Profetior med kryphål

God45

#PrayersForBahakan
Jag vill skriva upp en hög onda riddare till ett D&D projekt som alla har en McBeth/Häxkungen profetia om hur de inte kan dödas.

Hittils har jag:

-Kan inte dräpas i strid.

-Kan inte dräpas av någon han fruktar.

-Kan inte dräpas innan han har blivit en förälder.

-Kan inte dräpas under dagen eller natten.

Målet är att äventyrarna måste hitta ett sätt runt varje profetia för att kunna ha ihjäl de onda riddarna. Så jag vill ha kryphål men inte massiva sådana.

Förälder killen kan man tex lura genomfart någon gör honom till en gudförälder eller något... Sådana saker.

Khan

Kondottiär
Kan inte dräpas så länge han har pryl X på sig (Kung Arthurs svärdsbälte gör honom osårbar, tills Morgan Le Fay stjäl det)

Kan inte dräpas innan det är två måndagar i samma vecka (övertala kungen att genomföra en efterlängtad kalenderreform, så det faktiskt blir två måndagar samma vecka en enda gång, läs mer här)

Kan inte dräpas av någon annan än hans ätt (bli adopterad av någon släkting)

Och förstås klassikern - "No man kan kill me"

Anchorman

Swashbuckler
Kan inte dräpas av någonting han ser
kan inte dräpas om han inte skrattar
kan inte dräpas utav mer än ett slag
kan inte dräpas utanför strid
kan inte dräpas på land
kan inte dräpas när det är bra väder
kan inte dräpas idag (??)
kan inte dräpas om dräparen inte älskar honom

kul koncept förresten :)

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n341278 said:
Kan inte dräpas så länge han har pryl X på sig (Kung Arthurs svärdsbälte gör honom osårbar, tills Morgan Le Fay stjäl det)

Kan inte dräpas innan det är två måndagar i samma vecka (övertala kungen att genomföra en efterlängtad kalenderreform, så det faktiskt blir två måndagar samma vecka en enda gång, läs mer här)

Kan inte dräpas av någon annan än hans ätt (bli adopterad av någon släkting)

Och förstås klassikern - "No man kan kill me"
Älskar den med ätten! :D Det finns så många sätt att deala med den!

God45

#PrayersForBahakan
Anchorman;n341279 said:
Kan inte dräpas av någonting han ser
kan inte dräpas om han inte skrattar
kan inte dräpas utav mer än ett slag
kan inte dräpas utanför strid
kan inte dräpas på land
kan inte dräpas när det är bra väder
kan inte dräpas idag (??)
kan inte dräpas om dräparen inte älskar honom

kul koncept förresten :)
Både skrattar och att man måste älska honom är så fantastiska! :)

Kalil

Swordsman
Jag körde en lång kampanj som slutade förra året där rollpersonerna hade liknande "divine gifts". En av dom var "Soul of the Gods" med den enkla "gåvan" att han inte kunde dö. Period. Det lät extremt mäktigt, men två års spelande senare kan man konstatera att det var den minst mäktiga gåvan (den _gör_ ju ingenting) och dessutom hade en enorm risk att bli en fruktansvärd förbannelse.

Exempel: Rollpersonerna är mitt ute på öppen ocean i full storm. Antag att skeppet kapsejsar. Då dör alla andra. Men dom kom undan lindrigt. Den stackars jäveln som inte KAN dö utan drunknar om och om och om och om igen tills han driver iland månader sedan, bruten, krossad och rutten på en öde strand där han blir liggande i den stekande solen osv osv. Gissa vem som var mest rädd för att skeppet skulle förlisa....

God45

#PrayersForBahakan
Kalil;n341285 said:
Jag körde en lång kampanj som slutade förra året där rollpersonerna hade liknande "divine gifts". En av dom var "Soul of the Gods" med den enkla "gåvan" att han inte kunde dö. Period. Det lät extremt mäktigt, men två års spelande senare kan man konstatera att det var den minst mäktiga gåvan (den _gör_ ju ingenting) och dessutom hade en enorm risk att bli en fruktansvärd förbannelse.

Exempel: Rollpersonerna är mitt ute på öppen ocean i full storm. Antag att skeppet kapsejsar. Då dör alla andra. Men dom kom undan lindrigt. Den stackars jäveln som inte KAN dö utan drunknar om och om och om och om igen tills han driver iland månader sedan, bruten, krossad och rutten på en öde strand där han blir liggande i den stekande solen osv osv. Gissa vem som var mest rädd för att skeppet skulle förlisa....
Det är ett superkul karaktärskoncept! :D "Nej! Inte mina tänder! Jag behöver dem tills solen exploderar om 6 miljarder år!!!!"

Men det här är onda riddare så de är magiska badasses pga odödligheten (och för att de är magiska riddare ovanpå den). Så det är bara spelarna som kommer sänka deras båtar :D

Leon

Leo carcion
Det klassiska är ju att profetian är skriven som om den menar "alltid" - dvs "tills helvetet fryser över", men det till synes omöjliga inträffar trots allt. Birnamskogen _kommer_ till Dunsinane, trots att det verkar omöjligt, etc. Eller samma resonamang runt "Ingen". "Ingen man av kvinna född" etc

Så kanske "Innan solen går ned i öster", "Innan vår följer sommar", "ingen som sett dagens ljus" "ingen som dragit ett andetag"

.113

Swashbuckler
Den namnlöse riddaren kan bara dödas av någon som känner dess namn.

En kan bara dö när tiden stannar.

En kan bara dödas av en döende krigares sista hugg.

Khan

Kondottiär
Kalil;n341285 said:

Det där var bakgrunden till en skurk i tv-serien Highlander, vill jag minnas. Låg skeppsbruten på en öde ö utan mat i flera år, och kunde inte annat än dö om och om och om igen tills han blev räddad.

.113

Swashbuckler
Khan;n341629 said:
Det där var bakgrunden till en skurk i tv-serien Highlander, vill jag minnas. Låg skeppsbruten på en öde ö utan mat i flera år, och kunde inte annat än dö om och om och om igen tills han blev räddad.
Nu blev jag sugen på att se highlander igen, för jag tyckte nog de va bra när jag såg dem. Men det är ju länge sen.

Det är ett misstag va?

Khan

Kondottiär
.113;n341760 said:
Nu blev jag sugen på att se highlander igen, för jag tyckte nog de va bra när jag såg dem. Men det är ju länge sen.

Det är ett misstag va?
Tror du kan skrapa ihop typ en säsong bra TV av de sex säsonger de gjorde.

.113

Swashbuckler
Khan;n341763 said:
Tror du kan skrapa ihop typ en säsong bra TV av de sex säsonger de gjorde.
Men man måste ju se allt om man börjar. Tror det får stanna i minnet där det är bra just nu ;) men tack!