uppmärksamhet till /images/icons/wink.gif

Tips någon?

/P|uT0NiUm

"Kik ass"

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Då blir de ju besvikna...

De är jättestolta över sina RPn och jag kan ju inte säga (så fort någon gör en bra RP med feta rustningar och vapen) "skrota den, vi börjar om - du är för mäktig"......... eller... /images/icons/wink.gif

/P|uT0NiUm

"Kik ass"

Krille

Super Moderator
Re: Då blir de ju besvikna...

"De är jättestolta över sina RPn och jag kan ju inte säga (så fort någon gör en bra RP med feta rustningar och vapen) "skrota den, vi börjar om - du är för mäktig"......... eller... "

Varför inte? Säg att du har tröttnat på kampanjen och vill börja om. Vill de att du ska fortsätta med den nuvarande så säger du bara att den inte ger dig nånting längre, men du fortsätter gärna för en tia per skalle och speltillfälle... 8)

Personligen föredrar jag avslutade kampanjer, och har lyckats fostra mina spelare att bli vana vid att kampanjer tar slut.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Ok tack för tipset *funderar bara hur jag ska framföra det* /images/icons/wink.gif

/P|uT0NiUm

"Kik ass"

Vrimzikiel

Veteran

Annars kan du ju bara "ta" deras vapen ifrån dem.

*Tycker inte om "gubbar" med för mkt rustning och vapen*

/En Indonesisk Tjackhora från Polen som tänder på enarmade dvärgar!

ripperdoc

Myrmidon
Det handlar om att höja motståndet!
Och, jag är mer än väl medveten om att man absolut inte får bre på för mycket, det blir så uppenbart 'karaktärsslakt' då. Jag vet, har råkat ut för det, fast i SRR.
Men, han måste ha fiender. Och, om han är bra, måste han ju söka sig större utmaninger, eller borde iaf. Förhoppningvis för dig dör han nätt och jämt i en utmaning. Då borde det hela vara utklarat, och förhoppningvis hade ni även kul när ni spelade. Tjuven, får helt enkelt ryka med, om han inte lyckas klara sig ändå.

Lista på bra karaktärsslaktare:
Många hyggelmonster. Fräter sönder rustningar och vapen, har själv bjässerustning.
Limax i massor. Är rustningen inte helt cäkande kan man rätt enktl fixa såa tt de slemmar sig upp på oskyddad hud. Sedan börjar smärtan rulla in.
Helt enkelt för många tiraker....
etc.

/RipperDoc - har använt det lite då och då, och det är inga problem, folk dör _väldigt_ lätt i Eon, oavsett pansar, FV och vapen

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

WHaLe

Hero
Att ta utrustning är mycket elakt..
Att skicka mängder med monster är elakt..
Att avsluta kampanjen är rättvist, eftersom hjälte kampanjer är tråkiga.

Du skulle däremot kunna skapa en jämnbra Thism eller Léaram alv med lämplig
unik stridskonst. Denna skulle du kunna spela som en typis alv, som
"ogillar" alla dvärgar och därför gör allt för att denne ska känna sig sämre
än alven.. Tillslut kommer någon av dem att utmana den andre (om din dvärg
har höger heder, annars kanske han dödar honom i sömnen, vilket inte är
bra). Och då får du se till så att slumpen gör att dvärgen förlorar, men han
behöver inte dö för det. Det viktiga är att dvärgens spelare inser att
dvärgen inte är bäst..

WHaLe

Johan K

Gammal & dryg
En ganska brytalt sätt är ju att skicka ett x-antal thrukar på dem. Brutalt & lätt och de dör mot all förmodan...

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>

Elrond

Veteran

"<I>Annars kan du ju bara "ta" deras vapen ifrån dem.</I>"

Det kan jag inte rekommendera! Det finns inget värre än när man har utrustat sin karaktär inför de stundande farorna, och så helt utan vidare <I>råkar</I> vaktposten somna när man befinner sig 198 mil från närmsta väg. Vad händer då? Självklart slår ett rövarband till och tar allt plus lite till. Väldigt berikande måste jag säga!

/Elrond, avskyr onödiga stölder!

dream

Hero
Ge gruppen en fiende som är smaratare än dem... ;)
Gör det viktigt att använda annat än rustning och yxa i kampanjen.... Heraldik eller förföra exempelvis, är två färdigheter som din gode dvärg knappast torde ha. Äventyr som kräver dessa för sin lösning är säkra kort som garanterat kommer att ställa gruppen inför en utmaning...
Låt gruppen bli tillgångatagna... Om många motståndare inte får dem att ge upp, så finns det nät, fällor och annat som kan få den bäste och sturskaste krigare att göra i byxorna. Väl tillfångatagna blir de naturligtvis av med sina rustningar...
Det finns inga rp som är mäktigare än Sl! ;)

[color:orange] //Dream </font color=orange>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by dream on 2000-06-21 00:26.</EM></FONT></P>

WHaLe

Hero
Är jarla kampanjen bra?? Är det rekommenderat att köpa den???
Samma fråga angående sorgernas brunn..

WHale - Som har tillgång till alla moduler utom de två nämnda ovan

Tzoch'anthar

Veteran
Jarla är ett väldigt dödligt äventyr som kräver en hel del tankeverksamhet och kontaktskapande för att överleva. Med mycket planering så kan det vara jvligt bra. Äventyret dessutom har en uppsjö av intressanta slp.

Sorgernas brunn är i mitt tycke inte lika bra pga dåliga karaktärer och det bjuder inte alls lika mycket motstånd som i Jarla. Det har dessutom en för Sl mycket komplicerad intrig vilket gör det svårt att få in Rp i spelet särskilt om dessa är alver av Thism eller Learam.

Jag tycker att jarla är den bättre av de två. Sorgernas brunn är jag tveksam till om den är köpvärd.

/Micke

G

Guest

Guest

Ifall din gurk-krigare har spelat sin gubbe länge och bra och inte fuskat, så tänk på att han antagligen kommer att bli väldigt arg på dig ifall du säger att han inte får spela med den längre. Så ett råd jag måste ge dig: Förbered dig, ha en klar flykt väg och se till att vara i hög form så att han inte kommer upp dig och slår ihjäl dig!
Mvh Ezzy -Förövrigt anser jag att Karthago bör förintas!

Mr spelledare

Veteran
Ett sätt är att du gör äventyr där det krävs mer list än våld för att överleva. Låt spelaren känna sig hotad av något som han inte riktigt vet vad det är. Kom sedan i håg att man ite bara kan gå runt och döda folk hur som helst. Om han tex dödar någon mitt inne på ett värdshus i Asharien kommer han förr eller senare att åka fast. Detta slutar troligtvis i hallshuggning.

MVH "Gud"

Mr spelledare

Veteran

Låt dem tex inte göra gubbar med mer än 13 i färdighets värde. Slå fram grundegenskaperna med 3t6 och inte 2t6+6.

MVH "Gud"

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Det är lugnt, jag har ett fett slagträ ;-) [nt]

Seriöst värre...

/P|uT0NiUm, life sucks - give up.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Då blir de ju besvikna... [OT]

*Ähum* De slår place med 3T6... dessutom är det lite sent att ändra deras grundattribut nu /images/icons/wink.gif

Som jag nämnde så suger tjuven (otur) och dvärgen är bra som fan (tur, jag vet att han inte fuskade för jag övervakade skapandet).

Jag har nog kommit på en taskig intrig, tack för hjälpen alla /images/icons/smile.gif

Kom på en sak, vad är meningen att fuska i ett rollspel?

/P|uT0NiUm, life sucks - give up.