Nekromanti program för att skapa kartor

Eagle

Swordsman
Vilken är den mest användarvänliga och proffsiga kartografi program som ni känner till? Jag vill börja rita nya kartor till Fantasyrollspel och behöver ett sådant program. Någon med bra tips?

/Eagle

Brynolf

Dum fan
För min del brukar map editors i spel som civilization, warcraft, Heroes of Might and magic osv fungera utmärkt. Det mesta man behöver finns färdigt, bara att peka och klicka.

Edit: Något proffsigare är kanske OCAD, som bland annat används i geografiundervisningen på Stockholms Universitet. Arbetar med vektorer om jag inte förstår det hela fel.

Eagle

Swordsman
Tyvärr, är OCAD nog lite för avancerat för ändamålet, för det ska ju helst se ut som om kartan är "ritad" för hand, för att skapa den där fantasykänslan... och speleditorerna lite för simpla. Något mellanting skulle vara ganska så bra.

/Eagle

Arfert

Facit
varför inte köpa några stålpennor + skaft, lite tusch och rita för hand? Sen kan du ju alltid scanna in bilden och färglägga med Photoshop, Gimp, Artrage2 eller Painter? Om du är ute efter en handritad känsla, menar jag...

GunBlade

Veteran
Jag använder mig av AutoREALM. Gratisprogram som går att ladda ned. Dock vet jag inte huruvida det är bra, då det är det enda jag testat, och inte arbetat särskilt mycket med det än.

Pom

Swashbuckler
GunBlade said:
Jag använder mig av AutoREALM. Gratisprogram som går att ladda ned. Dock vet jag inte huruvida det är bra, då det är det enda jag testat, och inte arbetat särskilt mycket med det än.
Jag prövade AutoREALM ett tag, men det var för omständligt för mig. Synd, för det verkade finnas en hel del finesser. Däremot vet jag inte om det är så bra om man vill få det att se handritat ut.

aknaton

Apostat
Jag har kört NBOS Fractal Mapper. Tycker det funkar bra och de har lite namngenerering och så inbyggt.