Nekromanti Problem med kreativa spelare (mage hand 3.5)

Archer

Swashbuckler
Mina spelare har tyvärr blivit lite väl kreativa när det gäller besvärjelsen Mage Hand i 3.5. Enligt beskrivningen kan man lyfta ett icke-magiskt föremål på upp till fem pund i vikt. Detta innebär nu att mina spelare använder besvärjelsen mage hand på alla små föremål som ringar, pilar, halsband, knivar, dolkar, klädesplagg, etc. som de hittar, för att avgöra ifall de är magiska....
Något som jag som DM inte vet om jag ska belöna, tillåta, eller försöka ändra på. Varför kasta Detect Magic när man kan använda Mage Hand?. Förslag?

Tyr

Hero
Jag skulle ha tillåtit det i min spelgrupp. "Detect Magic" är ju bättre på alla sätt och vis på att upptäcka magi än vad "Mage Hand" är.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Varför kasta Detect Magic när man kan använda Mage Hand?
Ja, låt se. Båda är 0:e graden. Båda har verbal och somatisk komponent. Båda tar en normal handling att kasta. Båda upphör när man slutar att koncentrera sig.

Däremot når upptäcka magi betydligt längre och avslöjar betydligt mer än magikerhand.

Så, borde inte frågan ställas tvärtom? :gremlaugh:

/Mikael

Archer

Swashbuckler
Sant

Spelaren ifråga har inte detect magic spellen dock. Men ska låta dem fortsätta med Mage Hand om de så vill....

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Sant

Aha, han spelar en bard eller trollkonstnär. Men då är det ju bara kreativt att använda de få formler man känner till på bästa sätt.

Jag tycker då helt klart att han bör få utnyttja den på det viset. Kreativitet bör inte bestraffas.

Och det är ju inte något missbruk av regelabnormiteter det handlar om. Bara för att det finns en annan formel som alla andra brukar använda, innebär det ju inte att man inte kan utnyttja magikerhand på det viset.
/Mikael

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Om det verkligen är den enda formen av kreativitet dina spelare uppvisat angående den besvärjelsen ska du nog vara tacksam..*S*

Annars har vi uppsjö av tänkbara användningsområden som kan ställa en DM på hal is. Pick-pockets, öppnande av tänkbart farliga dörrar och allmänt utlösande av diverse fällor, distrahera magiker, tärningsfusk.. You name it! :gremlaugh:

Archer

Swashbuckler
Re: Sant

"Jag tycker då helt klart att han bör få utnyttja den på det viset. Kreativitet bör inte bestraffas."

Känner också att man inte bör bestraffa kreativitet. Spelarna är jätteglada över sin upptäckt att de kan använda besvärjelsen på detta sättet. Jag hade helt missat att det var möjligt, det var därför jag blev väldigt fundersam.
Får väl se vad de kommer på här näst med den besvärjelsen (en av de mest användbara i hela spelet enligt min mening).

Melkor

Veteran
Om du som DM inte riktigt gillar att en spell "missbrukas" så kan du ju alltid vara just, GUD. När de en gång använder denna spell, se till att det nästan kostar dem livet. Då kanske de blir lite mer återhållsamma. De ska ALDRIG vara säkra på att det ska fungera ssom det står i böckerna. Karaktärerna kan inte läsa/veta vad som står i böckerna. Kort sagt, ge dom vad som tål!! Det är DU som bestämmer.....!

Krille

Super Moderator
"Om du som DM inte riktigt gillar att en spell "missbrukas" så kan du ju alltid vara just, GUD."

Aj. Jag trodde den här inställningen till spelledarskapet äntligen hade evolverats bort, men den hänger tydligen kvar.

Tror du att spelarna tycker att det är kul att bli överkörda så snart de hittar på en listig lösning på ett problem? Tror du att de kommer att vilja spela mer med en sådan spelledare? Jag skulle det inte.

Troberg

Sinister eater
Aj. Jag trodde den här inställningen till spelledarskapet äntligen hade evolverats bort, men den hänger tydligen kvar.

Tror du att spelarna tycker att det är kul att bli överkörda så snart de hittar på en listig lösning på ett problem? Tror du att de kommer att vilja spela mer med en sådan spelledare? Jag skulle det inte.
Det finns tillfällen då man måste göra det. Ibland kan spelkonstruktören ha gjort praktgrodor som gör att en enkel spell totalt kan kortsluta handlingen. Spelarna är ofta så inne i sina karaktärers problem att de inte riktigt har den översikt som krävs för att inse att de sabbar spelet för sig själva. Naturligtvis måste man som spelledare ingripa med måtta och omdöme, men ibland måste man.

Melkor

Veteran
Jag menar inte att du abrupt och helt öppet "förstöra" för spelarna bara för att de är uppfinningsrika. Men jag tycker att spelet kan bli lite stelt om man slaviskt följer reglerna hela tiden bara för att det står så i regelboken. Personligen tycker jag att reglerna är grunden, men som DM har du full frihet att modifiera/justera/manupulera reglerna för att få intressanta spelsessioner. Inte meningen att spelarna ska koola på kuppen, men att få dem lite mer försiktiga och verkligen komma ifrån "löpande bandspelet".

