Nekromanti Program för layout av äventyr

MattiasLejbrink

Swordsman
Tjena!

Jag håller på att skriva ett rollspelsscenario. Jag kallar det så eftersom jag mest skrivit för konvent, men jag antar att det lika gärna skulle kunna kallas för ett äventyr. Jag har inte bestämt system än utan skissar i Scrivener som jag tycker är ett utmärkt program för ändamålet.

Frågan är: när jag väl är färdig med manus, karaktärer, handling och platser - i vilket program layoutar jag lämpligast texten till ett snyggt äventyr?

Jag bildbehandlar i GIMP och brukar köpa stock art från RPGNow.com då det behövs.

Krav är:
- Inte galet dyrt
- Kolumnbaserad layout
- Möjlighet till "infoboxar" exempelvis för stats på SLP.

Tack på förhand! :gremsmile:

Mattias

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag börjar själv :gremsmile: Word funkar textmässigt. Bildhanteringen är ganska dålig och kolumnhanteringen vågar jag inte ens tänka på. Boxade texter, tabeller och innehållsförteckning funkar däremot helt okej.

Det är också gratis för mig eftersom jag har det genom jobbet.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag säger som alltid fattigmans-InDesign: Scribus (Nu kommer krank säger att det suger, men han har fel helt objektivt sett :gremwink: ).

Det är enkelt, grattis och rätt lätt att lära sig. Det fungerar för ditt behov. Scribus fungerar dock dåligt med tabeller, men det skulle du ju inte använda dig av så då är det enda stora problemt ur vägen.

Snow

Swashbuckler
Jag använder Serif Pageplus. Det kostar en tusenlapp ungefär. Tabeller kan inte finnas i texten utan placeras som egna objekt som texten flyter runt, precis som bilder.

Stöd för mallsidor, styckeformat och allt sånt. Kolumnbaserad design givetvis.

Arfert

Facit
Skulle också säga Pageplus. Eller Scribus. Fast om du kan fixa fram Adobe InDesign eller Quark Xpress Så är de överlägsna. Fast dyra, tyvärr.

Ett halvdyrt men hyfsat alternativ är Corel Draw.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Robert Jonsson said:
Jag säger som alltid fattigmans-InDesign: Scribus (Nu kommer krank säger att det suger, men han har fel helt objektivt sett :gremwink: ).

Det är enkelt, grattis och rätt lätt att lära sig. Det fungerar för ditt behov. Scribus fungerar dock dåligt med tabeller, men det skulle du ju inte använda dig av så då är det enda stora problemt ur vägen.
Jag köper att det funkar om man inte tänker jobba med tabeller eller med andra stilmallar än paragrafstilmallar (om jag fattat rätt).

Någon gång ska någon få visa mig hur i helvete man får snapping att funka tillfredsställande i programmet.

Scribus är oslagbart i sin prisklass.

EDIT: Var inget, efter lite experimenterande lyckades jag nu, i senaste versionen, äntligen få igång snap to guides...

krank

Snow said:
Jag använder Serif Pageplus. Det kostar en tusenlapp ungefär. Tabeller kan inte finnas i texten utan placeras som egna objekt som texten flyter runt, precis som bilder.
Finns det formatmallar för celler? Hur flexibla är tabellerna?

Finns det arv inom formatmallarna?

//Krank, nyfiken

Troberg

Sinister eater
krank said:
Jag köper att det funkar om man inte tänker jobba med tabeller eller med andra stilmallar än paragrafstilmallar (om jag fattat rätt).
Scribus hanterar andra stilmallar än paragrafmallar, jag har inga problem med det. Vad är ditt problem?

Titta tex på den här, den är gjord i Scribus: https://www.rollspel.nu/threads/57311

krank said:
[Scribus är oslagbart i sin prisklass.
Inte bara det, det är bättre än åtskilliga dyra program.

Arfert

Facit
Troberg said:
krank said:
Scribus hanterar andra stilmallar än paragrafmallar, jag har inga problem med det. Vad är ditt problem?

Titta tex på den här, den är gjord i Scribus: https://www.rollspel.nu/threads/57311

krank said:
[Scribus är oslagbart i sin prisklass.
Jag nöjer mig att säga att Scribus är bättre än sitt rykte, men det är lite bökigt. Gränssnittet skulle inte lida av en uppdatering. Det har en ganska hög inlärningströskel. Men kompetent, det är det.

krank

Arfert said:
Jag nöjer mig att säga att Scribus är bättre än sitt rykte, men det är lite bökigt.
"Lite"? Jag kollade just upp hur man bygger innehållsförteckningar =)

krank

Troberg said:
Mitt problem är framför allt bristen på civiliserad tabellhantering. Vilket jag för all del faktiskt bara sett i InDesign.

Och efter att ha vant mig vid InDesigns paragrafmallar, cell styles och grejer, så känns Scribus' begränsning till stycken, tecken och linjer rätt... begränsad. Och framför allt känns det oerhört klumpigt.

krank

Troberg said:
Det har jag inga problem att tro. Jag har bara jämfört med det jag vanligen pillar med, InDesign. Och där är... Tja, låt mis säga såhär: Så länge jag har tillgång till InDesign så finns Scribus inte ens på kartan. Och ser man till att få tillgång till studentpriserna är inte Creative Suite SÅ dyrt.

Principiellt är jag för open source. I praktiken är Scribus bara ett alternativ om det inte finns minsta chans till InDesign. Det ÄR så stor skillnad.

Arfert

Facit
Tja, bristande användarvänlighet är nåt som Scribus delar med många open source-program. Det märks att fokus har legat på annat.

krank

Arfert said:
Tja, bristande användarvänlighet är nåt som Scribus delar med många open source-program. Det märks att fokus har legat på annat.
Absolut; alla har inte nått lika långt som t.ex. Firefox eller nya Ubuntu. Jag kan uppskatta att de fokuserar på att först och främst replikera proffsprogrammens funktionalitet; problemet är ju dels att det betyder att färra orkar använda programmen medan de utvecklas och dels att de aldrig når till den punkt där funktionaliteten är klar - eftersom proffsprogrammen också hela tiden utvecklas.

Scribus är väl kanske i linje med InDesign CS1 eller så, nu. Kanske. Lite som att Gimp väl är typ Photoshop CS1 eller rentav 6.0.

(Inkscape är svårare att placera, för det är bättre än Illustrator på mycket, sämre på annat)

Arfert

Facit
Ja typ så.. gjorde en bok i Scribus till en kund förra året (don't ask). Det kändes som att jobba med Quark 1997. Fast lite krångligare.

Men det funkade i alla fall.

Bosse_UBBT

Swordsman
Tackar!

Jag har Pages på en av datorerna hemma, men inte den jag använder till att skriva. Den ockuperas oftast av min fru, vilket gör det lite omständigt.

Så just nu lutar det åt att installera Scribus på min egen Mac eller använda mig av InDesign som jag har tillgängligt på jobbet. Vilken är mindre bökig att lära sig såpass att det går att göra en enklare layout? (Inget märkvärdigt, bara något som kan vara lite roligare att läsa än de PDFs jag brukar generera via Scrivener.)