Nekromanti Problem!!!

Eagleheart

Veteran
Halloj! Skriver mitt första inlägg här nu :gremsmile:

aja, undrade hur ni andra gör då rollpersonerna måste resa från tex en stad till en annan, vilket brukar ta några dagar ibland... Hur får man ett sådant moment att verka som om spelarna inte stått på ett ställe och sedan helt plötsligt på ett annat. tex: Resan tog 3 dagar så sudda ut 3 dagars mat....
Ett alternativ är ju att krydda resan med lite jätte spännande händelser. tex: Efter att ni vandrat i 2h igenom skogen så PLÖTSLIGT HOPPAR DET FRAM 6 ORCHER OCH DOM ANFALLER ER!!!!, aja nån som har nå bättre tips än det andra alternativet ???

Troberg

Sinister eater
Min erfarenhet är att slumpmässiga händelser inte får det att kännas som om man rest, bara som om man blivit påhoppad.

Prova i stället att beskriva lite om världen de passerar. Du behöver inte beskriva allt i stor detalj, bara några minnesvärda ögonblick. Beskriv hur byfånen skuttar runt dem när de passerar en by, hur några lekande barn först blir rädda för dem och sedan smyger efter dem en lång bit, hur de ser fiskare ute på en sjö, hur jobbigt regnet är och så vidare.

Det går alltså inte ut på att rollspela varenda minut på resan, bara att beskriva tillräckligt mycket för att ge en känsla av att omgivningen ändras.

chrull

Stockholm Kartell
det blir ju fruktansvärt mycket fighter om man ska slåss varje gång man förlflyttar sig. Men som troberg säger: beskriv landskapen de passerar. Och att de inte behöver stryka tre dagars mat eftersom de en dag fick mat av en trevlig handelsman de hjälpte med en trasig vagn... Ännu bättre är väl att rollspela mötet med honom, men släng inte in fighter hela tiden. Det tröttnar de flesta på förr eller senare.

Sen kan man ju göra sjävla resan intressantare också. låte de tvinga gömma sig, eller smyga fram. eller bara kunna färdas på natten. osv osv. Funkar givetvis inte varje gång, men om man vill att resan ska bli roligare finns det bättre sätt än bara fighter..

chrull - svamlar stressat

Targos

Veteran
Gör en trevlig liten höglevlad Rogue som pickpocketar dom men misslyckas. Sedan ska de då ta Roguen till nästa stad som har ett fängelse där?

Då kan du ju berätta om hur fången sprattlar emot ibland och diverse annat :gremwink:

Nåja dålig ide av mig men ändå

DanielSchenström

Swashbuckler
Är det första gången de färdas brukar jag beskriva omgivningen med fokus på specifika landmärken.

Är resan det viktiga får man krydda det med olika möten och händelser (medresenärer som berättar sägner, eller om landet/destinationen, vilda djur, monster, folk som råkat illa ut, svåra väderförhållanden osv).

Är det andra eller senare gånger så räcker det med "resan (är händelselös och) tar x dagar", (spelarna är själva ansvariga för matstrykning, påminn dem bara om det behövs). Krydda eventuellt med exempelvis väder: "resan är regnfylld och tar x dagar".

Efreet

Veteran
Man behöver ju inte säga "Resan tog X dagar och den gick bra". Man kan istället säga (Om man till exempel ridit) "Resan gick bra förutom att (X rollperson med minst Rida eller inget Rida alls) ramlade rätt så ofta och att den ena hästen jämnt red åt fel håll."

Då brukar man inte tappa intresset. Hellre skrattfest än tråkig beskrivning.

Balderk

Swashbuckler
Som spelare spelar jag helst alla resor. Gärna dag för dag, det behöver inte hända så värst mycket (absolut inga fighter är nödvändiga), men det är trevligt att spela färderna. Jag gillar (trots att jag inte är någon frilufts människa, eller kanske på grund av) nästan vildmarks miljöer mer än stadsmiljöer. Skogar framför allt gillar jag.

Alltså. Jag vill spela alla resor och få miljöerna bra beskrivna för mig. ´Något jag tycker verkar häftigt var som troberg var inne på att beskriva vad som händer runt omkring också, en fiskare på sjön, fåglar som kvittrar och kanske flyger nära rollpersonerna (eller en ensam fågel som sjunger från ett träd), andra personer på vägen och så vidare... Då får man in den rätta Fantasy känslan! För mig är fantasy de djupa skogarna som funnits där i flera millenium, de vida slätterna och haven som så fåt vet något om. Städerna är en viktig sak de med, men inte lika viktiga, för mig i alla fall.

För mig är kanske resorna, om de beskrivs på ett bra sätt, det allra viktigaste... Näst efter rollgestaltandet.

