Det där lite extremt, ja...
Men om man skiter i stridsfärdigheterna och koncentrerar sig på allt annat man verkligen använder i vardagen.
För en riddare, exempelvis: Etikett (högt), heraldik (högt), historia kanske - inte så väldans mycket, övertala (över medel - runt 12-13), 5 i diplomati om man är en ultragoding, supa (kanske inte för alla), spel & dobbel (som med supa), skumraskaffärer (för rovriddare), undervisa (medel - runt 10), läsa/skriva (medel), andra språk (lågt till medel - runt 8-10).
Sedan återstår vapenfärdigheterna, först ska jag förklara varför man inte ska prioritera dessa.
En riddare som inte gör annat än att slåss hela livet blir förmodligen inte riddare så länge p.g.a. åkommor som eget dödsfall, dekapitation av kroppsdel och dylika skador. Därför rekommenderar jag runt 13-14 i en riddares stridsfärdigheter om han är normal och runt 15 eller kanske något poäng över om han är framgångsrik. Huvudsaken är att man får plats med allt annat.
Vill man däremot vara bra på vapen så borde man förstås kunna det - läs vapenmästare. Är man framgångsrik borde man få en nivå på 18 eftersom att man måste kunna göra något med det förutom att slåss (evolvera...). Nivåer som 20 och över är för mycket tycker jag, om man inte är gammal alv. Är sysselsättningen normal så att säga tycker jag att 15-16 är logiskt för en vapenmästare.
Och så tar vi vad jag tycker om bönders vapenfärdigheter:
Runt 8-10 i slagsmål, inte mer och inte fler. Kanske 7-9 i svärd, men där går gränsen.
Lärd:
Vapenfärdighet: N/A.
Vill man göra en krigarmagiker bör man hålla sig till nivåer som 12-13 i svärd (eller vilken vapenfärdighet man nu tycker passar)) om man är framgångsrik, med tanke på allt annat jox man måste få plats med. En magiker som kan många aspekter kanske inte har mer än 10 i svärd. Och observera nu att jag menar
krigarmagiker.
Nåväl, det är i alla fall vad jag tycker.
Se ya.
[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="
http://home.bip.net/ananas" target="_new">
http://home.bip.net/ananas</A>