Nekromanti Proffsbrottning

Troberg

Sinister eater
För de som är intresserade av proffsbrottning, men är trötta på att få halva showen bortsnackad och andra halvan bortjönsad i förutsägbara matcher man sett förut och homoerotik (menat i betydelsen "glorifiering av traditionellt manliga kroppsideal", inte i betydelsen "gayporr") så kan jag rekommendera att ni tar en titt på CZW (Combat Zone Wrestling).

CZW är som riktiga (dvs innan McMahon) ECW, fast snäppet vassare. Där ECW använde några bord för att avsluta matchen så börjar CZW med borden som uppvärmning. Fast de har antagligen en packe lysrör på bordet, lindat in paketet i taggtråd och satt fyr på det och slänger ner motståndaren på det från taket. Sedan ökar de tempot. Det är inte ovanligt att hela ringen är täckt av trasiga lysrör, taggtråd, kaktusar, stolar, trasiga bord och andra främmande föremål innan matchen är slut. De tillåter dessutom en del grepp som inte är tillåtna inom amatörbrottningen (eller WWE för den delen), tex att slita av motståndaren T-shirten och häfta fast den i pannan på honom med häftpistol eller attack med grästrimmer.

Det är skickliga brottare som är totalt orädda, och de snackar mindre och brottas mer.

Det kan till och med få mig sportintresserad, och är dessutom kul att slänga i ansiktet på de som tror att proffsbrottning enbart är fejk. Visst, matchernas resultat kanske är förutbestämt, men det är skickliga atleter och riskerna är i högsta grad verkliga.

Johan K

Gammal & dryg
Var kan man se på detta spektakel ??
Just brottning är väll inte riktigt min grej, men jag är beredda tt iafge det en channs till.

/ Johan K, som föredrar att se på friidrott.

Storuggla

Champion
"Fast de har antagligen en packe lysrör på bordet, lindat in paketet i taggtråd och satt fyr på det och slänger ner motståndaren på det från taket. Sedan ökar de tempot. Det är inte ovanligt att hela ringen är täckt av trasiga lysrör, taggtråd, kaktusar, stolar, trasiga bord och andra främmande föremål innan matchen är slut."

Låter lite som FMW (Frontier Martial Arts Wrestling). De som när de skule ha en barbed wire-match rullade in ringen, bollträn, repen, nävarna och lite till i taggatråd och sedan gick lös :gremsmile:

"Det är skickliga brottare som är totalt orädda, och de snackar mindre och brottas mer."

Men hur roligt är det? Och hur gör de matcherna? Är det scriptat hela rubbet eller improviserar de i ringen? Och har de rappkäftade kommentatorer?
Och förresten, vilka var det som hade en "Bring your weapon"-match där publiken tog med vapen som brottarna fick använda. Videoapparat i pallet, det var tydligen lite Mutant-stämning över det hela...

Storuggla, rolf - guden av ekorrar

Troberg

Sinister eater
Låter lite som FMW (Frontier Martial Arts Wrestling). De som när de skule ha en barbed wire-match rullade in ringen, bollträn, repen, nävarna och lite till i taggatråd och sedan gick lös
Japp.

Men hur roligt är det? Och hur gör de matcherna? Är det scriptat hela rubbet eller improviserar de i ringen? Och har de rappkäftade kommentatorer?
Jag har en känsla av att det är mindre detaljscriptat, eller så döljer de det bättre. Kommentatorerna är av rätt så ordinär klass. Filmingen är lite mer basic, inte en massa repriser och avbrott och sånt, men det uppskattar jag.

Jag tycker att det är rätt kul, roligare än överscriptade matcher som man kan gissa hur de slutar. Jag menar, hur uttjatat är det med alla kickouts på 2 1/2?

Och förresten, vilka var det som hade en "Bring your weapon"-match där publiken tog med vapen som brottarna fick använda. Videoapparat i pallet, det var tydligen lite Mutant-stämning över det hela...
ECW skapade det, men CZW kör också det. CZW kör det inte formellt och uttalat, men fansen tar med prylar och brottarna missar inte en chans att använda dem.

Storuggla

Champion
"Japp."

Tufft.

"Jag har en känsla av att det är mindre detaljscriptat, eller så döljer de det bättre.
...
Jag tycker att det är rätt kul, roligare än överscriptade matcher som man kan gissa hur de slutar. Jag menar, hur uttjatat är det med alla kickouts på 2 1/2?

Jag tycker att scriptning är väldigt dåligt ofta, speciellt när det är brottare som inte har rutin och/eller talang. De gör lätt fel eller missar en manöver med en halv sekund, och det räcker för att det ska se för täeskigt ut. Folk som Ric Flair eller Triple H - för att använda ett WWE-exempel - de kan köra en schysst improviserad match.

"ECW skapade det, men CZW kör också det. CZW kör det inte formellt och uttalat, men fansen tar med prylar och brottarna missar inte en chans att använda dem."

Tufft. Ska väl slänga en flukt då.

Storuggla, ner med dödgrävarn

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag tycker att...

...det låter otroligt löjligt och har svårt att tänka mig att något sådant här skulle uppstå utanför USA, även om det bevisligen finns europeér som tittar på det. Att wrestling skulle bli bättre och mer "äkta" för att man kastar in skräp i ringen och tillåter fler tjuvknep har jag svårt att förstå, men så länge ingen försöker brottas med mig så tänker jag inte beröva andra nöjet att titta på sådana här pajaskonster. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Jag tycker att...

...det låter otroligt löjligt och har svårt att tänka mig att något sådant här skulle uppstå utanför USA, även om det bevisligen finns europeér som tittar på det.
Det är en jättesport i asien och det finns europeiska förbund.

Att wrestling skulle bli bättre och mer "äkta" för att man kastar in skräp i ringen och tillåter fler tjuvknep har jag svårt att förstå
Det blir mer äkta för att det blir mer äkta. I WWE så syns det ganska tydligt att det fejkas. Ingen (utom Sandman så klat) blödet i WWE utan att ha åsamkat det själv med en dold rakbladsbit (så kallad blading), men när man brottas i en ring täckt av glassplitter så händer det på riktigt. Att bli bli utsatt för en piledriver från ett burtak 4 m upp ner i betongen utanför ringen är mer äkta än att bli utsatt för den på mattan.

Du borde ta dig en titt, om inte annat så för att det är ett bra exempel på hur man lägger upp dramatiken i en strid i rollspel.