Nekromanti Problemtyper i äventyr

stenhöna

tellstory
Joined
5 Oct 2002
Messages
964
Location
Hamburg
Hejsan! Funderade lite på problemtyper i äventyr. Typ hur man kan varva olika typer för att skapa ett stimulerande och varierande äventyr. Ett problem kan till exempel vara fysiskt, något i den fysiska världen måste ändras (ex: RP måste tända en fyr för att slippa bli attackerade av skuggor på en öde ö, de måste hitta olja till fyren etc, klassiskt äventyrsspelsproblem), eller socialt, typ RP måste intrigera, problemet kan vara strid, lätt, svårt, långt kort, följa stämningen eller bryta mot stämningen etc. Eller man kan skilja på problem som bara har två möjliga utgångar, dvs lyckat eller misslyckat (även om vägen dit kan se annorlunda ut), eller problem som kan ha oändligt många utgångar (det kanske inte kan definieras som ett problem om det inte har en konkret lösning, men ändå). Appropå rälsning... :gremsmile: Ett äventyr kan ju vara delvis rälsat, delvis öppet. Any thoughts? Har ni experimenterat med sånt här?
/Olle
 
Top