Nekromanti Profession?

Dr. Acula

Veteran
Behöver lite hjälp att fatta Profession. Vad är denna färdighet till för? Är den till för att en spelare ska kunna välja jägare och sen hävda att han skulle klara sig utan problem i vildmarken?
Eller är den till för att spelaren ska kunna välja sjöman och så ska jag som SL ge honom lite plus på hans Swim slag eftersom han har sjövana?
Eller är den till för att jag ska låta spelaren använda vissa fackord och kunna hänga obehindrat med sina kollegor?
Tex lär ju en bonde kunna en massa olika slags ord för olika sorters jord och kunna disskutera bästa sättet att odla potatis medan en kusk har stora kunskaper i hur man sköter hästar och vagnar? Eller är det allt på en gång?
Kort och gott: Är den en egen färdighet som man slår slag i eller är den där för att påverka andra slag?

Quan'talis

Swashbuckler
Den kan användas för allt det där (utom för att klara sig i vildmarken, kanske, för till det har man färdigheten wilderness lore). Dessutom har man möjlighet att utöva sitt yrke och på det sättet tjäna lite pengar. Om man till exempel har profession (bartender) så kan man arbeta på ett värdshus när man har tid över (till exempel om man kör med ett par veckor av "general down time" mellan äventyren).

Om man vill göra som det står i reglerna gör man då en skill check och jämför med de värden som finns någonstans i boken (antagligen i samband med beskrivningen av profession). Jag tycker att det här är ett ganska tråkigt sätt att använda en färdighet och har aldrig använt profession på det sättet.

Jag skulle låta spelarna använda profession i alla situationer där de kan motivera varför den passar in, förutsatt att de inte har en annan färdighet som passar bättre (De Tappra Hjältarna™ måste ta sig förbi de vildsinta vildsvin som bor i vallgraven runt Den Onde Skurkens™ slott. Ingen av dem kan Handle Animal eller liknande, men en av dem är rätt bra på Profession(farmer). Han inser snabbt att om de matar vildsvinen med rovor kommer de att vara så upptagna att Hjältarna™ kan smyga sig förbi)

Om de har en färdighet som passar bättre skulle jag låta profession påverka det slaget (De Tappra Hjältarna™ letar efter en lönndörr i Den Onde Skurkens™ kök. Ingen av dem är vidare bra på search, men en av dem har profession(cook), så han får en rejäl bonus till att hitta saker i kök)

Observera att det inte finns något i reglerna som stöder mitt första förslag; det är bara ett försök att göra en bred och ganska otydligt beskriven färdighet intressantare. Det andra förslaget finns väl i begränsad omfattning, tror jag.

JPS

Staffan

Myrmidon
Primärt är Profession till för att man ska kunna tjäna pengar på den - den är lite av definitionen på en färdighet som äventyrare inte använder så mycket. Därmed inte sagt att den inte kan vara praktiskt användbar i vissa äventyrssituationer, men det är snarare undantag än regel.

Vissa Professions är mer användbara än andra. Om man kör en havsresebaserad kampanj (a la Sinbad eller Odysseus) så kan t ex Profession (Sailor) komma väl till pass.

Morgath

Warrior
Profession (xxx) använder jag främst för att ge situationsbaserade bonus på andra skills - vilket kan vara riktigt bra i somliga situationer (se exemplen i de andra inläggen).

Profession (sailor) - kan ge bonus på Rope Use när man skall göra saker med olika tåg och knopar och sånt.

Profession (teamster) - kan, om DM tillåter - ge bonus på to-hit med piska (whip) när man slåss med oxliknande monster (läs: Minotaur) :gremwink:

Jag tror du hajar...

/Andreas

Oldtimer

Slava Ukraini!
Yrke kan ju också användas som en social färdighet. Någon med Yrke(sjöman) har ju lättare att snacka med folk nere i hamnen än någon utan detta yrke.

/Mikael