Nekromanti Problem med pengar...

samiis

Warrior
När jag ska ge belöningar till spelarna efter de små löjliga äventyren jag kommer på, har jag väldigt svårt att komma på vad de belöningarna ska vara för nått...

Pengar är så tråkigt...
Alla har redan mer pengar än de behöver. Min lillebrors gubbe fick förmögenhet på bakgrundstabellerna, och nu äger han sisådär 100 000 silver (kör inte med valutor i olika länder). Om han vill kan han ju köpa hela mundana, kan man tycka...
:gremmad:

Bara två av de som jag spelar med har mindre än 10 000 silver, det blir ganska tråkigt efter hand. Numera ber de nästan om att få ge bort 2000 när de ska sälja något...

Ett alternativ vore kanske att sätta en sisådär 200 rövare över dem (det är ungefär vad som behövs) så att de tar alla deras pengar...

Jag saknar den där känslan jag hade med min första gubbe, en mûhadisk nomadjägare, som knappt hade några pengar alls, och blev jätteglad när han fick låna 20 silver av sina föräldrar...

Helmgast
Lura in dom i nåt dumt, låt dom dömas för nåt som knappt har gjort, beröva dom rätten till sin egendom och låt dom därefter jobba för pengarna.

Mouja

Hero
När jag ska ge belöningar till spelarna efter de små löjliga äventyren jag kommer på, har jag väldigt svårt att komma på vad de belöningarna ska vara för nått...

Ett simpelt artefakt med en gnutta magi i brukar duga för att muntra upp de penga missbrukande spelarna...

Alla har redan mer pengar än de behöver. Min lillebrors gubbe fick förmögenhet på bakgrundstabellerna, och nu äger han sisådär 100 000 silver (kör inte med valutor i olika länder). Om han vill kan han ju köpa hela mundana, kan man tycka...

Inte värre än i min spelgrupp.. där var det 3 stycken som sprang runt med över en mille i skottkärran... men då körde jag ett 'bli-av-med-alla-deras-pengar-uppdrag' ... och vips så hade de förlorat ungefär 20 - 30% av sina pengar.. visst det var fortfarande mycket.. men då vart de lite räddare om sina pengar

Jag saknar den där känslan jag hade med min första gubbe, en mûhadisk nomadjägare, som knappt hade några pengar alls, och blev jätteglad när han fick låna 20 silver av sina föräldrar...

Den känslan sprids i min spelgrupp hela tiden efter att jag varit SL ... jag brukar få dem att slösa pengar till max på värdelösa prylar som inte ens är värd att mata fåglarna med...

Xepp

Veteran
Du kan ju låta dem hitta olika saker! Kanske något magiskt föremål, kanske en lapp med en ritual/besvärjelse på (om det finns magiker i gruppen), eller så kan du göra som jag gjort. Jag lät RP hitta en liten bit metrill. Då kan han sen gå till tex en dvärgsmed och få den omgjord till tex en hjälm, handske mm

Om du vill att RP ska få mindre pengar så kan du ju låta dem tappa bort lite pengar :gremgrin:, eller så kan du ju låta en tjuv ta lite medans de sover. (De behöver ju inte vakna)

..nu äger han sisådär 100 000 silver..

Det var ju inge. :gremsmile: En gång fick jag sammanlagt 1,8 miljoner silver och var medlem i Liljans råd, men var liksom inge kul då när man var en av världens mest kända alver. :gremsmirk:

Tänk på att
Mycket pengar = mycket trubbel

- Sebbe

samiis

Warrior
Re: Problem med spelare

problemet är att den gruppen jag mest syftar på, är de fem enda medlemarna i en riddarorden, som jarlen grundat för deras skull.

De bor i en gigantisk borg mellan Nimto och Camard, vid den där floden i Asharien... Jarlen är nog inte så sugen på att förstöra för sina mest trogna medborgare, och han skulle nog bara införa slaveri i Asharien åt de dumma rövare som skulle försöka ge sig på dem...

fast en SL är ju allsmäktig. Jag kan ju se till att de 'tappar' alla sina pengar rakt ner i ett bottenlöst hål som plötsligt dök upp i sanden på Asha-slätterna...