/Balderk, finner sådan ro i andra världar än hans egen

Edit: Och du... Tack för att du tipsade mig om vad jag skulle göra med mitt problem tidigare! :gremsmile:

Citat: "Sen kan man ju göra sjävla resan intressantare också. låte de tvinga gömma sig, eller smyga fram. eller bara kunna färdas på natten. osv osv. Funkar givetvis inte varje gång, men om man vill att resan ska bli roligare finns det bättre sätt än bara fighter.." /citat

Funkar väldigt bra för vål grupps SL. Vi har som jag kanske nämt innan lämnat en hel del folk efter oss som vill ha ett allvarligt samtal med delar av gruppen (och ett djupt och ingående sådant...) så våra resor är sällan tråkiga.

Vi spenderar för mycket tid med att se oss om för att leta efter förföljare.....

Efreet

Veteran
Det är kul, men...

Ta absolut inte i för mycket. Jag tycker mest att beskrivningen ska vara rolig och kanske håna någon lite med. Men det ska också vara en beskrivning. Om man snackar för mycket roligt kan det bli FÖR mycket vilket inte är tillåtet.

Tack för mej. Och Gott Nytt År

DanielSchenström

Swashbuckler
Vi är väl Ot nu, men det jag gillar mest med fantasy är miljöer av det fantastiska slaget, landskap som man ser hos vissa fantasyartister. Jag struntar som spelare också gärna i städerna, men det kan finnas sådana med rejäl fantasykänsla också (undervattensstäder, trädstäder osv). Som spelledare föredrar jag städer, eller andra platser med mycket folk för det ger mig en interageringsmöjlighet och jag gillar intriger hemskt mycket.

Det kan dock bli mycket resande ibland och då följer jag efter gruppens stil, gillar de att hoppa över transportsträckorna gör viu det. Olika miljöer är det skillnad på också. dark Sun som är en miljö där daglig överlevnad är svårt körs alltid varje dag av färder så att spelarna har en chans att klanta sig.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag brukar göra ganska summariska beskrivningar, ibland med vissa intressanta möten inlagda. Jag kan till exempel beskriva "Ni rider över slätten i två dagar och övernattar vid de sporadiska kullar som ger skydd mot vinden. På den tredje dagen siktar ni er destination, och då ni kommer fram mot eftermiddagen har det börjat regna rätt rejält".

Händelser som kan användas är till exempel anfall (gör det bara inte till en vana), folk på värdshus, vilsna människor i skogen, konstiga typer som ligger och skräpar, omväxlande väder (dimma, regn, snö, värmeböljor, storm...), stenras, floder som korsas med hjälp av skumma färjkarlar och allt annat som kan tänkas hända på en riktig resa.

Balderk

Swashbuckler
(undervattensstäder, trädstäder osv).

Ahh... sådana har jag aldrig haft nöjet att besöka. Låter trervligt och stämningsfullt dock.
Och fantastiska miljöer är vi överens om att gilla! :gremsmile:

Som spelledare föredrar jag städer, eller andra platser med mycket folk för det ger mig en interageringsmöjlighet och jag gillar intriger hemskt mycket.

Nu är jag ingen spelledare (Än, har just köpt det första rollspelet... Ska börja läsa det snart) men jag gillar också intriger. Fast då i litteratur, jag har väl inte spelat något riktigt intrigfyllt än, men det är något jag länge velat spela. Så en dag kanske jag får chansen, annars får jag väl kanske spelleda ett intrigfyllt äventyr när jag har vant mig vid det. Om jag nu är nått att ha som SL :gremsmile:
Skulle jag få chansen att spela ett sådant så skulle jag gladeligen spela i en stad.

/Herr Balderk, spelar en väldigt trevlig präst i D&D nu... Av guden Shaundakul, passar mig perfekt!

Boobis

Warrior
Re: första spel Was: Problem!!! [OT]

Nu är jag ingen spelledare (Än, har just köpt det första rollspelet... Ska börja läsa det snart)

Vilket spel?

-J (Väldans nyfiken =)

Johan Granberg

Swordsman
Jaså? [OT]

Ahem...
Nu vet ju inte jag vad du har för skum defniion på intriger, men nog har du spelat "intrigfyllda" äventyr alltid. Eftersom jag till 90% av alla tillfällen är den som spelleder kan jag ju med ganska stor säkerhet säga det eftersom jag själv älskar intrigäventyr och därför skriver nästan bara sådana.

Om inte annat så är det _alltid_ rätt djupa intriger mellan rollpersonerna/spelarna i vår grupp.

Hursomhelst tycker jag det börjar bli lite väl OT nu så om du vill svara på det här eller om du vill ha exempel på intriger så kan du ju ta det privat.