Själva använder vi alltid ett lik och slänger framför oss när vi går i katakomber eller grottsystem för att se om det finns fällor. Detta har vi gjort i 15 år nu hos en och samma DM. Inte har vi själva utlöst någon fälla, men det stackars liket får utstå en hel del. OJ, vad vi skulle bli förvånade vi skulle bli om vi själva hamnade i en fälla som vi inte räknat med.

//Galastro

Radagast

Swordsman
"Mina spelare har tyvärr blivit lite väl kreativa när det gäller besvärjelsen Mage Hand i 3.5. Enligt beskrivningen kan man lyfta ett icke-magiskt föremål på upp till fem pund i vikt. Detta innebär nu att mina spelare använder besvärjelsen mage hand på alla små föremål som ringar, pilar, halsband, knivar, dolkar, klädesplagg, etc. som de hittar, för att avgöra ifall de är magiska....
Något som jag som DM inte vet om jag ska belöna, tillåta, eller försöka ändra på. Varför kasta Detect Magic när man kan använda Mage Hand?. Förslag? "

Finns egentligen två förslag som jag ser det.

(1) Antingen låter man de använda formeln på det sättet.

(2) Eller så tillför man en liten detalj, magikern/trollkonstnären måste känna till om föremålet i fråga är magiskt eller ej innan. (vilket gör att man måste t.ex. använda Detect Magic först). Om magikern ej känner till detta, fungerar formeln som om föremålet ej var magiskt. På detta sätt kan formeln delvis lura en magiker också.

// Radagast

anth

Vetefan
Själva använder vi alltid ett lik och slänger framför oss när vi går i katakomber eller grottsystem för att se om det finns fällor. Detta har vi gjort i 15 år
Samma lik?
I 15 år?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kanske lite Animate Dead kan hjälpa till?

Fast då är man ond... och det kanske man är om man förnekar en död person sin sista vila. Så skulle i alla fall jag tolka det. Vilket inte spelar någon roll om rollpersonerna är onda. Men om de är goda skulle jag låta dem ta konsekvenserna, och glida mot att vara onda.

I min värld, alltså.

M.

Melkor

Veteran
Exakt samma lik. Han börjar bli lite sliten numera. Ond handling, troligtvis. Men nu har vi äntligen begravt liket i fråga. Nu tar vi det som dom starka, modiga män vi är.

/Galastro

Troberg

Sinister eater
(2) Eller så tillför man en liten detalj, magikern/trollkonstnären måste känna till om föremålet i fråga är magiskt eller ej innan. (vilket gör att man måste t.ex. använda Detect Magic först). Om magikern ej känner till detta, fungerar formeln som om föremålet ej var magiskt. På detta sätt kan formeln delvis lura en magiker också.
Men då får man den dåliga effekten att det är dåligt att veta att ett föremål är magiskt. Jag kan lyfta min ylleluva, men så fort jag listat ut att det är en Wool Cap of Warm Ears så måste jag snällt gå och hämta den så fort jag behöver den...

I så fall är det bättre att låta prylarna få ett save som är mycket högre för magiska föremål och slå det dolt. Då måste spelaren göra en statistisk studie om han vill använda Mage Hand på detta sätt. Det passar dessutom in i "magi-logiken", magiska prylar vill inte bli lyfta. Bieffekten är att man får en liten chans att misslyckas med ickemagiska prylar, men det kan man väl leva med.

Radagast

Swordsman
[/i]"Men då får man den dåliga effekten att det är dåligt att veta att ett föremål är magiskt. Jag kan lyfta min ylleluva, men så fort jag listat ut att det är en Wool Cap of Warm Ears så måste jag snällt gå och hämta den så fort jag behöver den..."[/i]

Eller om man är i skattkammaren och testar formeln Mage Hand på ett "longsword" och det svävar, alltså inte magiskt tänker magikern och varför skall jag då ta det, när jag redan är ägare till tre vanliga plus ett +1 longsword.

Sedan att svärdet i själva värket var ett +5 unholy flaming longsword, är en annan sak... :gremwink:

// Radagast

Big Marco

Läskig

Eller som i Worlds of Synnibarr - där reglerna till och med förbjuder spelledaren att ändra på dem! :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused: :gremconfused:

Archer

Swashbuckler
Vad sägs om (fälla)?

*mindre seriös mode on*

Om en Blasting Ward trap som endast aktiveras av levande varelser........
Spelarna kastar sitt lik, ah! inget händer. De kliver framåt KABOOM! tre helstekta äventyrare, färdiga för spettet :gremwink:

*mindre seriös mode off*

Jag anser i alla fall att något liknande kan användas då och då för att bryta spelares vanor, särskilt vansinniga vanor..

Lord_Crucificer

Veteran
Magikerhand är lugn. Tänk på Hokus Pokus. Visst, bara 2 pund, men det räcker för det mesta du skrivit där. Plus att en av våra karaktärer blev rik på att jobba som diskare på ett värshus. Lyft upp- gör ren, lyft upp - gör ren. Dessutom håller hokus pokus på i en timme. Detta är enligt mig den mest brutna level 0 spell som finns.