Men SLare och spelare; har ni liknande 'problem' med pengar??

Krille

Super Moderator
"När jag ska ge belöningar till spelarna efter de små löjliga äventyren jag kommer på, har jag väldigt svårt att komma på vad de belöningarna ska vara för nått..."

Gör äventyret personligt istället.

Istället för att få ett uppdrag av den mystiske mannen i kåpan på värdshuset, där rollpersonerna ska hämta Gruhulgas Generella Smycke från den hemska labyrinten i pyramiden i öknen i utbyte mot fem lakan, bygg äventyret på andra saker.

Exempelvis, om någon rollperson har en fiende från sin bakgrundshistoria (till exempel han som brände ner rollpersonens by och våldtog hans katt), bygg en kampanj där rollpersonen försöker få tag på fienden Lusibert. Sedan visar det sig att fienden Lusibert egentligen gjorde sina illdåd på Baron Snedtorsks befallning för att Baron Snedtorsk hade tråkigt en onsdageftermiddag och det inte var något bra på TV. Så nu har rollpersonerna baron Snedtorsk att ta hand om.

Naturligtvis visar det sig att baron Snedtorsk manipuleras av hans onda trollkarl, Filivarp (kallad "Flippe" av sina vänner), som har slutit en pakt med den onde demonen Vaenu'dhetta, som kommer att förinta hela riket om inte demonen stoppas genom att man använder en förtrollad gummisnodd med en tallrik filmjölk på onsdag förmiddag under en solförmörkelse (en sådan kommer om fyra veckor). Filivarps alla hemska horder jagar nu rollpersonerna för att stoppa dessa från att få tag på den förtrollade gummisnodden.

Sen visar det sig förstås att rollpersonerna gjorde fel: man skulle ha använt youghurt, inte filmjölk, så Vaenu'dhetta kastades bara ut ur vår dimension ett tag och återkommer på lördag vid tedags med sina onda horder (Ariel Dark; nu ännu ondare). Och allt detta berodde på att en rollperson råkade ha nackdelen Fiende...

(och vi har inte sett uppföljaren än :gremwink:)

Korpen

Hero
Ta ifrån dem ALLT!
T.ex: RP kommer i bråk på ett värdshus/i en by, tumult uppstår, och en eller flera av de som RP kom i konflikt med dödas. Folk i byn verkar inte bry sig så mkt, så RP ska se skaen som uppklarad. De äter ett mål mat på vädrshuset, och sover där. Maten var drogad, en av de dräpta var släkt med värden. RP vaknar 2 dagar senare, nakna och bakbundan på en flotte i en liten flod (å), just som den fastnar i vassen. RP, är nu nakna, hungriga och har inte en aning om var de är...

Vassegod!

Krille

Super Moderator

"problemet är att den gruppen jag mest syftar på, är de fem enda medlemarna i en riddarorden, som jarlen grundat för deras skull. De bor i en gigantisk borg mellan Nimto och Camard, vid den där floden i Asharien... Jarlen är nog inte så sugen på att förstöra för sina mest trogna medborgare, och han skulle nog bara införa slaveri i Asharien åt de dumma rövare som skulle försöka ge sig på dem..."

Dåså. "Trogna medborgare" är bara trogna medborgare så länge som de faktiskt är trogna. De har en borg, en riddarorden, kanske till och med skatterätt? Vad får jarlen i utbyte?

Naturligtvis måste de göra saker åt jarlen för att få behålla sina privilegier. Om de inte går med på jarlens uppdrag så kommer jarlen att upplösa orden och konfiskera borgen. Så enkelt är det.

Vill man bli fin så får man lida pin, som det heter.

"Men SLare och spelare; har ni liknande 'problem' med pengar??"

Nä. Pengar och makt används nästan alltid som bas för problem i vår spelgrupp. I förra Star Wars-kampanjen så fick Lady Kalia Sivani Naleyevna Alexander så småningom en egen flottgrupp. Kruxet var att flottgruppen var förlänad henne från hennes far, så om hon inte gjorde ett bra resultat så skulle hon helt enkelt få sparken och tappa bort flottgruppen.

