DoD Produktionskrönika – Fasornas Isberg

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
577
Location
Videnmark
PRODUKTIONSKRÖNIKA DEL 1
Begynnelsen för FASORNAS ISBERG började i slutet av 2023. Jag satt och funderade över om det fanns någon plats där ett Drakar och Demoner äventyr inte hade utspelat sig. Det enda jag kunde komma på var ett isberg men vad kunde egentligen hända på en plats som denna? Det måste vara något övernaturligt. Kanske kunde det vara någon uråldrig fasa som var fastfrusen i isen som nu höll på att smälta fram? Jag inspirerades av besten i Ignadal från boken om Osthem som Riotminds gav ut 2003. Till slut valde jag en helt annan väg att vandra. Föga anade jag då att det skulle ta sex månader att få alla bitar på plats till detta 8-sidiga äventyr.

// Jörgen Karlsson, Dunderdagar

ignadal2.jpg
En av Alvaro Tapias infrusna hemskheter från boken om Osthem.

kickstarter.png
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
577
Location
Videnmark
PRODUKTIONSKRÖNIKA DEL 2
Det första du ser av ett äventyr är framsidan. Ironiskt nog var denna den sista pusselbiten som producerades. Från början ville jag inte spendera några pengar, eller väldigt lite pengar, på framsidan. Äventyret skulle ju bara ges ut som en pdf-fil. Jag besökte några bildarkiv med gratisbilder men fann ingenting som passade. Sedan försökte jag AI-generera en framsida och resultatet blev inte lyckat. Till slut insåg jag att det bara var att öppna plånboken om det skulle bli en vettig framsida.

Ett annat problem var vad motivet skulle vara. En vanlig bild på ett isberg lät inte speciellt spännande. Sedan mindes jag att jag vid tiden för Peter Jacksons KING KONG (2005) sett en promotionbild av något slag på Skull Island där det var en dödskalle under vattenytan. Konceptet lät väldigt spännande fast istället för en ö skulle det vara ett isberg med delen under vattenytan formad som en dödskalle. Jag googlade och försökte hitta promotionbilden men misslyckades. Istället fann jag bilden nedan och den fick duga som skiss åt illustratören Walter Quinar. Det lyckade slutresultatet kan ni se längst ner på kickstartersidan.

// Jörgen Karlsson, Dunderdagar

skullisland.jpg

kickstarter.png
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
577
Location
Videnmark
PRODUKTIONSKRÖNIKA DEL 3
Konceptet Gisslan-kickstarter kom fram genom min önskan att kunna tillverka kortare men fortfarande snygga äventyr till Drakar och Demoner utan att det kostar skjortan. Trots att kortare äventyr borde vara billiga att tillverka så finns det vissa grundkostnader som inte går att undvika oavsett storlek. Den stora kolossen är alltid framsidesbilden. Vill man inte använda sig av en bildbank eller AI-bilder så är det ofrånkomligt att detta är den största utgiften. Priserna brukar börja från 3.000 kronor och kan sträcka sig långt över 10.000 kronor beroende på vad det var för illustratör som håller i pennan. Sedan kostade bilden på svartalferna också en slant. Slutligen så tar Kickstarter en del av kakan. Dunderdagar kommer att ha utgifter på omkring 6.000 kronor för FASORNAS ISBERG, någon exaktare siffra går inte att ange beroende på växlingskurser och att Kickstarter tar 5% av intäkterna. Dessutom finns det bankavgifter som är ännu svårare att få fram, de brukar vara mellan 3-5%.

Eftersom kickstartern har passerat 6.000 kronor vilket är över mina vildast förväntningar så kommer äventyret att vara helt finansierat efter kampanjens slut. Jag trodde att kanske hälften skulle insamlas innan och att jag skulle få ta tillbaka det sista via DriveThruRPG vilket skulle ta lång tid. Som det ser ut just nu är varje insamlad krona ren vinst förutom vad nu skatteverket kommer att kräva vid slutet av året. Tack så mycket för er generositet!

// Jörgen Karlsson, Dunderdagar

fry.jpg

kickstarter.png
 
Top