Jag vet inte.. Det var så länge sedan jag var spelledare nu (ett år nu) så jag har nästan glömt bort problemen.. Nåja.. Efter 20-30 minuters funderande har jag kommit fram till följande:
Improvisera namn.. Inte bra att behöva göra under pågående spel.. Redan nämnt så det tar jag inte upp.. Kan väl kompletteras med att det inte bara behöver vara namn på spelledarpersoner utan även stadsdelar, värdshus, gator eller gängnamn..
Improvisera kartor.. Aldrig.. Kartor är det viktigaste hjälpmedlet under ett speltillfälle..
Döfött att hålla vid stämningen.. Du försöker göra det spännande.. Spelarna gäspar.. Släpp istället dina försök och ge upp..
Döfött att hålla uppe rollspelandet.. Du försöker spelleda.. Spelarna pratar off-snack.. Släpp istället dina försök och ge upp.. Spela något annat, som Trygg-Torkel, tevespel, brädspel eller
kortspel.. Vill inte dem så behöver inte du..
Kunna rollspelet.. Om det är dina första gånger med rollspelet så se till att gå igenom de viktigaste reglerna ytterligare en gång timmen innan spelmötet.. De som kommer upp under spelomgången och som du inte kan
skriver du ner och går igenom efter speltillfället.. Kolla igenom spelarnas rollformulär och plugga in det som står på dem.. Inte det spelarna skrivit på egen hand utan det som kan komma användas i form av förmågor, färdigheter et cetera.. I värsta fall, om du inte ens kan färdigheternas namn, får du ha ett eget rollformulär som du får kolla på när du vill att spelarna ska göra färdighetsslag.. Detta gäller även när du ska spelleda ett rollspel som du inte har spellett på länge..
Ha koll på dina spelledarpersoner så du slipper leta efter dem.. Ha alla samlade på ett papper och ha max 5-6 ord om varje person.. Om du måste bläddra i papper, så erkänn ditt misstag.. Det blir enklare för spelarna att vänta då (och förlåta dig för väntandet), om de vet varför det tar en sådan tid..
Spela en dialog mellan spelledarpersoner.. Jag och
Rising gav tillsammans fem exempel på hur det kunde göras i
denna tråd.. Finns det något mer att tillägga?
Strider blir hack 'n slash med mycket tärning och lite beskrivningar.. Hur göra? Tja.. Jag funderar på en metod där spelarna inte beskriver
vad de gör, utan vad de vill
försöka åstadkomma och med
vilka medel de vill göra det på.. Säg att du vill spela strider på detta sätt till spelarna och korrigera dem om de gör fel.. Anledningen till detta är för att du, som spelledare, ska kunna fortsätta på beskrivningen.. Om spelaren säger "Jag hugger mot huvudet" så kan du inte säga så mycket mer än "Du missar/träffar"..
Om spelaren istället säger "Jag försöker fälla honom" och anger hur det är tänkt att detta ska göras.. Kanske genom att haka med yxbladet runt motståndarens ankel och dra till, kanske genom att knuffa och samtidigt lägga snarskank för motståndaren, kanske genom att dra undan mattan för den andre eller välta en staty på denne.. Du har då som spelledare dels så mycket mer att utgå från och dels så mycket mer tid på dig att tänka ut en kontrahändelse när du beskriver vad som egentligen händer.. Detta kräver dock att initiativet är någorlunda färdigställt innan spelaren ska börja förklara.. På så sätt kan denne klura lite på en (undan)manöver innan det är dennes tur..
Ha alltid en penna i handen.. Det är döden att behöva leta efter en när det börjar hända något..
Spelardeltagandet är lågt? Hitta på regelmässiga saker som gör att de får mer inflytande.. Utelämna detaljer i miljöbeskrivningar och låt spelarna få hitta på för sina egna syften och fördelar (exempelvis under strider).. Utelämna detaljer i rollpersonernas kontakter och låt spelarna få bestämma under spelets gång vad de har för kontakter, även om det skulle vara personer som du precis låtit de få träffa för första gången.. Låt spelarna få skriva ner två ord var och sedan använda dem när som helst under spelomgången för att påverka en handling.. Har en spelare skrivit ner ordet "Skoförsäljare" så kan denne använda det som en kontakt eller så kan det vara ett lösenord för att komma in någonstans..
Slutligen.. Spelledare som slår upp en regel eller ett värde i en regelbok under spelets gång biter jag halsen av..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest stöter på problem där spelarna står för problemet och inte han själv