I Neotech så var Katsuichi Taniko boss över en yakuza-familj. Snuskigt mycket inflytande och pengar hjälper dock inte så mycket om man har fanatiska ultranationalister mot sig.

Och i Eon så blev magister Rafali så småningom baronessa över Salston Tor. Den kampanjen involverade en hel del riktigt otäcka intriger i Consabers hovkretsar, med lönnmördare och spioner runt om varje hörn.

Slutsats: om rollpersonerna är för rika, mäktiga eller har för mycket inflytande för småskaligt äventyrande, övergå till storskaligt äventyrande. Eller möjligen personliga vendettor - de är lika roliga.

Tarill

Warrior

Blev faktiskt tvungen att ta till något drastiska åtgärder en gång när en spelare hade något som motsvarade 1,5 mille i guldmynt. Killen hade även en drake (förminskad med sin egen magi) i sin ryggsäck som rymde allt, den sov dock hela tiden som den bodde bara där.

Han vaknade helt enkelt en natt av att draken kröp ur ryggsäcken växte till sig och stack därifrån. Han upptäckte senare att ryggsäcken var borta (hade fastnat en av drakens klor). När vi spelade uppdraget då han fick allt var vi i och för sig ganska unga, så när vi valde att fortsätta med gubbarna några år senare (äldre och visare) så hände det där.

duvan

Warrior

I våran spelgrupp så har själva "belöningssystemet" försvunnit, våran spelgrupp som handlar om baron Darius får mest en massa problem att tackla i sina yrken.
Våran baron försöker hålla ihop sitt län trots alla tirakattacker och dålig ekonomi, Kaptenen försöker mest sko sig på resten av befolkinging osv.
Så lite då och då så skickar jag ut dom på något äventyr, nu har baronen blivit bjuden till en fest för att diskutera om han vill gå med upprorsmakarna i Soldarn mot kungen. Samtidigt ska han försöka hitta sig en fru :gremsmile:.

Fast detta är funkar ju inte om man gör med en riktig äventyrar grupp som vill just gå omkring i grottor och gamla ruiner.

Galdermester

Warrior
Masse TULL (ANT;o)

Det problemet du beskriver dukker opp igjen og igjen.
Stadig dukker det opp SLer med eventyrere(RPer) som har ALT for mye rikdom, FOR mye makt, magiske ting ol.
Tror egentlig det er enn sånn tilvenning sak for Sl og balansere belønninger, skatter osv.
Det virker som om mange ikke så erfarne SLer tror at rikdom og makt gjør SPILLERNE lykkelige. Noe som egentlig ikke er helt riktig. De aller fleste spillere (på nybegynnerstadiet) blir "glade" av det, men det blir jo som sagt en feil balanse i det. Og siden da de har blitt vant til å "få" alt, så blir ingenting "stort" mer. Og det blir vanskelige og "få de ned på beina".
Da jeg begynte og spille rollespill, Ad&d(?) så var det helt vanlig at vi fikk to, tre magiske ting på hvert spillemøte. Og vi var som regel alltid på level 9+, men når Slen så ville slutte med den "powergame'ingen" så fikk han ett problem, noen av spillerne likte ikke å være under level 9, eller ikke å ha 10 magiske artefakter. De var (hadde blitt?) såkalt "kobolter" (vil ikke diskutere det nærmere, om pos. neg. osv).
Og jeg har sett mange eksempler på dette i forskjellige grupper.
Personlig hvis jeg skal ha nye spillere i min gruppe, så foretrekker jeg de som ikke har spilt noe før, fremfor de som har spilt litt i andre grupper. Grunnen er at jeg mener at den første tiden med rollespill er veldig grunnleggende for videreutviklingen innen rollespill. Så jeg vil gjerne legge grunnlaget selv. Har sett for mange som ikke klarer å komme seg ut av det "første spillemønsteret" sitt.

Jeg spiller selv det jeg kaller den "realistiske veien", så det er sikkert derfor jeg mener som jeg gjør. Men hver spillegruppe burde selvfølgelig finne sin egen vei.

