Nekromanti Profetior

anth

Vetefan
Jag är intresserad av profetior och vad de kan betyda/ska tolkas.
- Det kan vara riktiga profetior som Nostradamus'
- Det kan vara profetior från gamla berättelser/sagor som att Oidepus ska döda sin egen far och gå i säng med sin mor.
- Det kan vara profetior från moderna berättelser som om att häxmästaren från Angmar inte skulle falla av en mans hand i Sagan om Ringen.
- Och det kan givetvis också vara profetior från rollspel - både utgivna och era egna kampanjer.
Kort sagt: alla profetior är av intresse, oavsett varifrån de kommer.

!Paxen

Swashbuckler
Hur mycket av själva profetian vill du ha? Det första jag tänkte på var angående Jesus återkomst, men det kan bli en hel del text...

anth

Vetefan
Jag hade nog tänkt mig korta och klatschiga profetior... :gremsmile:
Men även mer komplicerade profetior går normalt att förkorta ner utan att själva innebörden försvinner.

Men det jag är mest intresserad av är profetior som inte är glasklara förrän de uppfylls - som att det inte var en man som dräpte Häxmästaren i Sagan om ringen.

frulling

Veteran
Den senaste kampanjen jag hade byggde just på en profetia om hur världen skulle gå under ish, eller i alla fall förändrats stort, dock ganska kampanj specifik, finns en uppföljande som sa hur man skulle stoppa det. Är det av intresse?

Nirbulas

Veteran
Tja, en biblisk profetia som går att använda som inspirationskälla är ju Mene tekel där ett rikes fall förutspåddes. Tolkien inspiration finns ju att få från Malbeth the Seer som förutspådde att Isildurs arvinge skulle befria "De dödas armé"