Noen tips for å ikke få problemer med for rike eller mektige rollepersoner er feks. å følge den "realistiske veien :gremwink:,
-Hvis en person skulle ha utført ett oppdrag så går det selvfølgelig til den som gjør det billigst. (Hvem kjøpmann ville leie inn tre, fire rollepersoner som "karavanevakter" mellom to byer for 500sm hver, når han kunne leid inn en 10 soldater.
Eller hva hadde poenget vært med å gi bort 100.000 til vinneren av en turnering, hvem hadde giddi det. Hvorfor ikke bare latt han få æren og feks ett mestersmidd sverd, og muligens penger til å dekke diverse utgifter)
-Eller er alt som det sies i legendene sant? (leter de etter noe som står i sagn el. så er kreftene helt sikkert overdrevet eller tilogmed ikke tilstede. Kanskje kan egentlig det supermagiske sverdet til lenge avdøde sverdmester X, bare lyse, alle bare trodde det var magiskt)
-Regel NR1 for å balansere rikdom og makt er selvfølgelig og hindre det før det skjer. Det er bedre og ikke gi spillerne 50.000 hver, enn og først gi de det, og så sende 200 røvere på dem.

Nei nå har jeg skrevet nok, kunne selvfølgelig skrevet mye mer men. Alt er mine personlige subjektive meninger.
...Og jeg har selvfølgelig feil... :gremconfused:
Men jeg mener at det er mye morsomere å "bygge seg opp" eller videreutvikle rollepersonen over tid, og så spille mer på "bakkeplanet". Men det er "gruppeinviduelt"

Jo då, sånt händer. Jag har själb haft en kille med 3,5 milljoner, en annan har haft lite mer, annars har folk ca 10 000.... Ack, jag kommer ihåg min första karaktär med 5 silvermynt i börsen... Och snorungen med 10 (fast han snodde 1500 sen).
Vad som ska hända? Tja, min grupp fick sjuhelvetes bra saker uppe i ett berg nyss, och nu måste dom till Tiban för att klara sig undan lite mystiska saker, och ni vet hur många gûrder det finns där....

zuntona

Swordsman
Jag har slopat lite regler för en ny ras jag lagt in i Eon. Dom kommer ibland (dom är övermäktiga så alla rollpersoner är rädda för dom) och ger rollpersonerna uppdrag eller får dom att köpa saker för alla sina pengar eller ett unikt svärd dom hittat.

zuntona

Swordsman
Just de om han som var så rik. Jag hade en i min grupp som stal massa i Ashrien och hade ett liten rövargrupp. Han uppförde ett litet fort. Hans livvakter tog med han på en lång ritt en vacker dag. Han hade blivit livrädd för alla så han hade hyrt två människor stora som björnar till livvakter. När dom ridit hela dagen så stötte dom på en trupp av Ashriska soldater. Livvakterna hade sålt sin ledare och hans fort o förmögenhet blev konsfikerat. Tack vare en annan rollperson som var son till en jarl i Ashrien så kom den här rövaren ut med i livet i behåll.

DAKRilla

Hero
I våran spelgrupp så har vi också problem med pengar, men på det motsatta sättet. Vi går ganska ofta jämt ut efter äventyren, och ibland rent av back. Då och då så brukar vi dock gå med en hygglig vinst på några hundra silver var eller motsvarande i diverse prylar, och detta kan man oftast leva på ett par uppdrag till.

En inte så komplicerad lösning till problemet är helt enkelt att skära ner på betalningen efter uppklarat uppdrag. Att även inte ha med onödigt många "ph4t L00tz" hjälper, d.v.s. att det inte dräller med välbeväpnade fiender, som det är meninen att rollpersonerna ska besegra. Inga rövare i bakhåll utrustade med stridssvärd med andra ord.

Bjorn

Hero
100 000 silver är väl inte så mycket

Eller ja, det räcker i alla fall definitivt inte till att köpa halva mundana.

Faktum är att med mundanas officiella priser så räcker 100 000 kanske till en schysst herrgård eller att utrusta en riddare med väpnare (från skratch och inklusive allt) och kanske en del till men börjar vi snacka om att utrusta arméer, hyra legoknektar, uppföra borgar, köpa skepp etc så är 100 000 faktiskt inte mycket.

Jag skulle jämföra att äga 100 000 med att ha några miljoner i vår värld. Ja, man kan köpa den där coola sportbilen eller en schysst lägenhet på östermalm men någon riktig makt ger det knappast.

Sedan så finns det ju dom som tycker att priserna i mundana är helt "uppfuckade" men jag håller inte med. De flesta varor tycker jag har rimliga (eller i alla fall inte uppenbart orimliga) inbördes prisförhållanden. Däremot så finns det uppenbart mycket mer ädelmetall på mundana än det fanns i vår värld men varför skulle det inte kunna finnas det?!?!?

/Bjorn

zuntona

Swordsman
Re: 100 000 silver är väl inte så mycket

Stämmer. Jag spelar en första klassen snobb och tänkte skaffa ett fint svärd. Dekorerat med flera ädelstenar. Efter att ha räknat lite på ädelstenarna och kvalitetsegenskaper så blev priset över 200 000 för ett svärd som ändå var sämre än ett lyfali men det skulle vara personligt för min rolleperson. Själv har jag bara fått ihop 30 000 så det dröjer ett bra tag innan jag kan få det + hitta en skicklig smed.

Arvid

Warrior

"Men SLare och spelare; har ni liknande 'problem' med pengar??"

Mitt första förslag är (som andra tidigare nämnt) att du inför äventyr som bottnar i rollpersonerna, personligen. Då är en belöning oftast inte aktuell efter äventyr. Äventyren kan gärna vara baserade på tidigare äventyr. T.ex. så börjar kanske äventyret med att lönnmördare försöker fixa rollpersonerna på grund av någonting (de vet inte vad från början) som hänt i tidigare äventyr.

Ett annat sätt att skippa belöningen är att rollpersonerna gör saker av egna intressen snarare än en uppdragsgivare, alternativt arbetar för uppdragsgivaren så att äventyret ligger under deras yrke. Vi körde t.ex. ett äventyr där tyngdpunkten till en början låg i mordet på en mäktig handelsman i en gruvstad (Ralkom). Tre av rollpersonerna (en handelsman + dennes livvakt + en utsänd från Versusakademin) besökte just då handelshuset för att se över förhållandena till en investering i ett handelsprojekt. De misstänkte att anledningen till mordet var att stoppa handelsavtalet (något som visade sig vara fel). En annan rollperson stod i tjänst under en annan mäktig snubbe i staden som ville veta vem som låg bakom mordet, orolig för den maktförskjutning som det innebar. Den sista rollpersonen var egentligen i staden av helt andra orsaker men de (hans mål i staden) drog också in honom i äventyret. Han misstänkt att tirakerna låg bakom, eftersom han misstänkte att de hade något i görningen. Detta visade sig också vara fel.

Poängen är dock att alla fick personliga orsaker till att delta i äventyret. När allting var klart fick de inte heller någon vidare belöning förutom en massa kontakter.

Sedan så ska man akta sig för att ge överdrivna belöningar. Tänkt på att en vanlig soldat bara tjänar 20 silver i veckan. Belöningar på 1000 silver (en årslön för en soldat) är alltså inte att rekommendera.

Baron Marak

Swordsman

Jag finner att mina RP's har fullt tillräckligt med pengar. Men jag har annat som får dem att äventyra. De gillar spänningen och den fina gemenskapen man upplever tillsammans ute i det fria.
Att få sova på en stenig ås i en vecka när man håller sig gömd för den onde trollkarlen blir efter ett tag rätt så mysigt. Att få umgås med sina kamrater och skrämma upp dem med spökhistorier vid lägerelden och fara ut och jaga med jämna mellanrum...
Ljuva friluftsliv :gremsmile:

En annan anledning är (för min bästa RP, som kanske inte alla i spelgruppen tycker men jag iaf...) att få sig mer förståelse för varför världen är som den är, varför folk gör som de gör och sedan sylta in sig i det mesta som går i politisk väg.
Svärdsspelen nästa blir det också... Längtar...

Jo angående pengar så blir det ofta att man går minus på äventyren som kommer. Alltid måste man muta eller annat för att slippa alla jobbiga personer som kommer efter en. Börjar bli en hög som vill åt en just nu...